Hej!

Behöver tips på hur jag ska sluta dricka alkohol på ett säkert sätt utan att blanda i vården.

Har supit väldigt hårt senaste två åren. Ofta från morgon till kväll varje dag.

Är nu inne på 48h utan alkohol vilket var 4-5 månader sedan jag hade ett liknande uppehåll.
(Gissningsvis så har jag bara varit nykter i ca 30-35h dock)

Jag är 'sugen' på att ta några öl för att inte riskera komplikationer. Bra eller dålig idé?
Jag har inga direkta jobbiga symtom just nu varken fysiskt eller psykiskt.

Sov inte jättebra i natt men slapp svettningarna som kan komma.
Känner mig lite ostadig när jag går och får emellanåt blinka och fokusera för att slippa se suddigt.

Tog ca två vita veckor i somras med oerhörda nattsvettningar första två nätterna, sedan var det inga direkta problem.

Har druckit primärt väldigt starka öl och vin vilket motsvarat en dagskonsumtion på mellan 60-100cl starksprit.

Nu får det dock vara nog!

Tips?

@Nykterresan Hej, och välkommen hit! Det låter ungefär som jag upplevde det när jag fick nog av alkohol för 3 år sedan. Dock hade jag hemska svettningar, och sov knappt något alls de första 3 dygnen. Ta absolut inga öl nu när du har klarat av såpass många timmar! Det som gäller nu är att låta skiten lämna kroppen ordentligt. Jag åt en massa B-vitaminer, och magnesiumtabletter + drack massor av icke alkoholhaltig vätska. Tror att det gjorde susen. Sedan var jag ute och promenerade större delen av dagen, och försökte sova så mycket så möjligt mellan varven. Lyft varje positiv fördel som du märker av till skyarna, och härda ut. Och det allra viktigaste, drick inte en droppe alkohol. Du kommer må bättre och bättre för varje dag som går, och efter ca 4-5 dygn så är det värsta över. 💪

Fantastiskt jobbat att med en mängd på 6-10 dl sprit (motsv) hålla dig nykter!
Och inte fått några större besvär än så länge!
Allvarlig abstinens brukar ju komma på en gång när man är nollad, så det borde du sannolikt redan fått inom dom två första dagarna.
Akut bukspottkörtelinflammation brukar inträda 0-72h efter uppehåll.
Men att du inte känner något mer än ostadighet borde du skratta dig lycklig över. Jag själv efter 4-7 dagar med 4-8st vanlig 5% starköl tror att jag ska dö nästan.

Annars säger jag som torn, har du hållit upp nu och går in snart på dygn två, dra inte i dig mer alkohol om du i övrigt mår bra!
Tvinga i sig mat, vätska, vitaminer och mineraler.
Men jag är absolut ingen doktor, men det har hjälpt mig tidigare när jag kliver av, jämfört med att bara ligga och må dåligt.

@Nykterresan Hej! Hur gick det för dig igår? Tog du några öl för att du var rädd för komplikationer eller avstod du?

Du önskar tips om att bli nykter utan att söka vård.
Jag sökte inte vård utan var inne här på forumet nästan hela tiden första veckorna, läste om andras erfarenheter och skrev hur jag hade det, fick svar och omhändertagande av de fina människorna här på forumet. Jag läste också massa fakta om hur alkohol skadar oss psykiskt och fysiskt och blev rädd, det hjälpte mycket. Dessutom läste jag böcker som kommer åt vårt undermedvetna som ändras oss i grunden, böcker som ”Skål ta mig fan” och ”This naked mind”

Kram❤️

Hej på er!

Tack för era kommentarer och ert stöd!

Jag tog faktiskt två öl igår. Det var egentligen varken för att jag var sugen eller för att jag var rädd för komplikationer.

Jag tror att det är viktigt för mig att bevisa att jag kan kan dricka måttligt en period för att sedan kunna sluta helt. Försöka bli av känslan när jaktinstinkten slår på att lösa mer alkohol och komma med nödlögner för att kunna supa.
Viktigaste är att om jag bestämmer mig för att ta två öl, så blir det bara två öl och inget mer.

Jag tror även att det är viktigt för mig att bevisa att jag kan ta vita dagar utan att nämnvärt varken tänka på det eller känna abstinens och sug. Jag inser att detta just nu räddas av att jag vet att jag får ta två-tre öl två dagar senare men sedan ska två dagar bli tre och sedan ska tre dagar bli fyra.

Jag behöver verkligen förbereda mig ordentligt för att kunna sluta tror jag. Mitt beteende senaste åren har verkligen varit helt sinnessjukt och jag tror det krävs en hel del för att förändra det. Därav så tror jag mest på att fasa ut alkoholen ur mitt liv.

Om man ser på det i ett fyraveckorsperspektiv och sedan summerar det med att jag varit helt vit hälften eller mer av den tiden samt kraftigt reducerat mitt drickande de dagar jag dricker så kommer jag vara väldigt nöjd.

Bra taktik eller inte, det får tiden utvisa...

@Nykterresan Ok, jag trodde att du hade fått nog av alkohol och ville sluta dricka. 🤔 Hoppas du inte väntar för länge, för det kan snabbt bli mycket värre.

Ha det bra!

Har du verkligen druckit varje dag den mängden du skrivit? Det är en ordentlig mängd att dra i sig mellan 60-100 cl sprit motsv. Utan att trappa ner ? Med den mängden nyktrat du ju aldrig till.
Jag pekar absolut inte finger, utan mer är nyfiken för egen del hur ditt drickande funkat.
Imponerande oavsett.

