Jag har under sensommaren fått en del rejäla tankeställare och uppvaknanden och känner att alkoholen påverkar mig på mer och mer negativa sätt. Framförallt tycker jag att det är ruskigt obehagligt och läskigt när jag gång på gång tappar kontrollen över hur mycket jag dricker och blir jättefull. Det har hänt oftare och oftare senaste året.

Läskigt är oxå att jag nu såhär en vecka in blrjar tänka att "jag kanske överdriver mina problem" och "kanske jag skulle kunna klara av att dricka med måtta nu". Nån stans fattar jag att det alkospöket som spelar mig ett spratt och att jag om jag skulle falla för suget så skulle jag trilla tillbaks i gamla mönster igen. Men hur får man kraft att stå emot så starka spöken?!

Livrädd för att hamna där och bli den människa som jag absolut inte vill vara på något plan av mitt liv.

Tar en dag i taget och väljer helt bort alko just nu för att jag nån stans fattat att jag just nu inte kan vara kompis med den....

Mic99

Har inte skrivit här på väldigt länge, men läser ibland.. Nu kändes det i alla fall läge att svara dig..

Jag säger så här. "jag kanske överdriver mina problem" Glöm det. Jag har sagt så i sjukt många år.. men nej. ALLA andra har inte fel...hur gärna man än vill önska o tro det..det var jag som hade fel.. Bara jag som va felet.

Känner du så? Då ÄR det så! Har du en chans så sluta just nu. Kommer ingen bättre dag. En dag kommer du att ångra dig annars..

Kompis med alkohol är väldigt svårt att bli...Frågar du mig så säger jag helt Omöjligt..

Önskar dig all Lycka Till!

/Mic

Vichis

Tack Mic!

Det du skriver är väl egentligen det nån sorts förnuft gömt djupt i min hjärna och oftast överröstad av alkospöket oxå försöker säga ......

Mic99

Jo, förnuftig är lätt att va dagen efter, det svåra är att va det dagen innan.. Jag har också blivit överröstad ,eller det var nog JAG som överröstade alla andra. Jag dricker NÄR och hur jag vill? Jag har kontroll! Yes sure..

Det var en tid jag avundades dom som jag TRODDE hade kontroll..Nu vet jag.. Dem va inte som du o jag. Älskade det inte som vi.. .De kände aldrig det där vi kände..

Vi kan ju förbanna vårt öde.. men till sist så får man försöka göra något vettigt av sin drivkraft.. utnyttja det.. För vi har mycket energi inombords som bara väntar på att hitta rätt väg!

Den första som svarade mig när jag var "Ny, förvirrad och livrädd " här va Berra. