Faaaaaan!
Jag klarar inte att hålla mej nykter.
Hatar mej själv.

Du klarar just nu inte att hålla dig nykter på egen hand, va bra att du tar steget att skriva här igen. Det är ett stort steg att ta. Ett sätt att försöka ta hand om dig och ger oss chansen att stötta dig. Vad har hjälpt dig tidigare?

Vänligen
Rosette
Alkoholhjälpen

Ok, du träffade någon och pratade med då och det hjälpte. Tråkigt att hon slutat, förstår de känns trist samtidigt har du en bra erfarenhet av det. Du har tagit steget att prata med någon tidigare vilket kräver mod. Finns något som kan göra att du samlar upp samma mod igen för att ta en kontakt om det skulle kunna hjälpa dig?

Hej Flinga,

bra att du skriver här igen, även om anledningen är tråkig. Men det är ju liksom därför vi alla hänger här typ...

Tänker att om du har träffat en bra rådgivare, så finns det säkerligen fler. Kanske läge att söka hjälp igen? Vi måste faktiskt inte klara av allt själva här i livet, eller hur?

Kram och heja på

Flinga

Hej Muränan!
Vad glad jag blev att du kom ihåg mej.
?
Jo jag har nog funderat på att leta upp någon annan hjälpperson.Det verkar som jag behöver någon att ' hålla i handen" för att fixa att hålla mej nykter.
Bedrövligt men sant. Att vara mer än vuxen men inte kunna ta hand om sej själv. Skamfyllt.

Minns dig också, välkommen tillbaka! Att vara vuxen nog att be om hjälp när man behöver det är stort. Tillsammans är man starkare. Lycka till nu!

Flinga

Förra veckan var jag dyngrak på stan. Irrade runt och förolämpade folk, snubblade runt på varenda öppen krog.
Satt på en parbänk och rökte, rökt har jag inte gjort sen 92.
Kvällen avslutades i tvättstugan där jag gömt en flaska.Sen snubblade jag in och väckte min man som skulle upp klockan fem på morgonen.
Stolt man blir över sej själv.
Hela veckan sen dess har jag ägnat åt att hata mej själv och ha ångest.
Firade mina tillkortakommanden igår med en sjö av vodka.
Drack och drack med förhoppningen att bli medvetslös men si det blev jag icke.
Blev inte ens särskilt full. Fick bara ännu mer ångest.
Idag är en dag i helvetet.
Har ringt och fått en tid på alkoholpoliklinik i morgon bitti.
Min man har lovat se till att jag kommer iväg.
Det här är sista chansen. Är fullständigt skräckslagen.

Hej Flingan,

du, det hjälper inte att slå på sig själv. Det hjälper inte att hata sig själv. Hata alkoholen istället. Jag som alkis är expert på att slå på mig själv, men det hjälper inte. Det ENDA som verkligen har hjälpt mig är att jag har erkänt för mig själv att jag inte klarar av det här. Att jag inte klarar av alkoholen. Inte förrän då har jag kunnat börja ta hand om mig själv. Så länge jag vältrar mig i att jag borde väl för f-n klara detta, jag är en vuxen jäkla människa osv, så går det inte. Men när jag insåg att jag faktiskt inte klarar detta, så blev det också vägen ut för att sluta. Så fort jag tror/inbillar mig att jag klarar att hantera alkoholen, så gör jag inte det...

Nu promotar jag terapi till höger och vänster, eftersom jag själv har haft så oerhört god hjälp av det. Men det är verkligen en god hjälp på vägen att sluta att slå på sig själv. Jag säger inte att jag är där än, men jag har kommit så mycket längre än jag någonsin skulle ha gjort på egen hand. Kanske något för dig också? Vi bär ofta på så mycket skuld över vårt beteende och allt vi har gjort/inte har gjort. Det är inget lätt bagage att bära.

Sedan har jag en reflektion över biverkningarna. Jämför bipacksedeln med de biverkningar som alkoholen ger. Se gärna till helheten av biverkningar såsom fysiska, psykiska, sociala, ekonomiska osv osv. Tror att det ena giftet kommer att väga över det andra giftet då...

Heja dig Flinga! Kram

Grattis till dina 8 dgr. Det kommer vända, är själv inne på dag 11 nynykter o mår väl sådär. Men sömnen börjar ta sig och jag är inte så grubblande. Håll ut. Stödkram

Bra jobbat! 8 dagar är mycket! håll ut nu Flinga, det vänder och hur sim helst blir det inte bättre med alkohol.
Kämpa på

Anbe

Bra jobbat Flinga! 8:e dagen är ju jättebra! Du kämpar på bra!/Kram

Flinga

Å fan vad det är segt!
Har fullt upp med att hålla mej sysselsatt för att tänka på annat än A, men helgkvällarna är hemska. Igår och idag har jag haft sug som nästan fått mej att ramla omkull.
Inatt drömde jag att jag var på taxfree och de drog ner ett galler och stängde precis när jag skulle in. Det var panik i drömmen.
Nu är klockan 20.30 lördagkväll och suget är som ett stort hål i magen.
Det finns massor av sprit i huset men jag tänker INTE röra den.
Går förbi med jämna mellanrum och räcker ut tungan åt flaskorna.
Känns som den här viljekampen är viktig för mej. Det skulle varit för enkelt att hälla ut spriten. Alla har vi våra sätt.
Mitt hår nog alltid varit att slåss.
Ha en fin lördagskväll alla kämpar och hjältar på forumet från Flinga med sug.?

Flinga

Varför denna starka längtan efter ett förändrat medvetandetillstånd?
Minns att jag liksom "landade" där jag ville vara den första gången jag drack alkohol. Som att komma hem.
Var bara tretton år den gången.

träningstanten52

Det är skönt att ta ett glas om man haft det körigt, det smakar skitgott med ett glas rött till en biff och du landade i alkoholen när du var tretton.
Vi är alla olika och jag läste ett citat från en gammal grekisk bok "ge mig arton bägare med vin jag älskar att vara full" jag antar att det är saker i ditt liv som du inte trivs med så bra och att det fanns det redan när du var tretton år.
Jag som du har tänkt en hel del över mig själv och alkoholen. Lycka till och gör kloka val som Levande brukar skriva.

Kaptain of my soul

Jag har en depression i botten som gör att jag medicinerar mig med alkohol... Förut, för några r sedan, på ett vis. Nu på ett annat. Men ju mer jag jobbar med depressionen, ju mer förstår jag mitt förhållande till alkoholen.
Kram. Du är bra, du gillar inte det alkoholen gör med dig och du gör något åt det. Klokt. Bra. <3

Flinga

Det var då själva f-n och skit att det skall vara så svårt.
Det är på gränsen att jag hallucinerar om iskall prosecco som säger plopp när man öppnar och kittlas så gott i munnen.....
Ni ser själva. Läge för tvångströjan,???