Nu tänker jag göra ett medvetet val för att förändra min situation.

Jag inser att det aldrig kan ske något annorlunda om jag inte GÖR annorlunda.

Det är inte als bekvämt , att verkligen inse vilka problem jag har i alkoholen. Det känns fruktansvärt otryggt att försöka blicka frammåt o tänka att jag inte KAN lösa mina diverse känslor framöver som jag gjort de senaste 5 åren.

Men, vare sig jag vill det eller inte så är det fakta att det är såhär det ser ut, och fler konsekvenser utav min konsumtion är nog inte något jag har råd med.. även om det verkar som att långt ifrån allt har gått åt helvete (än) men det är antagligen ett faktum att det går längs den vägen OM jag inte gör annorlunda.

Jag har bestämt mig för att välja en nykter väg nu, hur den vägen ser ut vet jag ingenting om , men att gå den vägen frammåt är mitt egna ,,medvetna val. Och i det ska jag försöka känna mig trygg, och försöka känna att i det här valet bestämmer jag.

Fokusera på bra saker nu, men med vetskapen att det kommer bli jobbigt , men det är också okej! Det kommer vara ok att inte känna sig ok.

Det kommer bli bättre.

Det här är min dag 1
Och istället för att dela med mig just nu av alla negativa o dåliga känslor så försöker jag inge mig själv hopp om en sund o klar livssituation.

Psyckel

Så var kvällen här, den känns skön.
Dagen har varit lugn fast än en sorts stress gjort sig påmind inom en (självklart ingenting konstigt med det ,med min dag 1.. vilket känns skönt att påminna mig själv om)

Jag har fantiserat idag om framtiden o försökt hållt tanken posetiv. Jag har tagit hand om alla blommor o planteringar här hemma ,fortsatte där jag slutade igår när jag var på lyset.. det kändes finare idag, skillnaden på sortens närvaro var uppenbar..

Ikväll känner jag mig okej , våndas en del inför sömnen dock... den har sedan barnsben varit rubbad (också en av alla anledningar en valt att dricka alkohol)

Hoppas på inga mardrömmar , drömmer så in i he*vete mycket när jag INTE dricker. Också därför jag inte vill använda sömntabletter då det förvärrar fenomenet..

Kanske börjar min nyktra sida försiktigt börja meditera .. försökte ge mig på det förr, men en ofta berusad hjärna fick inte riktigt utdelning för det , med all rätt..

Jag drömmer också mer utan a, men älskar sömnen jag har nu. Just drömandet går i perioder. I början när jag la av med a var det mycket, sen lugnade det sig. Kommer tillbaka i perioder. Tror att sömnen är en gemensam nämnare för många av oss härinne om varför vi började dricka. Lycka till nu!

Psyckel

I natt har det varit en sådan där riktig värsta skit natt.. drömt otäcka drömmar o vaknat med cirka 1 timmes intervaller. Och från kl 04.30 kunde jag inte somna om.

Dagen på jobbet har gått ok med tanke på förutsättningarna, och jag är fortfarande nykter ,dag 3.

Jag har satt som första mål att klara den här veckan o helgen. Känns bra.

Men redan inför nästa helg viskades det om sen sommar fest... på en gång gör sig "ett glas" rött sig påmind.
Jag vet inte als hur jag kommer välja där och då men jag borde inte tänka på då utan på NU och vilka val jag gör nu.
Det är svårt att komma på en ursäkt till att ev stanna hemma då det skulle uppfattas som underligt i sammanhanget det gäller.

Har precis sprungit 1 mil o är trygg i mitt val idag, träning är ett stort måste för min del för att klara av det här.
Försöker göra träningen till viktigare en alkoholen.

Imorgon har jag lagt mitt schema så att jag hinner med ett morgon pass också, var längesen en dag började lite senare med jobb pga en sund anledning..
Innan har det varit bakfylla o ekande tomma ögon som ungefär sett ut som en alkoholist bekännelse till alla som skulle se mig i ansiktet.

I nyktert tillstånd så blir jag ju mer medveten om hur mycket tid det handlar om, och hur många dagar jag svept in mig under det dova i min alkohol bubbla.mitt i det så blir det mer en vana o en sak man fängslas i , man ser det inte als ..

