Dricker varje dag

Profile picture for user prinsessa

jag dricker nästan varje dag och nu är jag så trött på att vakna trött och bakis. Jag har försökt dra ner på drickandet förut men har inte haft riktig motivation. Nu känner jag att jag måste få ordning på det. Jag dricker ensam hemma så ingen vet något. Jag jobbar hemifrån så det är ingen kollega som märker om jag är trött. Idag ska jag vara nykter.

Profile picture for user Kennie

Så bra! Det finns ett program här på Alkoholhjälpen. Kan rekommendera det, bra att få lite tips på hur man kan tänka. Själv är jag så glad att jag slutade dricka för två år sedan, jag mår så mycket bättre på alla sätt. Det är läskigt i början och man kanske känner sig orolig och svag, men det går över, ge inte upp! Yoga kan hjälpa, finns massor gratis på nätet.

Igår drack jag ingen alkohol. Lite rastlös på kvällen, men det löste jag genom att lyssna på en ljudbok. (jag brukar annars dricka vin tillsammans med ljudbok eller serie, så vad är skillnaden?!)
Nu dricker jag mitt morgonkaffe och det är så skönt att inte vara bakis, tycker redan att jag ser piggare ut :-) Men framförallt känns det bra i kroppen, även om det bara gått en dag.

Profile picture for user vår2022

@prinsessa Välkommen hit! Det finns nästan ingenting som går upp mot att vakna nykter på morgonen och dricka sitt kaffe😁. Jag älskar varje morgon som jag vaknar nykter och känner mig så tacksam för det. Vad bra att du kunde lyssna på bok utan vin, det går utmärkt. Det handlar om att ersätta dåliga vanor med bättre vanor. Som du gjorde, att tex dricka alkoholfritt när man lyssnar på ljudbok istället för vin. Jag har varit nykter i över 14 månader och ersatt alla mina vin-vanor med annat, som alkoholfri dryck samt att jag tränar regelbundet. Det blir mycket tid över när man tar bort drickandet som en aktivitet. Kroppen och hjärnan mår definitivt mycket bättre utan alkohol. Jag har gått ned 10 kg och fyllepluffset är borta. Ögonen är klara och ansiktet är fräschare. Håret mår bättre och magen funkar som den ska. Minnet är bättre. Det bästa är att ångesten och skammen är borta och att självkänslan har ökat massor. Jag är tryggare i mig själv och trivs bättre med mina kollegor, även när jag jobbar hemifrån.

Att vara nykter har givit mig glädjen och livslusten åter. Välkommen ombord❤️

@vår2022 Tack för din kommentar! Så härligt att höra! När suget faller på ska jag läsa din kommentar igen för det låter så härligt med allt positivt som kommer med att vara nykter.

Vid en vanlig kväll brukar jag nu ha hällt upp mitt första glas vin, inte denna kväll. Jag kommer få dricka gott kaffe i morgon bitti. Det ser jag fram emot. Jag tar en dag i taget.

Profile picture for user Se klart

Låter toppen @prinsessa
Jag brukar säga att kaffe är min nya (nåja) aw- men kaffet på morgonen njuter jag av varenda morgon sedan dag 1, vilket är 3 år och 2 dagar sen.
Heja dig!

Ytterligare en dag utan alkohol. Det känns bra. Jag har ingen mål, såsom en vecka, en månad eller ett år utan jag tar varje dag i sänder. Det långsiktiga målet är att minska mitt drickande då det har eskalerat under den senaste tiden. Jag ser fram emot mitt morgonkaffe i morgon och få vakna utan baksmälla. Jag har druckit alldeles för mycket i min ensamhet.

har känt mig harmonisk idag, känns bra. Inte en tanke på alkohol på förmiddagen, iofs inget konstigt (brukar inte vara sugen på fm eller ens tänka på alkohol), men sen under eftermiddagen tänkte jag, ett glas vin kanske? Jag är rolig, vem försöker jag lura?! här blir inget glas vin, här blir kanske en flaska vin och i morgon kommer jag vakna upp bakis och rödflammig i ansiktet. Nä, jag tror jag ska hålla mig ifrån alkohol idag faktiskt.

