Läst mycket på forumet här de senaste veckorna och är imponerad av all självinsikt, mod och all pepp.

Har alltid gillat alkohol väldigt mycket men mängderna har ökat på senare tid. Drack unde förra året 4-5 i veckan. 4-6 öl på vardagar och mer på helger, vilket är alldeles på tok för mycket, men blir sällan märkbart påverkad. Ingen har någonsin kommenterat att jag borde minska mitt drickande. Har uppstyrd tillvaro, gift barn och bra jobb.

Har tidigare haft vita månader men då börjat om igen som inget hänt. Detta är första gången jag tänker att behöver göra en förändring på riktigt. Att helt sluta dricka ser jag inte som ett alternativ än, men inser att det kan komma att bli en realitet om jag inte kan få bättre kontroll.
Mitt mål nu är att sluta dricka hemma helt måndag-torsdag. Dricka betydligt mindre på helgerna. Det jag gärna skulle behålla är att gå ut och träffa vänner och dricka, vilket inte sker så ofta att det i sig är något problem. Men sluta med allt slentrianmässigt drickande. Ser verkligen fördelarna efter en månad nykter men vill inte förlora den sociala delen.
Skriver detta mest för att sätta mina egna mål och kunna se om jag kan hålla det. Kommer också ha en till vit månad efter sommaren.

Härligt med mål! Jag har kört många vita månader men 2020 bestämde jag mig för 3 månader för att just undvika att nån gång vara tvingad att sluta. Dryga tre år har det gått nu. Ångrar inget- tacksam för allt!

Bra insikter, och bra att utvärdera ofta hur det funkar och tänka om ifall det går över styr . Själv har jag upptäckt att det sociala funkar lika bra med alkoholfritt i glaset. Bara man inser att man gör det för sig själv och inte för att man måste.

@pessimistkonsulten Jag hoppas du lyckas och kan bli kompis med drickat 🤗 Jag hade också önskat kunna dricka sansat fredag och lördagar.

Hade ungefär samma situation och ”förbrukning” som du för 6-7 år sedan.

Kunde hålla upp i veckorna hyfsat bra men det blev alltid för mycket på helgerna. Sen blev det gradvis värre och jag landade ganska mjukt, strax före nyår, i vad jag hoppas är min botten och tog hjälp av beroendevården. Nu lät jag nog lite som en pessimistkonsult 😂

Dags för AA-möte nummer två nu.