Hej! Är ny här på forumet. Jag är en man i 40-års åldern som druckit lite för mycket genom åren.
Drickandet har senaste året blivit mer av slentrian och jag dricker ca 4-5 dagar i veckan. Lite mindre på veckodagarna men desto mer på fredag och lördag. Är för närvarande mellan jobb och har mycket fritid. Jag har dock aldrig druckit mitt på dagen utan hållt mig till kvällar och helger. Dricker mest vin och öl men även whisky mellan varven.

Senaste tiden har jag märkt att drickandet inte är lika roligt längre utan att det mer blivit som ett begär. Visst njuter jag av första ölen eller ett glas vin till maten men det stannar aldrig där utan blir lätt för många enheter.
Jag är en självständig människa och ogillar starkt att alkoholen ska bestämma över mig. Jag vill själv bedtämma när och om jag ska dricka

Nu har sagt till mig själv på skarpen och tvingar mig till en vit januari. Jag tränar och motionerar också mer nu. Kan inte minnas att jag haft en vit månad på över 10 år och säkert inte mer än en nykter vecka i taget på 3 år.
Syftet är att se vad som händer med min kropp och huvud och att "systemet" får välförtjänt vila. Har haft magproblem till och från och även diffus värk i levertrakten. Jag vill nu också se om det blir bättre av en vit månad.

Ni som har haft eller är mitt i en vit period vad har ni för erfarenheter? När blir det bättre?
Tycker väl det gått hyfsat ändå men det känns "dystert" som jag känner mig tom onombords.
Jag har nu varit helnykter i 11 dagar. Första 3-4 dagarna var jag väldigt rastlös och lätt skakig. Även visst mått av lättretlig. Nu när det gått över en vecka är jag istället sjukt trött. Sover tungt och länge men är ändå inte utvilad. Dessutom drömmer jag nu varje natt vilket hag knappast alls gjort tidigare.
Känner också att kroppen känns " tung" och jag har en lätt sjukdomskänsla och ont i muskler och även lätt illamående vilket jag aldrig är annars.
Känner ni igen er i detta eller vill dela med er av egna erfarenheter?
Vad har ni för symptom? Och ni som gjort en vit månad började ni dricka som vanligt direkt eller blev ni mer måttfulla?

@Törster Hej! Mina erfarenheter av vit månad har aldrig funkat bra efter avslut. Jag har fått kämpa med att dricka måttligt men det har alltid slutat med att jag dricker som innan eller t.o.m. mer. Jag räknade ned dagarna tills jag skulle få dricka igen och tankarna på alkohol och suget fanns där hela tiden, egentligen. Då jag är alkoholberoende och inte kan hantera alkohol tog jag beslutet att sluta dricka helt. Har nu varit nykter i över 14 månader, mår bra såväl psykiskt som fysiskt och kommer fortsätta så.

De fysiska symptomen du beskriver är vanliga vid alkoholstopp, lätta abstinensbesvär, då hjärnan håller på att återhämta sig och söker balans igen.

Det som rekommenderas är att vara nykter i minst 3 månader. Då hinner hjärnan återhämta sig bättre, det tar 3-6 månader för återhämtningen och för att få balans i hjärnan. Anmäl dig till självhjälpsprogrammet här på forumet så kan du få stöd i hur du kan gå tillväga. En bok som är bra att läsa är, Tänka klart, av Annie Grace. Den beskriver hur alkohol påverkar hjärnan och om beroende.

Lycka till!

@Törster Att du drömmer mycket beror på att hjärnan gör det den ska på natten - sorterar, slänger, arkiverar, ser till att inlärning lagras på rätt ställe osv. Det där gör inte vår hjärna när vi bedövar den med alkohol, eftersom hjärnan funkar som en slags lätt narkos.

I våra drömmar kommer vårt undermedvetna till tals. Därför är det mycket alkoholdrömmar i början. Jag drömde ofta att jag kaskadkräktes 🤮

Drömmarna lugnar ner sig efter några månaders nykterhet, men kan komma tillbaka om man börjar svikta i sin åsikt om nykterheten.

Alla snackar om att levern tar skada. Nu när jag är bättre påläst är det bannemej skadorna på hjärnan som känns allra allvarligast. Sök på ”alkohol och hjärnan” på youtube så får du lära dig mer.

Kram 🐘

@vår2022 Hej och tack för ditt inlägg! Starkt med 14 månader! Jag blrhar med 1 så får jag se hur der känns. Jag vill verkligen kunna fortsätta njuta av alkohol men sänka intaget.

Jag känner igen det där med att man räknar ner. Men nu när jag klarat över halva januari är det inte lika självklart att jag kommer "kasta" mig på alkoholen i februari.
Det som är skönast nu är när jag vaknar på morgonen och inte har druckit nåt dagen innan då känner jag mig duktig. Jag är också nöjd över att vi fortfarande har alkohol hemma utan att jag blivit frestad. Tänkte först att jag inte borde ha nåt hemma när jag började nyktra månaden. Men nu i efterhand är jag bara glad att kunna bevisa för mig själv att det faktiskt går att ha alkohol hemma utan att den används. Så brukar det nämligen inte vara..
Det som är värst nu tycker jag är den tomhet som kommit inombords. Lite svårt att förklara, men jag är jättestolt så här långt nen ändå inte så pigg och lycklig som jag trodde. Men det kanske kommer med tiden..
Ska kika igenom självhjälpsprogramet. Tack för tipset!

@Andrahalvlek Hej och tack för ditt inlägg!
Det är verkligen sjukt vilken förändring det måste bli i hjärnan med uppehållet. Man har ju läst både det ena och andra vad som händer med kroppen efter 1,2 och 4 veckor utan alkohol men jag har aldrig hört att man börjar drömma så här! Normalt sett kommer nästan aldrig ihåg en dröm i vuxen ålder..