Jag såg med många känslor mot systembolaget jag alltid kör förbi på hemvägen idag, glad för att jag inte valde att svänga in idag heller.

Samtidigt tänkte tillbaka på att det var skönt när man inte insåg sitt problem , när man inte HADE ett problem att tvingat ta itu med

Såklart är det bara nonsens , insikten nu är ju det som kan rädda mig

ZNCM

.... till dag 3. Själv passerar jag snart första dygnet. Känner mig rädd och modig samtidigt. Nu kör vi!

Psyckel

Också ett stort grattis till ditt första dygn! Den tiden är lika värdefull som mina 3 dagar.

Du är inte ensam i att känna dig rädd, jag är det också.

Men det är läskigare att tänka på hur min kropp skulle må , både på insidan o utsidan om jag inte skapar en sund relation till A..

Vi ÄR MODIGA som vågar ta tag i våran situation , det är ju det svåra , att faktiskt göra det.

Vi är vinnare varje gång och varje dag vi inte väljer att dricka. Alla dem gångerna räknas i våran process frammåt. Och alla goda val vi gör , kan inget ta ifrån oss.

ZNCM

Jag har 2 saker framför mig som skrämmer mig i olika grad. Nästa helg skall jag få besök från en väninna. Vi har aldrig träffats tidigare, men vi har varit vänner på Facebook i 5 år. Hon har samma problem som jag. Jag har idag talat om för henne att jag INTE kommer att dricka när hon kommer hit. Jag kommer att ta Antabus. Jag är van vid att titta på när andra dricker, så det är inte så farligt, för hon vill inte vara utan alkohol en hel helg. Nu när jag har annonserat att jag inte skall dricka så är det lättare för mig att följa. Det andra, mycket värre, är att om 3 veckor åker jag till Grekland. Ensam. Jag litar inte på mig själv och vet inte hur det kommer att gå. Men jag skall försöka. En dag i taget. Någon annan skrev: Idag väljer jag att vara nykter. Det är en devis jag kommer att anamma.

IDAG HAR JAG VALT ATT VARA NYKTER. Jag tänker välja det imorgon också.

Psyckel

Riktigt imponerad blir jag utav dig som kan klara av att sitta intill andra som dricker A utan att falla i det själv.. då behöver man viljan på sin sida verkligen.

Ska du inom arbets resa eller är det privat?

Känner en sjuk SORG bara i att jag bestämt att helgen ska det inte bli något avslappnat glas vin.. för att sen en arbets vecka åter igen ska börja. . O så är de, livet .. ingenting als mer en så.

Riktigt nere är jag idag, på min dag 4. Känner med allt jag KAN känna att jag vill ha vin , inte nu men till helgen.

Det känns som att man blivit lämnad
Hur sjukt låter det ?

ZNCM

... den där känslan av att ha blivit lämnad. Det är ju en "kär" vän som försvunnit. Jag är på dag 3 idag och är också lite nere. Det är faktiskt en stor sorg. Jag har dock bestämt mig för att i morgon skall det vara dag 5. Jag har en sån där nedräknare på min mobil, där jag räknar ner till min Greklandsresa i september och min London-resa över jul. Där har jag satt en "uppräknare". Just nu står den på 3 dagar, 17 timmar och 53 minuter. Om jag bryter min nykterhet åker den ner på noll. Alltid något att sträva efter :)

Resan var privat. 5 h från dörr till dörr och så tillbaka på kvällen. En väninna jag aldrig träffat tidigare och vi ägnade precis hela min vistelse till att prata och jag gav henne massa datasupport :) Hade några frestelser på vägen hem som jag lyckades motstå.

Att "se på" när andra dricker har jag visserligen bara provat med min familj. De vet att jag har problem men tror att jag har dem under kontroll. Att jag sedan smyger... Det vet jag inte hur mycket de vet om... När min väninna kommer så måste jag ha tagit Antabus för att klara det. Annars åker jag dit. Garanterat.

På tal om sorg. Det är ju inte bara det att man får avstå från alkoholen, det är ju också en sorg att vi har hamnat i denna sits. I alla fall för mig. Framförallt när hela uppväxten gått åt till att hata mamma när hon drack. Hur jävla dum får man vara?

Med hopp om att dag 5 blir bättre!!