Med det sagt, jag var som du verkar resonera nu, för 1 år sen. Men jag hamna alltid tillbaka till 1 veckas race från morgon till kväll, varannan vecka. Ibland är det bara att erkänna att det inte funkar. Säger jag att det inte kommer funka för dig, nej absolut inte, men hamnar du i samma sits flera gånger om, gör som jag, ta hjälp med läkemedel för att inte kunna dricka.

Om du druckit den mängden du sagt i 1-2 års tid, utan att känna något mer, skratta dig lycklig ! :).

@Nykterresan Jag måste ärligt säga att jag tror inte att det är någon bra idé. Efter att jag själv i åratal försökte mig på detta utan framgång. ”Jag måste, och vill sluta, men jag gör det senare” var hur min tankegång gick. ”Fram till dess, så ska jag dricka mindre” var också ett standardtänk. Ingenting blev bättre av det där. Det som var helt avgörande, och som jag borde ha gjort långt tidigare var att sluta helt och hållet. Men det är väl en resa som alla måste göra. Man märker när man har fått nog på riktigt.

Alla är väl olika, och det kanske fungerar för dig med långsam nedtrappning. Så jag önskar dig lycka till! 💪

@Mälaren skrev: ”Om du druckit den mängden du sagt i 1-2 års tid, utan att känna något mer, skratta dig lycklig ! :).”

Eller snarare, då är det riktigt illa, eftersom toleransen har ökat så mycket. På slutet kunde jag dricka enorma mängder, och blev knappt påverkad. Jag behövde bara mer och mer för att kroppen skulle fungera någorlunda normalt. Nästa steg är ju att toleransen tvärvänder, eftersom levern lägger av. 😳

Det jag mena är att vissa dricker den mängden i 1-3 veckor och får delerium /kramper/ eller bukspottkörtel inflammation.

Du ska verkligen skratta dig lycklig oavsett vad att du i stort sett varit nykter 2-3 dagar och inte fått något av det eländet.

Jag jämför bara för skojs skull, i mina perioder, som Max kan jag dricka 10 öl, det är 60cl, fredag / lördag. Och jag känner mig döende efter 2-4 sånna dagar.
Håll dig nykter nu, du kunde fått det så mycket värre tror jag än du fått, håll ut nu !

På ett konstigt och sjukt sätt så önskar jag att jag hade mått sämre under mina två vita veckor i somras.
Jag hade länge tänkt på att sluta men när jag började läsa på och fick insikt om de fysiska besvären det kunde innebära så blev en hypokondriker som jag är livrädd för konsekvenserna.
Jag började dricka på daglig basis för ca fem år sedan för att ”motverka” panikkänsla.
Under pandemin när hemmajobb rådde så eskalerade det ordentligt. Från att ha druckit nåt glas vin eller nån öl om dagen blev det hårda fyllor som givetvis botades med att börja tidigt dagen efter.
Så har det hållit på den senaste tiden.

Jag har alltid haft en väldigt hög toleransnivå för alkohol. Den har självklart blivit helt sjuk nu.
Likaså har min förbränning allt varit oerhört hög. Jag är alltid den som blåst noll dagen efter och fått köra trots att jag förmodligen drack mest.

Jaa den bistra sanningen är att jag druckit dessa ofantliga mängder varje dag med väldigt väldigt väldigt få undantag.

Jag har suttit i affärsmöten fem Arboga 10.2 deep utan att nån märkt något.

Jag har kört in folk till sjukhus och BB rejält påverkad i lagens mening men i samma skick som ovan.

Jag gör milen på under 50 min på två flaskor vin.

Jag har pissat på mig i sömnen nån gång under en weekend med frun och hennes föräldrar där jag inte kom upp i min standard alkoholmässigt.

Jag har pissat ner mig pga fylla i sömnen hemma.

Jag har ljugit massor, varit en sjukt jävla dålig person generellt.

Jag lever ett fullt fungerande liv med sambo och bra jobb.

Jag har ett stort alkoholberoende.

Jag har otroligt mycket sämre ekonomiska förhållanden än jag borde ha pga alkoholen.

Jag är sjukt tacksam för alla råd och tips jag fått i denna tråden och i alla andra tidigare trådar!

Jag är en lyhörd person men alltid gått min egen väg med inslag av vad jag lär mig på vägen. Hoppas ingen tar illa upp för att jag inte följer era råd till punkt och pricka. Allt jag löser tar jag till mig - tro mig.

Jag är livrädd för eventuella fysiska besvär därav att jag väljer min egen väg.

Jag är oerhört tacksam på er feedback och kommentarer under resans gång.

Hej, alla får ju pröva sig fram med sina taktiker, men jag tycker att du ska fråga dig om det är ditt sunda förnuft eller beroendet som styr när du tänker att det är viktigt att bevisa för dig själv att du kan dricka lagom. Om det bara var att bestämma sig för att dricka två öl och hålla sig till det skulle nog inte detta forum ha så många användare.. Var vaksam på vad som styr dina beslut tänker jag.. Beroendet är listigt..

Yes och jag provar mig fram utan att kunna sia om framtiden
Jag tror det är primärt är mitt sunda förnuft samt tidigare erfarenheter i livet som ger mig detta rådet.

Det är som att säga till en fetis att sluta äta onyttigt och börja träna 3-4h om dagen direkt. Det fungerar i stort sett aldrig. Även om personen har inre drivet till det.
Mjukstartar man däremot och deltar själv i förändringsarbetet så har man större chans att lyckas. TROR jag.

Jag tror att den inre resan måste ske innan man skrider till verket fullt ut. Naivt tycker nog säkert 98% av er

Vill man delta och heja på samt läsa om min resa så gör man det.

/ f.d fetis