Hej!

jag är en kille på 35 år som alltid har haft missbruksproblematik, men den har varierat,
har en ADHD/Autist spektra diagnos,

jag har länge jobbat med psykvården, som bara skickar runt mig till olika beroende enheter som har meningslösa program för en sådan person som delar samma diagnos kombination som mig,

jag har har kommit så lång att jag erkänner mig själv som missbrukare, jag dricker varje dag, kombinerar det med tabletter när jag försöker bryta mina alkohol vanor, och jag vet att detta bara blir två steg bakåt istället för framåt,

jag vet inte hur jag ska ta mig vidare och det finns så mycket jag vill skriva och berätta, men helst av allt vill jag bara hitta någon likasinnad som har klarat sig, som har hittat en väg, jag är bara 35 år, jag känner att jag har mtcket jvar att ge,
men idag är jag så sjuk i missbruket och har dragit med min familj i ett medberoende,

hoppas det finns någon som kan ge mig ett par visa ord, eller bara ett inflytande så jag kan komma in i andra tankebanor!

MVH Martin

@Martin med dub… Välkommen hit! Här är du bland vänner 🤗 Vi har alla kommit olika långt på vår nyktra resa. Själv firar jag 3 år som nykter den 9/2, tjoho!

Nu har du hamnat under forumdelen ”Det vidare livet”. Här hänger vi som har hållit oss nyktra ett tag och som har valt en nykter livsstil för gott typ. Det finns en annan forumdel som heter ”Förändra sitt drickande” och under den finns underkategorierna ”Vara alkoholfri” och ”Dricka måttligt”.

Jag föreslår att du startar en tråd under ”Vara alkoholfri”. Det är viktigt att hänga med personer som befinner sig ungefär där man själv är, även om vi alla kan kommentera i alla delar av forumet. Mitt råd: Slå följe med någon som är ungefär lika långt gången som du vad det gäller nykterhet. Nu efter nyår droppar det in nya varenda dag.

Kram 🐘

Hej Martin! Här på forumet finns det många som tagit sig ur tunga och långvariga missbruk. Hörde en bra dokumentär på P1, den heter Beroendeakuten- mitt liv genom alkoholen. Där berättar en man om hur ett besök på Beroendeakuten blev en vändpunkt för honom och hur han idag är nykter och mår bra. Finns på Sverigesradio.se/play. Kan du tänka ett steg i taget? Först och viktigast- bli drogfri. Sen tar du tag i det andra när du orkar. Att läsa och skriva här kan också vara en bra hjälp.

@Kennie tack för tips! ADHD gör dock att jag ej tänker steg för steg, beroendet i sig har säkert förvärrat diagnoserna, har genomgått diverse öppenvårdsprogram också, men utan resultat, inte för att jag inte vil själv, bara för att jag förstår och tänker inte längre själv, jag kanske är i helt fel tråd, men det finns mycket underliggande till mitt missbruk och beteende. MVH

Hej och varmt välkommen hit!
Det hörs att du verkligen kämpar med att få en förändring och vill gärna hitta personer som haft det på liknande sätt där det gått bra, klokt av dig. Både att på ett öppet och ärligt sätt sätta ord på hur du har det och hur du vill ha det och att du tänkt ut vad som skulle kunna vara hjälpsamt.

Jag har flyttat din tråd till ”Förändra sitt drickande” så nu ligger den här, hoppas det var okej med dig och att det var det du ville. Säg annars vart du vill ha den så ordnar vi det.

Hoppas du hittar mycket här inne som blir hjälpsamt!

Allt gott,
Rosette, Alkoholhjälpen