Hej! Jag har vart tillsammans med min sambo i tre år, vi har det väldigt bra ihop och jag älskar honom mer än allt. Jag är uppväxt i en familj med missbruksproblem och detta verkar vara något som har satt djupa spår i mig. Varje gång jag dricker slutar det med att min sambo får bära hem mig, jag har ingen kontroll över mitt drickande och super mig redlöst full varje gång. Jag är även väldigt elak och behandlar de flesta runtomkring mig väldigt elakt på fyllan. Detta är något som får mig att må extremt dåligt då jag annars är en lugn och snäll person. Vad tycker ni att jag ska göra? Jag vetinte vart jag ska ta vägen längre och det känns som att jag sabbar mitt liv trots att tillfällena då jag dricker är väldigt få. Jag har sån ångest att jag inte vet vad jag ska ta mig till längre..

User35185

@lostmind

Hej!
Jag känner igen mig så mycket i det du skriver. Jag dricker också sällan men har svårt att sluta när jag väl börjat och blir berusad. Flera gånger har jag gjort bort mig ordentligt och en gång tom slagits.
På grund av mitt problematiska förhållande till alkohol har jag haft flera nyktra perioder. Nu skall jag med start för ett par dagar sedan försöka hålla i nykterheten på lång sikt. Jag tål inte alkohol, det verkar inte du heller göra.

Tack för att du tog dig tid att svara så snabbt! Jag lider med dig kan jag säga, att gå runt och må dåligt över saker man gör när man inte är vid sitt sinnesfulla bruk är hemskt. Har du något tips på hur man ska kunna förhindra att det händer igen? Jag tror precis som du att jag inte klarar av alkohol överhuvudtaget. Hur hittar man verktyg för att stå emot när alkohol kommer på tal? Önskar dig allt gott och oändligt med styrka.. @Agnes123

@lostmind Välkommen hit! Bra att du vill ta tag i ditt alkoholproblem. Alkohol kan verkligen göra en människa personlighetsförändrad och det är läskigt. Den tar över hjärnan helt som kortsluter och inte fungerar som den ska längre. Jag har skrivit en del om det du undrar om i @Agnes123 tråd under de senaste dagarna, så gå in och kika i hennes tråd😁

Tack snälla! Jag ska läsa vidare där. Det känns skönt att kunna vända sig hit och att direkt bli välkomnad, bara att få svar och respons av er gör så otroligt mycket. Alkohol är verkligen ett gift som kan ställa till det riktigt rejält.. det är sorgligt och hemskt. Återigen tack🙏🏻@vår2022

Hej, ett konkret tips när man väl bestämt sig för att sluta dricka är att alltid se till att ta med alkoholfritt alternativ när man ska på middag eller fest. Och orkar man kan man nämna det för dem man umgås med, typ "jag tog med mig alkoholfritt, jag kör på det nu". Och så bara gör man det, man häller sitt alkoholfria i glaset, inget annat. Och har en plan för vad man gör om någon kommer med alkohol- som att säga nej tack, det blir bra med alkoholfritt för mig. Se det som att gå upp på morgonen, man bara gör det, vare sig man vill eller inte. Och ganska snabbt blir det enklare, man vänjer sig och upptäcker att man har kul ändå.

Mycket bra tips. Jag kommer att köra på det, jag tror också precis som du att man behöver göra det några gånger innan man vänjer sig. Jag behöver göra klart för mig själv att såhär är det nu. Känns skönt att komma fram till beslutet om att sluta dricka, fattar inte att jag inte har slutat tidigare. Alkohol är förrädiskt.. hoppas allt har gått bra under din resa och tack för ditt kloka svar. @Kennie

@lostmind Hej! Tyvärr är jag en av dom som inte insåg i tid att jag hade problem (till skillnad från dig). Håller med Kennie ovan, var tydlig med att du dricker alkoholfritt. Om du umgås med ungefär samma personer så slutar frågorna komma. Om inte samma personer vet du svaret 0,0% Önskar dig lycka till🤗

