Jag har dragits med återkommande depressioner länge, medicinerar och har varit sjukskriven i 4 år. Jag har inte haft någon att prata med (har finkammat hela staden för resurser, står på väntelista för terapi) och har allt mer tagit till alkohol för att orka med socialt liv, eller att stå ut med ensamhet. Sedan i maj försöker jag sluta dricka/dricka mindre och undviker situationer där man dricker. Men det har gjort att jag är total ensam och isolerad, och ännu mer deprimerad. Det är bara när jag dricker som jag känner att orkar vara social eller finner någon som helst glädje av andras sällskap. Tidigare har jag känt att mitt mående blivit bättre om jag hållt ut och låtit bli att dricka, men nu känner jag mig bara ännu mer miserabel. Mer bottenlöst uppgiven än någonsin. Någon med liknande erfarenhet? Tips?

Lili77

Men att dricka för att "fungera" och glömma min ensamhet funkar ju definitivt inte. Från att ha druckit dagligen dricker jag nu en gång i veckan, men då ballar jag nästan varje gång ur och gör saker jag ångrar. Vad ska jag göra? Jag mår absolut skit.

Välkommen patsy. Att dricka a lättar ångest o nedstämdhet för stunden. Men vi alla vet ju att slutnotan blir 100ggr värre. Har inget direkt råd till dig, men här inne kämpar många mot alkoholdemonen och andra åkommor. För mig känns det trösterikt att inte vara ensam, och många gånger blir jag hjälpt av detta. Hoppas du kan känna detsamma . Kram

Nyttan

Vi har ju träffats i min tråd och jag upplever att jag får struktur på mina tankar genom att skriva här precis som en dagbok. Den enda skillnaden att skriva här är att ämnet är definierat. Sedan kommer ju hela livet in ändå. Alkoholen lämnar inga delar opåverkade. Att kunna få stöd och råd genom andras erfarenheter hjälper mig att komma till insikt om vad jag måste göra.

Hoppas du också kommer att uppskatta Forum.

Berra58

..mig. Också mycket ensam o isolerad sen 5 år o skilsmässa. Tagit till alkoholen, urartat, nu insett att jag måste ta tag i o förändra livet. Nykter sen 16 dagar nu. Har varit på Beroendeenheten och fått Antabus samt ska träffa kurator. Planerar nu varje dag noga, en dag i taget. Försöker aktivera mig med bl.a kurser o promenader. Samt mycket tid här.
Lycka till! ?