Då var det dags nu, efter 20+ års lögner, "bedövning" och allmänna dumheter. Första veckan utan alkohol är nästan avklarad (dag 6). Lördag nu. Lade mig tidigt för att, tja...varför inte, sambon sitter och dricker. Orkar inte se och höra. Måste klara detta!
Förresten, ni som har koll kanske kan svara på några frågor från en dum nybörjare;
1- när kan jag räkna med att de värsta muskelryckningarna, extraslagen och myrkrypningarna går över?
2- när kommer - enligt din egen erfarenhet - det värsta suget? (T.ex dag 7 eller senare?)
3- hur förhandlar du med din hjärna när alkohol-suget kommer? (Dvs kan jag lära mig en strategi så jag är beredd?)
4- om man inte gillar tanken på AA, vad kan ni tipsa om?
5- antabus, selincro eller campral? Annat läkemedel, vad tycker du funkar bra?
6- har någon av er haft känningar vid levern? Berätta gärna.
Tack för ikväll. Jag kommer tillbaka och drar mer om varför jag inte orkar dricka mer.

KalleBoll25

Nu har jag klarat en vecka! Fy f*n vad jag är bra. Klapp på axeln. Levern känns lite mindre svullen nu. Den är dock inte helt ok. Hoppas man fixar det här, har ju druckit för mycket i många, många år. Senast, från april fram till nu i augusti drack jag minst 3-6 folköl och upp till 2 liter vin - varje dag. Ofta mer, aldrig mindre. Innan dess, tja, jag kommer knappt ihåg nu. Vet att jag lagt runt en tusenlapp på Systemet varje vecka. Plus krogen. Ett stadigt ökande alkoholbehov, det har liksom sakta och säkert tuffat på mot katastrof. Gjort bort mig hundratals gånger. Nycklar, plånböcker, jackor har supits bort i snabb takt. (Det var mest förr, förresten. Gammal som man är, blir man trött och somnar i soffan tidigt. Det var mest i yngre dagar som jag flaxade runt på krogen och välte saker). Usch.

KalleBoll25

Den här veckan är vecka 1 för mig. Tänkte skriva några punkter som kan vara bra att komma ihåg...
Abstinenssymtom utan A hittills: dag 1-7. Huvudvärk, torr i mun, hjärtklappning, ångest, spänd/värk i muskler och leder, ryckningar i muskler/muskelfästen och tungan, hörselhallisar light (konstig musik t.ex), magknip och diarre (ffa dag 2-3), halsbränna, usel sömn (ffa dag 1-4).
Omedelbara förbättringar i hälsoväg: Lugnare mage (inte så uppblåst, ffa dag 3 och efter), mindre smärta och svullnad vid levern, vuxenfinnar börjar läka. Tröttheten med stort T har börjat avta lite! Orkade motionera till och med. Skrattade t.o.m idag. Nej nu måste jag sova, har mycket att ta igen. Tack forummedlemmar!

Välkommen hit, här kan du få stöd, tips o råd. Jag kan tyvärr inte bidra med nåt vettigt idag, då jag hade ett återfall igår. Men den värsta abstinensen lägger sig på en vecka 10dgr, hos mig. Levern tar nog lite längre tid på sig, skulle jag tro. Lycka till på din nykterhetsresa.

KalleBoll25

Jag förstår, jag är beredd på en del "dikeskörning" för egen del. Tack för ditt stöd. Det värmer. Hoppas det går vägen för dig!

KalleBoll25

Viktigt: En timme i taget! Räkna till 10 vid varje sug. A-jäkeln är lurig.
Några punkter att lägga till abstinenssymtomen dag 1-7:
Mardrömmar, att vakna kl 03 med hjärtklappning utan att somna om trots sömnmedel. Detta har nu börjat släppa. Är det värt att sabotera för ett glas vin? Nej. Det tar veckor att komma igen. Jag lurar hjärnan genom att tänka att jag KANSKE kommer dricka någon gång framöver, men att jag just nu (så länge som möjligt) inte ska. För varje dag skjuter jag fram den där "någon gång" i min hjärnkalender. Jag kan inte tänka "aldrig mer" eftersom jag då kommer göra tvärtom. Fråga mig inte varför. Läste nån smart medlems inlägg här som gick ut på att man skulle göra en lista med för och emot. Och att man inte ska se sig som en Missbrukare i första hand, utan som en individ med möjligheter. Typ: Jag är KalleBoll. Jag är värd bättre än en förstörd lever. Därför dricker jag inte den kommande timmen. Ett mantra som kanske kan hjälpa mig?

