Det är för mig den frågan jag brottas med som mest just nu, för vill jag leva utan ah? Kan jag och vad i hela friden skulle jag göra utan, vem är jag utan?

Jag vill kunna njuta av vinet på fredag efter jobbet, lördag kväll... Är det möjligt?

Är det möjligt efter många års högkonsumtion dagligen (1-3 flaskor)? Högpresterande, sköter mitt jobb, vinet dämpar min stress och tar bort alla måsten. Utan vin är jag sur och vresig, med mott vin är jag glad och avstressad. Det är en ond ond cirkel. Ett glas slutar aldrig så, det går aldrig sluta. På lediga dagar börjar jag ofta med vinet, det är det första jag tänker på när jag vaknar.

Jag vill att mina barn ska ha sin mamma hela livet, mer engagerad och mer av allt utom vinet.

Men jag vet inte om jag är beredd att ge upp vinet helt, men hur hittar man balansen igen och blir som "normalt" folk? Min man säger att det är bara att göra, men vi har inte lyckats på flera år.

Allt känns som en ond cirkel och jag känner mig bara allt olyckligare, trots att jag har "allt".

Går det hitta en balans och hur???

Kram

Alina

Tack Märtan för din delgivning, och tack Anna och Sisyfos för alla kloka ord. Precis som Märtan startar jag idag och denna gång skall det kämpas på, jag är så trött på makten som alkoholen har på mig. Jag längtar tills jag har kommit en bit på väg, tyvärr så brukar jag falla på dag 2.
Men nu Märtan så kör vi!!
Kram!

Märtan

Tack snälla för stöd Miss lyckad!!

Alina, du ska visst klara dag 2 denna gången!! Jag tror på dig! Har man bara tagit steget att ta sig hit har man definitivt tagit ett stort kliv ❤️

Idag mår jag räv! Natten blev som förväntat, somnade kanske runt 01:30.. Vaknade av mardrömmar och kallsvettningar flera gånger och gick sedan upp 06:30. Huvudvärk från helvetet idag! Känner mig helt nere i skorna, arg som ett bi, stingslig, ledsen, deprimerad och allmänt låg ?

Vid minsta tvivel, som duggar tätt vill jag lova, så tänker jag i detta nu på vad som hände igår när jag nattade min son. Kramade om honom och sa att jag lovade honom bli en bättre mamma (mer närvarande, mer engagerad, pussa honom utan att osa vin) varvid han svarar att det inte behövs, för jag är ju redan världens bästa mamma. Hjärtskärande!! Så många gånger jag "somnat" före barnen i soffan, de har fyllt på mitt vinglas när jag inte själv orkat (patetiskt!!!).

Helhetsveckan är här med stormsteg.

Märtan

Tack Anna för ditt pepp!! Jag vet ju att du har rätt... Det jag minns så väl med föregående försök av nykterhet och det som fått mig att trilla tillbaks är just den här håglösheten, tomheten, det deppiga.... Känner mig som en zombie bokstavligen... Tålamod är det som gäller nu, stark motivation och en tro på att det här faktiskt har en ände - att livet inte ser ut så här när man faktiskt egentligen har allt.

Heddali

Jag känner igen känslan av håglöshet och tomhet utan ah, och att tiden går långsamt. Om man haft vin som belöning i många år, och varit halvlullig många kvällar så saknas ju nåt när det är borta, även om man logiskt vet att ah är skit. Jag hoppas iaf att du ser ljuset i tunneln snart, om inte annat små ljusglimtar!

Märtan

Heddali.... Ärligt mår jag skit. Men jag ger inte upp!!

Idag är det dag 4, sover ff knappt något. Snittar en 4h/natt och hjärnan känns som mos just nu. Deprimerad, håglös, trött, melankolisk, rastlös!!

På positiva sidan, här gäller det ju att fokusera på den biten!! Är:

- får massor gjort, dagen är ju extremt lång helt plötsligt!
- nattliga svettningarna är över
- minns hela gårdagen
- somnar i min säng och inte däckar i soffan
- orkat ta promenader och se omgivningen
- några hundigar rikare på dessa 4 dagar ?

Ser fram emot att fylla på den listan!! 4 dagar kanske inte är så mycket, men 4 dagar mer än ingenting och 8 flaskor vin mindre ☺️

Heddali

Jag kan skriva under på allt i negativa listan, och det positiva är mer lågmält men finns där ändå. Tycker du kämpar på jättebra, tänk vad din kropp kommer må bra av att slippa litervis med vin!

Dompan

Hej Pi31415
jag är helt ny här på forum och jag fastnade för ditt inlägg. Hur gör jag för att läsa Stingos inlägg som du refererar till? Var kan jag läsa de forskningsresultat/statistik du nämner?
Tack för bra inlägg!

Hoppas du kämpar på. Trot eller ej men det blir lättare och bättre dag för dag... Sömnsvårigheter har dom flesta ett tag. Du kan ju detta med positivt tänkande fortsätt med det. Jag hejar på dig. Kram..

