Hej!
Vad händer om man söker hjälp i vården? Jag har inte tagit något blodprov på säkert 10 år för jag föreställer mig att då ser de indikationer på att man dricker för mycket och omplacerar barnen för att man har ett missbruk (de har inte sett så mycket, det är kvällstid när de sover eller någon fest). Och att man för all framtid (typ) kommer behöva lämna prover sen när de har flyttat tillbaka.

Hej,
Jag tror inte du behöver oroa dig får att de omhändertar barnen. Det är en extrem åtgärd som sällan tillämpas. Möjligen vill de följa upp att du lyckas bli nykter för att kunna vara säkra på att barnen har det bra. Så ta chansen att få hjälp av vården, de har mycket bra att erbjuda. Annars finns ju även AA, där kan du vara anonym. Det viktigaste är ju att du slutar dricka. Det finns så mycket annat att njuta av i livet. Det känns inte så i början, men ha tålamod.

Jo det skulle man kunna men jag vill inte ha ögonen på oss med krav att aldrig mer dricka igen. För det vet jag inte om jag kommer göra för i vissa perioder går det bra och räcker med ett glas till maten ibland eller en halv flaska på fest. Men så kommer jobbigare perioder och då blir det för mycket när barnen har lagt sig och man blir ju så seg dagen efter…

Hej och välkommen @Quitter! Du känner dig osäker på om du vill söka hjälp inom vården just nu, och samtidigt är alkoholen inte riktigt som du vill. Vad bra att du är här och läser, funderar och skriver. Bara det är ett steg!

Forumet med sin välkomnande och hjälpsamma anda har varit en hjälp för många och jag hoppas att det kan vara det för dig också. Förutom det finns det även ett självhjälpsprogram under fliken "Stöd - Alkoholprogrammet". Det bygger på samma evidens och metod som används inom vården.

Hoppas att du hittar något hjälpsamt här!
Nell, Alkoholhjälpen