Profile picture for user Jerri

@prinsessa
Hej,
Hög igenkänningsfaktor. Jag tänker inte heller på vin på förmiddagarna men från lunchtid och framåt kommer tankarna. Oftast har det varit (och är fortfarande) bara ett glas vin vilket egentligen betyder botten upp på hela flaskan. Jag är inne på dag 10 nu och ser att vi (kanske) har lite olika mål. Mitt är hel nykterhet, men kanske vill du följas åt på vägen? (Morgonkaffe kan jag än inte vara med och dela, är fortfarande för trött, får slänga på mig kläderna och rusa iväg om morgnarna nu när julledigheten är slut men min morgonkaffetid hoppas jag kommer ju mer kroppen återhämtar sig.)

Jo, det brukar heta ett glas, men så blir det aldrig. Finns alltid ursäkter: jag har jobbat duktigt idag, det är ju ändå tisdag :-)
Tio dagar är fantastiskt bra! Jag är inne på min fjärde, men alltid en början! Nu kööööör vi...!

Fint med ytterligare en god morgonkaffe att addera.
Tryckte på länken och har läst. Tabellen ska jag använda som ytterligare ett underlag i min "framstegsmotivation" 👍🏼

Ytterligare en nykter dag, känns bra. 5 dagar nu. (Var även nykter 1 januari, men det var för att jag var så bakfull efter nyårsgalejet)

Kan säga att under 2022 så hade jag inte många helnyktra dagar, som mest två dagar på raken. I morgon ska jag dricka gott kaffe. Jag ska också träffa några vänner på kvällen, men jag tänker inte dricka då, ska säga att jag har mycket på jobbet och behöver vara klar i huvudet.

Sov ok i natt, men kaffe var så gott på morgonen! Känner mig tillfreds. Känns skönt att kroppen och hjärnan får återhämtning, varje dag utan alkohol är en stor vinst för mig. Så varför inte köra en nykter dag till!

Liten uppdatering: Jag sov mycket bättre i natt. Kaffet smakade gott. Jag mår bra, känner mig tillfreds. I dag är det fredag och frågan är om jag kommer känna sug efter fredagsvin i kväll?! Jag tror inte det, men vi får se helt enkelt. Men jag kör ytterligare en nykter dag. Hade jag kunnat ta ett glas och varit nöjd så, så hade det varit okej, men jag kan ju inte det.

Profile picture for user Natalia

Hej @prinsessa!

Hur känns helgen för dig?
Själv hänger jag med mina två 🐈‍⬛🐈‍⬛ och kollar på serier och dricker också kaffe. Det blir endel mobilspel och småchattande med vänner. Idag vaknade jag lite bakis men imorgon blir en piggare dag igen 🙂

Kram

@Jerri Tack, detsamma!
Visst kändes det ett litet sug nu när det är fredag, men suget gick snabbt över när jag insåg att det inte skulle bli ett glas vin om jag skulle öppna flaskan. Jag skippar vinet i kväll, blir nyktert.

Idag är det lördag och vaknar utvilad och ickebakis. Det var ett tag sen det hände. Nu har jag varit nykter i en vecka, när hände det senast?! Kanske när jag var ett litet barn och drack välling och inte ens hade börjat med alkohol. Jag ser så många fördelar, för att nämna några:
1. Utvilad, harmonisk.
2. Känner mig fräschare
3. Slipper vara orolig för att se bakis ut, kanske lukta gammal fylla
4. Slipper gå på systembolaget och känna skam, planera in tiden så att förhoppningsvis ingen granne ska se mig med systempåsar.
5. Gått långa promenader
6. Orkat mer, t ex att gå och handla är bara mysigt, inte jobbigt som tidigare
7. Känslan av att kroppen och hjärnan återhämtar sig, sakta men säkert.
8. Kaffet smakar gott
9. Om något akut händer vänner eller familj så kan jag vara på plats inom kort, pigg och körbar

Nackdelar då?
Nej, jag kan inte komma på några. Möjligtvis så är första halva glaset vin gott (inte de resterande), men det dricker jag upp på ett nafs, så det är inte värt det.