Märtan

Äh vaddå, alla svar som stöttar, vare sig mig eller någon annan, mottages med tacksamhet. Har förresten inte tackat dig för tipset om Stingos tråd, TACK ❤️ Det fanns många viktiga och tänkvärda inlägg, insikter och tankar.

Märtan

Idag börjar jag se en liten strimma av ljus. Mitt humör är fortfarande bitchigt men klart bättre, det känns. Jag fick sova aningens mer inatt även om jag ännu vaknar ofta och av diverse mardrömmar.

Idag ska jag in och fixa håret, på en eftermiddagstid. För bara ett par veckor sedan var jag på väg att omboka den (då är det ändå 2 mån väntetid) bara för att det är just en eftermiddagstid. För hur skulle jag kunna hålla mig ifrån vinet så länge? Semester var ju lika med vin med start på morgonen eller allra senast förmiddag. Just nu känns det bra, menar känner fortfarande efter och ifrågasätter om jag är nykter??

Varje sak vi hittar på tänker jag, hur nykter är jag? Kan jag köra? Hur kommer andra uppfatta mig? Dessa tankar sitter tydligen djupt rotade. Men jag ÄR nykter och tänker så förbli ett bra tag!!

Jag har alkohol-fasta. Jag vill inte se mig som absolutist i framtiden, men den är inte här än. Nu är det balans, eftertanke, detox och hitta tillbaks till livet. Alkohol-fasta.

Heddali

Du har gått från en hög konsumtion till att vara nykter, nu snart en vecka! Jag tycker det är väldigt bra gjort då jag för fullt upplever hur svårt det är att sluta/minska. Även jag fortsätter på den "rätta" vägen, inte genom totalstopp men med minskning, nu 3 vita dgr, överlag kanske 20 dgr sista månaden och då har det ändå varit juli och semester... Och jag har inte druckit mkt de andra tillfällena heller... Men det är kämpigt tycker jag och vill bara skicka dig än mer pepp att fortsätta, finns ingen annan vettig väg att gå :-)

Märtan

Och det känns idag faktiskt Bra!!

Fortfarande lite lågmäld och ibland lite ledsen. Det känns fortfarande tomt, konstigt, tokigt och rastlöst. Men nu börjar det värsta att släppa. Inatt har jag fått sova hyfsat, trots att jag kom i säng sent och trots mardrömmar.

En form av frihetskänsla blandat med sorg börjar infinna sig. Min slkoholfasta ska vara året ut, minst. Sen får det bli babysteps Om det känns bra och Om det känns värt det, men det blir Då. Nu är nu och det blir inga avsteg. Ska på middag hos vänner i helgen, kommer tacka nej om det bjuds, inte en chans att jag bryter det här löftet mot mig själv - för det är ju precis vad det är, ett löfte till mig själv om ett bättre liv, bättre hälsa och verkligen ge Mig chansen att få vara mig, vem det nu är utan ah men det visar sig.

Hoppas ni alla får en trevlig kväll och helg!!

Heddali... Usch vad du kämpar!! För mig är det svart eller vitt, jag skulle aldrig må bra om jag stod med ett ben i var vågskål. Men du är stark, var snäll mot dig själv och belys allt det positiva som du genomför och Är ❤️

Idamia

Underbart att höra Märtan! För mig var det så, att jag blev förvånad över hur bra man kan må. Jag tyckte att jag bara mådde bra när jag var påverkad. Med tiden fick jag lyckorus som var 1000ggr häftigare, då jag var nykter? Obegripligt för mig, som hela tiden hade längtat efter nästa vinglas. Sedan tog jag många återfall, men jag skrev upp varje gång. Det tröstade lite att se, att det tog längre och längre tid mellan fyllorna. 2015 drack jag vid 4 tillfällen. Det brukade vara 4 gånger i veckan.. Stor kram!

Märtan

Nu har det gått en hel vecka, det känns dock som det gått minst en månad. Tiden utan vinet är så oändligt mycket mer, dagarna tycks aldrig ta slut, på gott och ont ibland. Mest gott just nu.

Äntligen sover jag gott!! Sov utan avbrott en hel natt inatt! 8h!! Fortfarande mycket drömmar men "lindrigare" om man säger så.

Vi var på kalas igår, tackade för första gången nej till alkohol och gode Gud så jobbigt det var!! Försöka förklara sig inför tappade hakor, men det var så värt! Skönt att komma hem, komma i säng nykter, minnas allt och ändå haft trevligt. Visst hade det varit gott med vin till maten, men det är något som får vänta till sen, just nu måste jag smaka på allt annat som erbjuds innan jag vågar njuta av vin igen. Njuta av vin - inte bara dricka för fyllan.

Märtan

Läst en del i din gamla tråd, herregud vad du gått igenom!! Ska lusläsa mer sen, du är fantastisk!

En vecka är en riktigt god bit på väg. Skönt att sömnen funkar. Tror att man blir "knäpp" av att sova med a i kroppen varje dag. För mig märks det såväl på drömmarna ibland att hjärnan arbetar med att sortera saker som hänt under dagen. Kör på nu!