Första gången för mig här. Har någonstans nått vägs ände och måste få till en förändring nu. Minns inte själv när jag hade en helnykter dag och drickandet har gått över till att blir destruktivt och med bara ett mål - att få ruset. Som många andras berättelser här så har drickandet pågått länge och framförallt på kvällstid och helger. Jag har kunnat klara jobb och fritid på ett hyfsat bra sätt, men när man är bakis på jobbet mer är en dag i veckan och man undviker att träffa vänner eller följa med på frugans aktiviteter bara för att få sitta i soffan och bli full, så är man så fel ute. Att dricka i smyg har jag blivit expert på och har nog gjort det i alla utrymmen i huset inklusive garaget. Samma när det gäller inköpen eller ursäkterna för att kunna åka till bolaget, men som sagt; det räcker nu. Hjärnan och tankarna kopplar inte längre som förut och magen krånglar allt mer, har även fått artos i både knän och händer. Tror även detta kommer från överkonsumtionen eller åtminstone har påverkat lederna negativt. Vad tror ni? Jag har fattat ett beslut att bryta nu och en förändring måste till. Jag hoppas och känner att denna sajt och forum kan stötta mig framöver att komma stärkt ur det här. Kampen har börjat...

Hej!
Bra beslut! Det är många här på forumet som lyckats bryta och insett hur mycket bättre man mår utan alkohol. Läs och skriv mycket både i din egen och andras trådar är ett tips. Också att ha tålamod och tillit till att du kommer må bättre ju längre tid som går. Styrka till dig!

@Trumpe-55 Jättebra steg att komma hit och skriva. Jag känner igen det du skriver. Det där med att välja att dricka istället för aktiviteter gjorde jag mer och mer.

Att förstå att det får räcka nu och sedan bygga sitt liv på nytt med klar hjärna är det bästa vi kan ge oss själva!

Kram

Lycka till!
Är det större mängder varje dag, under en längre tid, eller pratar vi 1-2 öl var och varannan dag ?
Tänker mer på att du kanske ska vara beredd att må lite uselt första tiden.

@Mälaren, tack för ditt inlägg. Har snittat mellan 34-40 glas i veckan och det har pågått i minst 7-8 år. Innan det var det mindre mängder och mer kopplat till helgsupande. Räknar med att det blir en krokig väg framöver med lite dikeskörningar av o till, men jag ska tusan klara detta!

@Mälaren, tack för ditt inlägg. Har snittat mellan 34-40 glas i veckan och det har pågått i minst 7-8 år. Innan det var det mindre mängder och mer kopplat till helgsupande. Räknar med att det blir en krokig väg framöver med lite dikeskörningar av o till, men jag ska tusan klara detta!

Jag har senaste 3-4 åren legat på samma mängd i stort sett, och insåg eländet i somras. Sen dess har jag varit vit 2-3 veckor och sen halkat dit en vecka igen, samma visa fram och tillbaka tills idag.
Nu ska jag satsa på ett nyktert halvår dvs till midsommar from idag.
Jag har själv aldrig fått några abstinensbesvär av allvarlig sort i alla fall, sömnproblem och puls första dagen.
Däremot har jag börjat få ont/håll/öm på vänster sida bröstkorg, kan vara stress. Men bara tanken att jag kanske skadat något organ kommer hjälpa mig, hugha!
Lycka till säger jag bara, gäller att hålla sig sysselsatt med annat bara :).!

Tack @Mälaren @Himmelellerhelvette och @Kennie, för support! Vaknade i morse helt utan huvudvärk och muntorrhet. Sovit större delen av natten utan att vakna stup i ett. Bara det ett stort lyft och ett skönt steg på vägen...

@Trumpe-55 Kanske kan du aktivera dig med olika saker du tycker om, äta god mat, att vara mätt hela tiden är bra, blir du sugen på något, ät det, bättre att stilla suget med mat än A. Tänk HALT och känn efter: är du hungrig, arg, lonley/ensam, trött. Fixa de tillstånden så är det lättare att hålla fokus.

Kram