@prinsessa Härligt! Visst är det underbart att vakna obakis, nykter och utvilad! Och känslan blir bara bättre och bättre ju längre tid du är nykter. Jag har nu varit nykter i drygt 14 månader men känslan är fortfarande lika härlig varje morgon jag vaknar.

Var på en hotellnattning i veckan och jag påminns varje gång om hur skönt det är att vara nykter vid dessa tillfällen. Förr var det givet att dricka på rummet och till middag, alltid vaknade jag bakis och såg ut som sju svåra år med ångest och skam. Kan påminnas om känslan att ta det första glaset och andas ut på hotellrummet, men som sagt det slutar ju aldrig där, flaskan ska bli tom först och sedan påfyllning. Som nykter känns det som en ny fin dag som man ska ta sig an😁.

Ha en fin lördag❤️

Profile picture for user majken_r

@prinsessa Grattis till din vecka! Väldigt fin lista, och bra att ha den på pränt och återvända till när man ev får för sig att det vore värt att ta ett halvt glas. Det är det inte, inget slår att leva fri och klar i huvudet🥰

@prinsessa Tack! Ja, det har varit en fantastisk resa framförallt i livets psykologi, med insikter och mycket reflektioner. Tänk att livet kunde bli så otroligt bra och meningsfullt när jag slutade dricka. Trodde inte att alkoholen hade så enormt stor destruktiv inverkan på mitt liv och trodde inte heller att vändningen av livet skulle få ett sådant enormt positivt genomslag. Det är värt varenda sekund att sluta dricka❤️

@prinsessa. Grattis till 1 vecka! =) Håller med ovan om att din lista är bra. Du har helt rätt när det kommer till det halva glaset. Det har ju egentligen varit att det är just precis i början det smakat som bäst.
Hoppas du har haft en fin lördag och får en härlig söndag.
Kram

@Jerri Tack!
Nu är det söndag och jag har nu varit helt alkoholfri i 8 dagar. Sömnen är mycket bättre, kaffet smakar som vanligt gott när man inte är bakis, jag ser fräschare ut, men framförallt mår jag mycket bättre.
Igår lördag var jag på middag, tog bilen dit, andra drack vin, men kände inget sug, vilket jag iofs inte brukar göra när andra dricker, det triggar inte igång mig. Jag har alkohol här hemma, men det triggar mig inte heller. När jag kom hem läste jag lite på forumet och sen gick jag och la mig. Tidigare hade jag "unnat" mig ett glas vin, och sen ett till "det är ju lördag", och sen ytterligre ett "jag ska ju ändå inte göra något speciellt i morgon". Igår "unnade" jag mig inget vin, jag unnade mig nykterhet, typ tusen gånger bättre, för idag känner jag harmoni. Ser jag tillbaka på det så ser jag att dessa vinglas som jag tidigare alltid drack varit helt onödiga, till vilken nytta?! Hälla i sig två, tre glas helt själv.
Önskar er alla fina på forumet en trevlig söndag!

Hej @prinsessa!
Tycker du är kanonduktig och du verkar ha hittat ett starkt mindset!
Blir jätteglad nät jag läser om dina dagar.

Jag har ett väldigt vackert väder där jag bor. Är glad att slippa vara bakis och ska snart ta en promenad. Man får passa på medan solen skiner innan det blir mörkt.

Önskar dig en skön söndag 🙂

@prinsessa. Starkt jobbat med strategi om bilen. Nu skriver du i och för sig att du inte triggas av att andra dricker. Men bilen blir ytterligare en säkerhetsspärr. Du kanske heller aldrig direkt varit någon som dricker i sällskap med andra? Själv har jag lite svårt att åta bli när andra dricker så det var, den gången jag var ute och åt middag, och kommer bli en tuff utmaning. Harmoni låter också skönt. Våra kroppar är såklart olika men känner att jag lite är på väg åt det hållet jag också. Och håller helt med, vad tusan ska vi dricka inte bara 1 utan 2,3... glas vin för? Till vilken nytta. Det är ju oftast harmonin man (iaf jag) velat uppnå men det finns/kommer ju ändå och då utan bakfylla, ångest etc. Vi kör vidare 🙂💪

@Jerri Jag kan tycka om att dricka med andra, men det är inte där mitt problem ligger, det är mitt ensamdrickande. Sen kan jag dricka alldeles för mycket tillsammans med mina vänner som har samma problem som mig, men det är väl just att ett glas ser jag inte som meningsfullt.
Ja, vi kör vidare!

