Efter att jag blev våldtagen 2022 har jag börjar dricka oftare. Tog en överdos samma år och var närmre döden än vad jag vill inse. Nu i efterhand har jag gått närmre i självskada samt ökad konsumtion av alkohol. Jag längtar tills dagen är över så att jag kan dricka rödvin i min soffa. Oftast 2-3 glas. Ibland lugnar det mig men ibland triggar det mitt självskadebeteende. Jag vet inte hur jag ska sluta. Jag vill gå tillbaka till det vanliga beteendet bland de i min ålder. Som jag var innan. Att dricka under helgen när det är dags att gå ut på krogen. Inte sitta själv mitt i natten halvfull en torsdag.

Hej,
Du har ju en väldigt svår upplevelse i bagaget. Har du fått någon hjälp att bearbeta våldtäkten? Kanske kan det annars vara ett första steg, att söka hjälp hos en psykolog? Sen är det ju så att alkohol gör ångest värre, så att bryta drickandet är också viktigt. Ta all hjälp du kan få, du kommer komma vidare och må bättre. Styrka och värme till dig!

Hej @babben2022 och varmt välkommen till alkoholhjälpen!

Det du berättar om berör att läsa. Du har blivit våldtagen och alkoholen kommer in på ett sätt nu där den tillfälligt dämpar och dövar negativa känslor, ibland leder det till att du också självskadar och det skapas onda cirklar där du i slutändan bara mår sämre. Det är både modigt och klokt av dig att skriva här som ett sätt att vända dig utåt för stöd. Såhär vill du inte ha det och det finns hjälp att få på flera sätt. Jag har också skickat ett meddelande till dig och du kan också skriva till oss på admin om du skulle vilja fråga något eller få tips om vart du kan vända dig så kan vi försöka hjälpa dig med det.
Fortsätt såklart också skriva och läsa här på forumet!

Varma hälsningar, Rosette, Alkoholhjälpen