Här och nu, idag en måndag har jag snart druckit 2 flaskor rödvin.
Imorgon ska jag jobba .. borde jag jobba. Kanske skyller jag på något som kan få mig att slippa.. men bortförklaringarna börjar sina..

Idag hade jag,igen en orsak till att berusa mig, ännu en gång fly från allt som känns obekvämt att känna.

Det är läskigt, detta med känslor.
Jag dricker för att jag inte kan hantera dem, känslorna. Samtidigt som att jag inte kan förmedla dem när jag är nykter.
Känner någon igen sig i det ..?

Det hela blir en omöjlig ond cirkel.

Jag läser era historier, känner igen mig samtidigt som inte.. funderar över varför jag har mitt beroende.. varför alkoholen är det största centrumet i mitt liv.

Jag har varit där i början, då alkohol faktiskt gav mig något... att bli utåtriktad , fantasifull, avslappnad. . Nu dricker jag oftast tillsammans med ångest.ofta för mig själv, med många minnen ,men allt för få posetiva sådana.

Är så duktig på att gräva ner mig i ett dåligt förflutet , fortsätter vara arg på en start i livet med dåliga förutsättningar. Visst hör det väl till att ta ansvar över sitt liv som vuxen , men att börja så dåligt från sin barndom och också dra på sig det här som människor kallar för alkoholism .. hur tar man sig ifrån det.

Jag känner mig på något sjukt sätt väldigt trygg i min destruktiva bubbla. Där jag kan dricka A och hoppa över allt det här som blir övermäktigt ..

Jag känner mig ensam ikväll , och rädd. Jag är rädd för mina Egna tankar när dem är så mörka.

Jag vet faktiskt inte als, vem jag är utan mitt drickande.
Men jag vet att med mina 25 år så borde jag inte leva mitt liv så som jag gör.

Någonstans så försöker jag hitta solsken
Men samtidigt lägger jag krokben för mig själv

Li-Lo

Jag blir rörd av ditt inlägg. Du beskriver så öppet och tydligt hur alkoholen påverkar dig. Du har en förmåga att se på ditt beteende utifrån fler perspektiv, inifrån, känslomässigt, utifrån och med klarhet om dess allt mer negativa konsekvenser. Alkoholens dubbla eller kanske multipla funktioner och effekter är det många här inne som kan vittna om. Det låter som att den strategi som du en gång var hjälpt av har förlorat sin kraft. Alkohol fungerar så. Jag hoppas att andras inlägg blir hjälpsamma för dig nu när du påbörjat en förändring gällande alkohol. Kanske är det även andra förändringar som påbörjas i dess kölvatten? Fortsätt berätta om dina tankar och hur du väljer att göra nu.

vänligen Li-Lo
Alkoholhjälpen

Psyckel

Tack så innerligt för ditt svar, blev verkligen glad när jag läste det.

Veckan som gått har varit min enda semester, den har varit väldigt bra på många sätt. Men jag har druckit nästan varje dag, om än faktiskt inte als så mycket som jag kan/brukar göra..
Försöker se det så, att jag valt att hålla igen även fast jag inte låtit bli ..

Jag funderar på om jag VILL sluta , hur vet man att man vill ? Vill man inte förens man har bränt alla broar på riktigt ? Jag vet ju givetvis vad som vore det rätta , o det bästa valet.
Kvällen då jag faktiskt satt o skrev mitt första inlägg här var jag helt övertygad om att jag ville sluta. Idag infinner sig en helt annan känsla kring det..

Men det är kanske en del av hela processen frammåt?

Idag intalar jag mig själv att det inte är så galet att dricka vin på en söndag, det är ju sista semester dagen..På min kortaste semester någonsin, såklart är man ju värd det.. Detta med att manipulera sig till det yttersta ..

Jag hoppas jag väljer att välja rätt innan det är försent och innan jag hinner lura mig själv för många gånger.

Jag är ju inte vit, inte heller färdig med mitt beroende, men jag kan fverkligen rekommendera ett par månaders avhållsamhet och att dra ner ordentligt på konsumtionen. Tyckte att helgvinet var nödvändigt och nu tycker jag att det är bättre utan. Jag mår bättre utan, får mer gjort, sover bättre, är gladare. Den övertygelsen har i och för sig inte gjort att jag låtit bli i fortsättningen, men det är ju bara så att det är helt galet att dricka varje dag. Det påverkar så mycket mer än man fattar. Så att prova en tids Avhållsamhet för att ta ett nyktert beslut är att rekommendera.