Hej!☺️ Tack för ditt svar, jag ska jobba på att vara bestämd och tydlig med att jag endast dricker alkoholfritt när alkohol kommer på tal. Det känns rätt att välja den vägen och jag ser fram emot att se vilken förändring det kommer att resultera i. Jag förstår.. hur går det för dig nu? Det är aldrig försent att sluta. Jag vill även tillägga att jag är 26 år och började dricka vid 13-års ålder, det har uppstått många situationer under dessa år där jag borde ha slutat. Har aldrig känt behovet av att sluta förrän nu och idag kan jag se att jag aldrig har kunnat hantera alkohol. När jag börjar analysera min omgivning så kan jag även se att många i min nära krets dricker alldeles förmycket, även om de inte beter sig illa så kan det inte vara sunt. Jag försöker se det som att om jag slutar så kanske det inspirerar dem till att dra ner på alkoholen. @Nsr-rider

@lostmind Det låter väldigt klokt😁. Jag är 55+ och lät mitt drickande störa och göra mitt liv destruktivt så många gånger innan jag tog beslutet att sluta helt. Du är 26 år och tar beslutet nu, det kommer att förgylla ditt liv. Jag tänkte att livet skulle bli så tråkigt och trist utan vin, typ nästan vad är det för mening att vara nykter och aldrig mer få bli berusad. Tänk så fel jag hade! Jag mår verkligen så bra som nykter och det bästa är att slippa ångest, skuld och skam. Så tärande och destruktivt. Något som inte heller sker mer är fyllebråken med min man samt svartsjukan jag kände. Jag blev inbillningssjuk och misstänksam när jag drack och kunde inte hantera mitt intag. Ville bara åt fyllan. Jag drack mer sällan som yngre, men det eskalerade ju äldre jag blev och till slut drack jag varje dag. Du skriver också att du kommer från en familj med missbruksproblem, som jag, det är ärftlig och gör oss mer sårbara för att utveckla en beroendeproblematik, vilket jag till slut gjorde. När det gått så långt är det oerhört svårt att komma ur beroendet, så det är glädjande att du tar tag i detta nu, innan det går för långt.

Det är härligt att ha en nykter livsstil och det enda jag ångrar är att jag inte slutade tidigare. Du gör det i tid, det är bra!❤️

Tack för ett fint svar. Jag är stolt över dig, att du lyckades bryta dig fri ifrån ett beroende. Det är inte lätt och det krävs mycket vilja för det! Bra jobbat!! Vi som växer upp i familjer med missbruksproblem har tyvärr lättare att falla in i missbruk precis som du säger. Jag känner igen mig i fyllebråken, samt att man säger och gör saker som man aldrig annars skulle gjort i nyktert tillstånd. Att vakna upp dagen efter en kraftig fylla och se sin sambo sårad är verkligen hemskt, och att dessutom inte minnas vad man har gjort är ännu värre. Det är svårt att förklara sig och det finns ingen annan förklaring än att alkohol gör en totalt personlighetsförändrad. Man känner sig så skamsen och föraktar sig själv något fruktansvärt när det blir så. Jag känner bara att jag inte vill vara som mina föräldrar var och det är inte värt att förstöra relationer pågrund av dendär jävla alkoholen. Jag blir illamående bara jag tänker på det. Nä, nu har jag ett nytt år 2023 framför mig, ett nyktert år som kommer att generera fina minnen, kärlek och ett välmående tack vare att avstå från alkoholen. Det är det man får påminna sig om/när ett eventuellt sug för alkohol uppstår. Skönt att höra att du mår bättre utan ❤️ @vår2022

@lostmind Tack❤️. Jag har förut tänkt att ”sanningen kommer fram” när man druckit. Men det stämmer inte, reptilhjärnan förvränger verkligheten. Det som dock kan ligga bakom är att det finns något som skaver inom en själv. Något som är svårt att komma åt och förstå. Det har jag jobbat med länge i mitt liv, men som nykter kunde jag verkligen komma i kontakt med mig själv och mina riktiga känslor. Jag har tryckt ned min egna behov och försökt anpassa mig, något jag lärde mig som barn. Jag har varit ”medberoende” och blivit en ”hjälpare” i min familj som barn och det har följt med mig i vuxenlivet. Jag har tryckt undan ilska/ledsenhet och lagrat den inom mig. Det har gjort mig vaksam och orolig. Jag har tagit hjälp av psykolog för att jobba med mig själv och idag är jag mycket bättre på att sätta gränser, uttrycka mina behov och att inte anpassa ihjäl mig😂. Att sätta ord på sina känslor och att uttrycka dem är så förlösande och terapeutiskt. Man ser saker ur ett annat perspektiv och kan sortera sina känslor. Nu behövs ingen alkohol som dämpar eller tar bort känslor. Att ta bort alkoholen gjorde det möjligt att läka inuti och hitta den lilla flicka inom mig. Nu behöver hon inte stå där ensam längre för vi går hand i hand❤️.

