Hej. Igår hände något som inte får hända. Jag drack alkohol, mosade i mig 15 g alvedon, startade en jävla karusell som ledde till ett sjukhusbesök (skrivande stund) och en orosanmälan till socialen. Jag har två fina tjejer som jag älskar högre än allt på jorden, de var inte med vid tillfället, men en anmälan till socialen känns som den ultimata kvittot på att jag är helt jävla värdelös som mamma. Det finns alltså en oro för att mina barn far illa av mitt drickande. Jag skriver ner det för att riktigt bränna in orden i ögonlocken så jag kan fatta att det är på allvar. Jag står alltså med en antidot på dropp i armen för att min lever inte ska säga adjö. På Lucia. I stället för att mysa framför en julfilm i soffan. Vad för jävla skitperson är jag ens. Min morfar var alkoholist, JAG är inte en gubbe på stan med systemetkasse i handen, JAG kan inte vara alkoholist. Jag har ju ett jobb? Ett fint hem. Jag lagar hemmagjord mat och badar barn - varannan vecka. Varannan vecka är jag vidrig. Den veckan ödelägger allt vad badade barn heter. Då dricker jag tills det inte finns en droppe kvar i huset - eller hos grannen. Glömmer bort flera timmar i streck, bokstavligt talat kastar bort mitt liv. Min fasad har fallit för länge sen. Jag är en 30 åring småbarns(förälder)alkis som blivit anmäld till soc.

Riktigt bra att du hittade hit, mitt i allt kaos @emma1518 ! Fortsätt skriva här, finns en massa kloka röster i detta forum. Du kanske har nått din personliga botten men därifrån finns bara en väg och den är uppåt, framåt✨✨✨

@emma1518 starkt av dig att berätta öppet om detta. Vill inte ta ifrån dig dina känslor kring anmälan till soc. Vill dock enbart säga att det inte alls är ett kvitto på vilken typ av mamma du är, utan bara ett stort rop till socialtjänsten att här behöver vi hjälpa till för att du ska fortsätta kunna vara en bra mamma till dina barn. Du har fått en ny chans på livet, en ny chans till att kunna reparera detta! Återigen, så jäkla starkt av dig att berätta och hoppas verkligen du fortsätter skriva!

Nej, du är ingen ideot. Det är så oerhört lätt att trilla dit. Hela samhället är uppbyggt på att bevara sitt problemdrickande som en hemlighet och skämmas för att man har problem. Märkligt eftersom det är så vanligt att folk har problem. Att man inte kan ha en något mer balanserad syn på sig själv? Det blir som ett skavsår där man vägrar byta skor och istället slänger på nya plåster varje kväll samtidigt som man kör skygglappar på. Noggrann med att inte avslöja det uppenbara för någon och frenetiskt dölja varje spår. Ett heltidsjobb!

Skammen är som ett osynligt vapen som pekar rakt mot en. Resan börjar med att identifiera skammen och sedan klä av den. Sedan även ett jobb med att hantera känslor som uppkommer som man tidigare kunnat döva bort. Nu måste man möta dessa. En otrolig givande process som leder till att man uppskattar att leva här och nu.

Du behöver inte skämmas, du duger som du är. Det finns gott hopp om att kunna känna frihet så snart skammen förpassas till skamvrån.

Man behöver inte berätta för allt och alla. Man behöver dock säga som det är till sig själv och försöka hitta alternativ som man mår bättre av. I början är det en utmaning med omställningen. Ju mer tiden går desto bättre och enklare blir det.

Se till att vara din egen bästa vän. Ta hand om dina känslor och försök hitta vägar framåt som du känner dig bekväm med. Ta bort varje möjligt till alkohol. Undvik fester, kasta ut sprit hemma. Klipp kreditkort om så krävs och beställ enbart hemkörning av mat för att undvika att 3,5 or hamnar i kundvagnen.

Låt aldrig skammen bli din ledsagare. Det är en falsk jäkel! Att ta tag i sina problem är beundransvärt. Du kommer lära dig massor på denna resa. Saker som du kommer ha nytta av i relationer med andra. Det är något visst med dem som tar sig igenom detta. I USA blir man hyllad. Inser att folk som kommer ut på andra sidan har lärt sig saker som är helt ovärderliga. Så egentligen borde man säga grattis till dig. Nu startar ett nytt häftigt kapitel där det bara finns vinstlotter om man löper linan ut. Det blir bara bättre & bättre!