Jag har precis som du säger fokuserat mer av min oro på levern än hjärnan. Men det beror nog mer på att jag känner nån diffus molande värk där. Den är tyvärr fortfarande kvar. Har dock hört att 1 månad utan alkohol hjälper levern att börja sköta sig igen och återgå till sina "vanliga" uppgifter och det är väl först nu gifterna helt lämnat kroppen?

Kanske du även vet nåt om den enorma trötthet jag känner. Vet inte om det är hjärnan eller levern eller en kombo. Jag är iaf sjukt trött trots att jag sover ordentligt och inte jobbar för tillfället. Jag tränar också och tycker inte att jag borde vara så här trött fortfarande. Har du någon erfarenhet om det och när det isåf brukar släppa?

@Törster Du har nog sömn att sova ikapp. Vi har ju använt alkoholen både som startgas och fartdämpare, så riktig trötthet har vi knappt upplevt. Du är trött för att dina organ, inklusive hjärna, behöver lugn och ro för att kurera sig. Det går över.

När jag blev nykter blev jag samtidigt morgonpigg och kvällstrött. I mitt tidigare liv var jag vaken halva natten och sov bort hela förmiddagen på helgerna. Nu går jag och lägger mig kl 23 fre-lör och vaknar pigg kl 7. Väldigt ovant.

Jag väljer att lyssna på kroppen och hjärnan - och jag får mycket gjort på helgerna. Vila, motionera, umgås och hushållsarbete. En helg kändes som en evighet i början av nykterheten, men nu har jag vant mig vid det också.

Allra bäst är dock att slippa söndagsångesten inför jobbmåndag. Istället längtar jag lite efter jobbet - snacka om skillnad jämfört med tidigare.

Oavsett - lyssna på din kropp och knopp!

Kram 🐘

Visst är det skönt att vakna ickebakis, visst man har en trötthet, men jag tycker på något sätt om tröttheten, det är som om kroppen vilar upp sig. Jag har haft snart 10 nyktra dagar på rak och tröttheten och huvudvärken börjar gå över. Framförallt är det skönt att vakna fräsch, dricka gott kaffe på morgonen. Jag håller med om att drickande har blivit som ett begär, första glaset är gott, men sen går det av bara farten, inte för att det är gott utan för hjärnan bara vill ha mer.

@Andrahalvlek Ja vi får hoppas det blir bättre. Idag är jag verkligen så sjukt trött att jag börjar undra om det är något alvarligt fel med mig.. Ingen initiativförmåga alls. Hoppas verkligen det blir bättre för det här är riktigt deprimerande

@prinsessa Hej! Ja då har vi varit nyktra nästan lika länge! Har gjort över halva månaden nu.
Känner mig dock inte piggare utan är sjukt trött. En trötthet som inte går att vila bort. Annars har det väl gått hyfsat lätt tycker jag ändå.
Har dock en allmänt deppig känsla trots att jag ändå är nöjd över en nykter period.
Ska jag vara ärlig hade jag nog hoppats det skulle kännas ännu nättre än vad det gör. Både psykiskt, och framförallt fysiskt.

@Törster När vi dricker skjuter serotonin och dopamin i höjden. Vi mår toppen! Dagen efter störtdyker dessa två hormoner och då mår vi botten. Det tar några veckor upp till någon månad innan de stabiliserar sig på en mer lagom nivå.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Har kikat lite på det. Problemet är bara att jag mår sämre när jag ser sånt i det skick jag är nu.
Sätter igång för många tankar med oro osv.
Jag vill egentligen inte tänka någonting alls på alkohol nu när jag har en vit månad. Förutom själva drickandet var det också en tanke att alkoholen inte ska få ta upp mina tankar under den här tiden. Det har den redan gjort tillräckligt genom åren..

Hursomhelst är jag glad att över halva tiden gått. Känner mig faktiskt lite stolt även om det är lite väl deppigt mellan varven..

I did it!
Vita januari är nu överstökad.
Det har faktiskt gått hyfsat bra. Lite jobbigt i början med lätta abstinenssymptom.
Senaste veckorna har varit bättre med mycket träning. Det som varit tråkigast är den "tomhet" jag känt. Lite svårt att förklara men känns lite depressivt. Sen är jag fortfarande väldigt trött. Tyvärr har en månad utan alkohol inte gjort mig piggare. Snarare tvärtom..
Oavsett är jag stolt över att jag fixade det. Nu blir det en funderare hur det kommer bli framöver.Tanken är väl ändå att det ska bli betydligt mindre alkohol 2023!

@Törster Grattis till en vit månad, nu är du på samma plats som jag var för ett år sen.
Tomheten känner alla här inne igen,det blir bättre även om det inte känns så nu.

Tänk så här.
En månad kör ju alla med, varför inte testa två veckor till.
Sen när du har de två veckorna så märker du att det är inte så långt kvar till ännu en hel månad.
Ungefär så gjorde jag, tog lite kortare delmål.

Testa så får du se. 🤠

@Törster Snyggt jobbat!
Jag firade också 1 månad sista januari. Känner igen tröttheten. Den är enorm. Tror det visar hur mycket våra kroppar ligger back och i behov av återhämtning. Jag fortsätter kämpa för nyktert. Vill ge kropp och knopp en chans. Välkommen att hänga på om du vill.

@Törster Grattis till första nyktra månaden! 🥳🥳🥳 Nu blir det bara bättre och bättre för varje månad! Håll i träningen, den frigör må-bra-hormoner. Lite trevligt, gärna nyktert, umgänge behöver man också.

Trevlighelgkram 🐘