Ha en fin dag!💕

Känner igen mig i @vår2022.

Jag kapitulerade och gav upp inför alkoholens makt efter drygt 30 år av stegvis ökande konsumtion och konsekvenser, men med jobb, ekonomi osv i behåll. Hela min tillvaro kretsade samtidigt kring alkohol och möjligheter att dricka. I backspegeln kan jag se att alkoholen egentligen styrde allt. Den var min gud, min religion. Jag bröt helt enkelt ihop och gav upp. Hittade AA och det funkar för mig. Har ett bra och nyktert liv idag och jag vet att jag kommer att vara nykter och fortsätta må bra så länge jag går på möten. Om jag slutar med det så vet jag att jag förr eller senare kommer att tappa respekten för alkoholens makt, tro att jag är frisk igen och kunna dricka som vanligt folk. Det är ofta så det går till. Alkoholism är en kronisk sjukdom. Dödlig är den också. Till 100%. Jag kan leva i ett tillfrisknande utan symptom, men jag kommer aldrig att bli frisk.

Jag tror att även jag har en liten flicka inom mig som jag behöver försonas med. Fint att få höra lite av din resa och att det har lett till ett mer lyckligt liv. Jag tror att jag kanske också skulle behöva bearbeta mitt förflutna med en psykolog men har haft otroligt svårt att veta vart jag ska vända mig utan att bli ruinerad ekonomiskt. Hur som helst, tack för alla varma och fina ord dessa dagar. Önskar dig ett gott nytt år med massa glädje ❤️❤️@vår2022

@lostmind Ja, vi har alla det lilla jag inom oss som vi startade vårt liv med. Det finns psykologer online som inte är så dyrt som man kan prova. Jag tänkte att alla pengar jag lagt på alkohol och annat icke nödvändigt skulle jag lägga på psykologsamtal. Att jag skulle prioritera mig själv och jag ville verkligen komma åt det som skavde, för det skavde mycket. Vi sågs en gång per vecka i början och sedan lite glesare. Då fick jag tid att bearbeta. Man kan också gå till vårdcentralen och be om psykologsamtal, det kostar som ett läkarbesök.

Jag önskar dig ett gott nytt år med massor av glädje och insikter och att du börjar leva det liv du vill leva för att må bra🥳❤️❤️

Nu har jag tagit ett återfall. Det skedde igår och jag mår fruktansvärt dåligt. Det går snabbt att glömma bort vad alkohol leder till. Jag vill bara gräva ner mig själv just nu 😭

Tack för peppen. Jag ska göra mitt bästa för att inte hamna där igen, idag blev jobbet drabbat på så sätt att jag var alldeles för förstörd för att kunna jobba. Minnesluckor har jag också. Vilken förrädisk drog 😭 nu måste jag sluta sätta mig själv i situationer som dessa.. jag skäms verkligen. @Källarmannen

@lostmind Hoppas verkligen att det går bra. Jag känner mej nöjd då jag äntligen har satt stopp för att dricka i källaren. Både frun och jag gillar mat och dryck, men jag har gärna spätt på en lördagskväll med typ 20cl extra i källaren. Nu är det slut med det! Sen har vi druckit vin och någon öl, men nu är det Lets dance på TV,n och det blir inget mer dricka idag. Sen finns det vin kvar, så imorgon så kanske det blir det till maten. Är för svag för att att låta bli, tyvärr 😢 Men vi kämpar på 💪

Tack så mycket. Detsamma. Skönt att höra att du ändå satt upp gränser för dig själv, det är ett bra steg i rätt riktning. Hoppas ni haft en bra helg. Kämpa 💪🏻💪🏻@Källarmannen