@Jerri Precis. Igår var jag på middag med måttliga drickare, hade jag inte tagit bilen hade jag kunnat vara måttlig (ingen på middagen skulle ana att jag är alkis), men detta hade triggat mig och när jag väl kommit hem skulle jag ha druckit några glas på egen hand. Då är det bättre att ta bilen och vara nykter.

Har haft en bra söndag, pigg på dagen, fått massa jobba gjort idag. Jag brukade förut jobba med lite vin i kroppen, men det går lika bra utan vin, om kanske inte tom bättre?! Nu känner jag mig trött, men ändå skönt trött.

Jag känner mig tacksam över att jag har klarat 9 dagar utan alkohol. Jag som har druckit vin i princip varje kväll här hemma i min ensamhet under flera år. Jag har väntat på att klockan ska bli 19 så jag kan hälla upp mitt vin. Ibland har det blivit tidigare än 19 och då har jag sagt till mig själv "ta bara två glas och sen kan du sluta klockan 20, så blir du inte bakis i morgon". Tror ni att det har blivit bara två glas? Alla ni här på forumet vet svaret, även jag :-) Men just där och då trodde jag på mina alkistankar. Det var lögn varje gång.

@prinsessa Härligt att du fick en fin söndag och grattis till 9 dagar!🥳. Den där lögnen känner jag så väl igen och det är så skönt när man genomskådar lögnen. Det krävs lite tids nykterhet för att se igenom lögnen. Jag tycker det går bra mycket bättre att jobba utan vin i kroppen, man är med mer och klarsyntare. Tröttheten blir också mer naturlig som nykter, inte alkoholtrött.

Ha en god natt och en skön nykter morgon💕

Ett litet sug har jag haft till vinet idag, men inget jättefarligt sug ändå. Jag vet ju att det inte blir ett glas, spelade upp hela filmen. Jag har bestämt mig att vara nykter idag, så min kropp får möjlighet att återhämta sig. Jag har skrivit ut en kalender som jag kryssar för varje dag jag är nykter, den ser fin ut i januari :-) Det blir ytterligare ett kryss idag.

@prinsessa Du gör det så bra! Visst är morgonkaffet otroligt lyxigt och gott som nykter. Jag laddar min kaffekokare varje kväll så att jag bara behöver trycka på knappen i förbifarten till toaletten. Det doftar ljuvligt när jag sedan går och häller upp en kopp i köket. Morgonstund har guld i mun❤️

@Jerri Klart du ska! Jag dricker mitt morgonkaffe nu och ska strax åka iväg på jobbmöten. Så skönt att kunna ta bilen utan oro och utan oro att lukta gammal fylla när jag ska träffa folk. Även andedräkten är säkert bättre, inte tusen tuggummin och munskölj vid fem gånger innan man ska träffa folk.

@prinsessa Ja, hur många gånger har man inte börjat dagen med munskölj som man (i alla fall jag) försökt få så långt ner i halsen som möjligt och letande efter tuggummipaket och tuggandet som gör att det känns som huvudet ska gå i bitar. Jag tänker att man borde luktat ändå och att det är konstigt att igen sagt någonting? Oavsett så, jag håller med, så skönt att slippa och veta att man är på bana ☺️
Vad är det du har för kaffe i koppen? Här är det lite varierat men senaste tiden har varit snabbkaffe med ett stänk av alpro barista.

@Jerri Man kanske inte luktar alkohol (alkoholen har ju gått ur kroppen på morgonen förhoppningsvis) , men kanske skunk?!
Jag dricker Arvid Nordqvist kaffe toppat med mjölk! Det är smaskens!
Är du med på en nykter onsdag? Jag är på!