Känner mig dock irriterad och "uppjagad" idag vilket beror på den förb#* abstinensen. Får försöka tänka positiva tankar:

Skönt att känna sig lite friare: att INTE behöva planera livet kring drickat. Exempelvis kunna slänga sig i bilen och köra iväg en lördag kl 9 eller torsdag 19.30 om jag vill! Slippa sitta och räkna på antal öl, förbränningstider, kroppsvikt varenda jäkla gång, förutom att må som en överkörd grävling.
Nu ska jag fira med en kopp kaffe (kunde inte dricka det förut pga sura uppstötningar - jag valde förstås alkohol om jag tvingades välja...) Den närmsta timmen ska jag klara! Ta hand om er!!!

P.S. Belöningen för kroppen och psyket är inte den där ölen eller glaset vin. Det är att få en natts nykter sömn. Fyllebelöningar är egentligen straff.

Hej , jag är helt ny här på forumet... vill bara säga att jag tycker du e SÅ stark som inte ger upp. Jag blir inspirerad i min nu påbörjade resa att ta kontroll över mitt " tröstdrickande". Jag är inne på min första dag.. min första morgon... och jag e rädd och nervös.. men jag andas... och tänker på hur magiskt bra jag kommer må om jag bara kommer vidare.. längtar efter att känna mig glad igen ( alkohol skapar enrom ångest i mig.. särskilt efter några timmars drickande.. då kommer den som ett brev på posten.. ). Jag säger inte heller att jag ska bli helnykterist. Jag har inga problem att begränsa mitt drickande.. dock kan jag inte begränsa hur ofta jag dricker.. det är mitt problem.. Alkoholen en för stor plats i mitt liv.. och det hindrar mig från att se livet på ett ljust sätt... blir bara extremt negativt och offermässing. Återigen starkt jobbat av dig.. är riktigt imponerad.. om du vill ventillera så lyssnar jag gärna. Lycka till bästa du! En timme i taget... mot friheten..

KalleBoll25

Hej o välkommen! Tack för dina fina ord! Ja, man måste peppa sig själv med de medel som ens hjärna tar emot. Visst: jag är alkis. Inga problem att säga det. Men jag ska ändå inte dricka idag. Tror & hoppas jag! Vill inte hugga det i sten eftersom det ger motsatt effekt i min fjortishjärna, trots att jag är över 40... Jag är ju min värsta fiende när suget kommer. Så: en timme i taget.

Jag tycker som du. Det finns så mycket att göra och se ute i världen. Det kommer jag missa om jag är full eller bakfull. En svala, barn som leker, en ljummen vind i håret.
Fan, vi lever bara en kort stund! Låt oss känna efter, istället för att bedöva oss. En nykter timme i taget. Håller tummarna för oss alla här!

Hej igen, ( jag e strax 40 också ;) lyckligt gift med ett till synes bra liv....men det e ju inte allt har jag förstått...nått e fel om man teöster sig med vin hela tiden... härligt att ha fått en kontakt här på forumet. Jag har velat in här fram och tillbaka i många månader men så denna morgon hemma i soffan.. solen skiner.. jag läser en bok ( jobbar inte just nu).. och så plötsligt slog det mig.. idag ska jag andas... dricka massvis med ört te ( även om det sakar som HÖ ;))... och sen ska jag fokusera hela dagen i lugn och ro.. på att inte hamna i köksfönstret med ett glas ( flaska oftast) rosé och en patetiskt förhoppning om att detta skall lösa all inre oro jag besitter.. nej jag gör det inte.. som du säger.. livet är SÅ vackert.. men även när det är SÅ jobbigt.. så måste man kunna hantera det utan att " gå in i dimman" ...det leder bara till mer ångest.. jag vet precis som du att Alkohol jävulen sitter där på axeln och garanterar mig med sina vackra smickrande ord.. att om du bara tar ett glas i soffan så kommer du bli sååå lugn och glad igen... men det e lögn.. ren och skär lögn.. låt oss kämpa ihop.. en timme i taget... otroligt bra hur många dagar du klarat dig utan.. mitt max är 6 dagar... men det var ett bra tag sen.. ska göra som du gör nu... som sagt en riktig inspiration. Jag finns här och jag tror stenhårt på att du klarar detta!