@prinsessa @Jerri Glöm inte att ladda kaffet innan ni går och lägger er😁. Vilket bra team ni är. Ni peppar varandra och jobbar på så otroligt bra!💪. Sov gott och ha en härlig kaffestund i morgon bitti. Ska tänka på er när jag dricker mitt kaffe💕

Profile picture for user Se klart

Jag har en privat barista som gör en mkt god cappuccino och serverar den i sängen. I morse vaknade jag 05:15 och en stund senare frågade jag när hans arbetspass började, men det visade sig vara först 06:30. Så imorse var jag uppe och gjorde mitt eget kaffe ☕️ Klart godkänt

@prinsessa Ja, en på 5 år och en valp på 9 veckor. Den äldre fattar precis vad som gäller när vi ska kaffemysa. Han har rutinen. Tränade valpen på att komma ner lite i varv om han ska få hänga med oss😂. Han somnade faktiskt efter en stund. Det är förbjudet att busa i sängen, där ska det råda lugn och ro.

Ha en fin kväll❤️

Igår drack jag lite vin, dock ganska måttligt, så jag har inte varit bakis idag. Och det är helt okej för mig, då mitt mål inte är att sluta helt, utan att dra ner intaget rejält. Men idag, lördag, ska jag vara nykter.

@prinsessa fint att höra att du mår bra och njuter av kaffet 😊.
Vaknade redan vid 5 tiden och runt klockan 6 gav jag upp, gjorde en kopp som åkte med tillbaka till sängen. Hann dricka lite gott och tittade på Hanséns program Din hjärna som några här inne har talalt om. Säsongens första avsnitt. Somnade mitt i så har nyligen vaknat igen och nu sett resten. Så kan det gå och nog om mig. Vad väntar för dig idag?

Låter som sköna söndagsförslag @prinsessa =)
Här väntar högar med tvätt 😝 men det doftar gott när det är klart (kan inte säga att den motiveringen är speciellt stark dock 😂)

Profile picture for user Påvägmothälsa

God söndags (för) middag. Här ansluter en kaffeälskare som haft en jobbig helg med alkoholen men började dagen med nymalda bönor och god värmd havremjölk i. Önskar alla en fin söndag. Där jag bor är det snö.

Go morron på er =) Här har sista dropparna morgonkaffe passerat läpparna och ena benet strax utanför dörren. Hoppas ni njuter lika mycket utav ert som jag av mitt.
Jag kör på nykter idag, visst hänger du/ni på?

Godmorgon Piff & Puff i kaffestugan!
Jag har en ledig dag och vaknade sent idag men har sovit riktigt gott.
Ska just ta påtår ☕️

Önskar er en fin dag!
Kram

Idag har jag haft en mindre bra dag, känt mig på dåligt humör. Jag har tänkt att lite vin skulle pigga upp, men så såg jag framför mig hur jag dricker två glas, tre glas, fyra glas.... Ja, ni vet... Så då är det inge svårt att avhålla sig.

@Natalia @prinsessa,
Härligt ert morgonkaffe smakade =) Det gjorde min också men väldigt tidigt imorse. Men jag är up för samma procedur imorgon igen. Hoppas ni hänger på?

@prinsessa ja, vissa dagar är bara blä! Bra du kan hålla dig ifrån alkoholen. Klok insikt. Hoppas humöret vänder och att det snart känns bättre. Styrkekram 🌻

Godmorgon i kaffestugan! Idag känns som en bra dag. Var lite deppig igår, kände mig ensam, (hade varit själv hela helgen) vilket är en av mina förklaringar till att jag har druckit, jag har känt mig mindre ensam då.

@prinsessa Go kväll. Ja, kaffet smakade riktigt gott i morse. Det är jobbigt att vara deppig men nu vet du också varför och det kanske går att se som en fördel? Jag är expert på att dricka på känslor men lika många gånger som dom har blivit "bättre" av alkohol har dom också blivit mycket värre och oavsett vilket så har jag aldrig lyckats reda ut dom med dryckens hjälp utan mer loopat och så har dom kunnat ploppa upp igen.
Jag tycker inte heller om ofrivillig ensamhet och funderar på om jag kanske borde engagera mig i någonting men vet inte vad. Just nu är jag i alla fall med i vår klubb 😊 fast kaffe kan jag inte ta kvällstid men en kopp te fungerar. Så om du känner dig lite ensam i kväll, ta en kopp tillsammans med mig 😊🌻