KalleBoll25

Du fixar detta! Klappa dig själv på axeln för varje gång du väljer att INTE ta det där glaset rosevin. Bra jobbat! Visst fasen är det svårt. Men 1 timme till klarar vi!

Tack! Att diskutera här med dig hjälper :). NU tänker jag bryta mitt kontinentalmässiga okynnesdrickande och göra nått vettigt av den här dagen. Först ut storstädning, köpa blommor, laga en riktigt god middag till kvällen och bälja i mig citronvatten med massa is ;). mitt första mål är att köra en längre vit period.. ( dagar, veckor.. månader...för alltid... vet inte riktigt ännu....) för att se hur jag känner och tänker inför alkohol framöver. ( En svår sak är att alkohol är så accepterat i min familj .. allihop lever utomlands och det e helt naturligt att dricka vin för dom.. inget ifrågasätts egentligen och jag e ju dessutom bra på att smyga med mängden jag får i mig.. ) hur som... Hoppas även du gör nått kreativt läkande idag :) Nu kör vi! ;) Om du börjar tvivla eller känna att en svacka e på gång.... skriv till mig.. så ska jag försöka hjälpa dig... :)

KalleBoll25

Odette: tack för ditt stöd. Hoppas jag kan stötta dig också. Det går upp och ner nu. Men: ingen alkohol idag heller! Skönt att ha kommit så här långt. Har fortfarande abstinens tyvärr, men jag vet att det hör till. Kom igen nu. Kämpa på!!!

P.S. Jag har en liknande situation med min familj.

KalleBoll25

En klok person skrev: Det är inte svårt att sluta dricka. Det svåra är att inte börja igen.

Kom ihåg att hjärnan inte är sig själv just nu. Den vill ha sitt gift till varje pris och kommer hitta på vad som helst för att du ska ta en öl/hutt/vin. Jag slutade röka för ett par år sedan och då tänkte jag på cigg jämt och drömde att jag rökte. Det höll i sig länge minns jag, händer ibland fortfarande. Så blir det nu med, gissar jag. Men jag ska inte dricka idag!!! 1 timme i taget.
(P.S jag hoppas att jag inte framställer mig själv som en hurtig pojkscout nu, tycker själv att det är irriterande med alltför mycket glada tillrop i dessa sammanhang. )

Godmorgon KalleBoll25 :) Härligt att höra hur stark du är. Helt fantastiskt hur bra insikt du ändå har... var stolt! Min gårdag blev bra. Visst det fanns ett vanemässigt sug mellan 16 och 20 samt en känsla av tristess.. och saknad.. men jag dövade det med god mat och att läsa här på forumet. Vid 20 rycket försvann allt sug och jag somnade som ett barn på bra humör. Jag tycker ofta det är när livet är som tyngst med problem osv som önskan att döva med vin blir störst. Som jag skrivit tidigare så är det mest hur ofta som är mitt problem. Jag kan lätt njuta av ett glas gott vin till maten och sen sluta.. det är när jag blir stressad som jag gärna dövar ångest och just stress med vin... och det mönstret har tyvärr blivit en vana,, och vanans makt.. jesus va stark den är.. hur som nog om mitt... hur känns det för dig... har hört att sinnet blir lättare på nått sätt efter ett tag.. känner du så? Du får gärna vara hurtig och pojkscout det gör inget alls :) var och skriv precis som det känns.. ärlighet vara ju längst :) .. Idag är det tisdag och idag ska jag inte heller tröstdricka.... är jättestressad över några väldigt jobbiga saker i livet just nu... så det e svårt att avstå från " trösten" .. men det ska och kommer gå. Jag tänker som du en timme i taget.. vet inte vart jag landar i detta.. kanske lär jag mig dricka vanligt.. kanske blir jag nykterist.. vi får se.. men just idag.. ska jag ta tag i de jobbiga sakerna och lösa dem med mina bara händer.. inte dricka bort dem. Imorgon kanske man mår hemskt men just idag.. kommer det gå bra.. timme för timme ;).. Hoppas jag :) Känner mig konstigt " ren" i kroppen idag.. var nog för att man sov utan A i blodet.. bra känsla :) Tack för allt stöd och insikter.

KalleBoll25

Alla behöver trösta sig med något. Det är svårt att leva. Frågan är bara om alkohol verkligen tröstar, eller om det är alkoholen som hjälper till att göra en ledsen? (Dagen efter är det åtminstone jäkligt synd om mig...) För att verkligen kunna jämföra hur tröst funkar för mig så behöver jag hålla mig nykter, eftersom jag redan har blivit full varje gång det är synd om mig. Det har inte hjälpt! Det är dock lätt att ta till en bärs istället för att lösa problemet (alt acceptera att problemet är olösbart). Jag har en gammal vän som dricker ännu mer än jag, och han har helt tappat förmågan att lösa några som helst problem, även de enklaste. För honom är det svårt att hämta posten. Vet inte vart jag vill komma med det här. En fundering bara. En timme i taget. Fortfarande nykter! Sköt om dig Odette. Ni andra på forumet också förstås.

Hej igen :) Glad att " se" dig här igen.. samma här.. inget vin.. men idag har det varit tufft som sjutton.. har lite livsproblem jag måste lösa.. inga världskrig direkt men saker som måste hanteras.. tuff jobbsituation.. familjesaker osv osv.. saker som hör livet till... men det är SÅ svårt att hantera den ångest och rädsla som kommer.. särskilt som man vet att om man bara tar ett glas vin så lugnar sig ångesten markant på två sekunder och man känner ett LUGN... det e det LUGNET jag saknar..att få stänga av hjärnan med all dess oro.. vad jag inte saknar.. är all den ångest som kommer när man inser att bara återigen bara flytt... När jag mår bra.. är det inga problem att dricka vin enbart för att det e gott till mat osv.... då blir jag inte full och har ingen ångest efter heller.. vi har ju alla våra olika mönster och toleransnivåer.. men det är i dessa " svåra" tider... (eller sociala sammanhang eller vissa familjesituationer som man helst vill slippa för delar av det umgänget ger absolut inget förutom stress)... som det verkligen svider att inte dricka.. men jag ska inte göra det.. dag nummer 3.. alltid nått. Du har helt rätt i det att ju mer och längre man dricker desto mer oförmögen blir man att ta tag i LIVET med allt vad det innebär... hur som mycket babbel från min sida nu..:) sorry :) hoppas du står ut :) men det hjälper oerhört att skriva av sig till någon som jag vet förstår vad jag menar.. och kan relatera... oavsett varierande dryckesmönster så har vi ju en sak gemensamt.. alkohol lugnar oss.. tar bort ångest.. frågan är hur man gör för att kunna leva utan den ångesten.... tror en viktig del är att försöka leva ett så lugnt och odramatiskt liv som möjligt.. inte ha för höga förväntningar på sig själv och sina prestationer utan försöka glädjas åt de små sakerna i livet.. Imorse ersatte jag mitt vin sug med två stora äggmackor med kalles och en halv liter ört te :) .. det hjälpte :) Är imponerad som tusen hur duktig du är med din nykterhet ... kan riktigt känna din styrka och tänker ta efter den.. en fråga... de gånger du druckit för mycket kvällen innan.. blir du.. ( som jag).. hyperaktiv och typ städar, tvättar, lagar storkok och e allmänt superduktiga.. :) för att döva gårdagens överkonsumtion? Undrar mest om mitt mönster finns där ute hos andra?
Tack för dina inlägg.. önskar dig en härligt vit dag med vaket sinne.. bra kämpat!!! / Odette

KalleBoll25

Ja det stämmer bra att jag tar tag i saker på ett mer "ordentligt" vis när jag inte dricker. Det är som om man överdriver duktigheten, kompenserar, på något sätt. Jag läste att många här på forumet börjar jogga osv när de slutar dricka. Undrar om vi har detta gemensamt, att vara super-effektiva och "duktiga" ibland och sen kommer vi till en gräns, då orkar vi inte mer, och då blir vi "oansvariga" (=fulla) för att slippa ifrån? Kanske man får försöka vara lite mer balanserad istället? Läste en skylt: "bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete". Det skulle man praktisera!

KalleBoll25

...imorgon får jag ta skygglappar på. "Svärfar" ska ha kräftskiva och vi har tackat ja. Ska jag sjukanmäla eller skylla på magsår? Kan inte dricka nu, då vore alltihop förgäves... Någon som har en bra ursäkt? Dag 11 är grön!

Jag skulle stannat hemma, kräftskiva är ju oftast mkt a inblandat. Skyllt på magsmärtor el dyl. Annars om du tror du klarar läget, skyll på magsmärtor då me:-)) typ början till magsår el så.

KalleBoll25

Jullan, du har rätt, jag är osäker på om jag skulle klara det. Jag får sånt sug bara av att tänka på det. Snacka om "trigger".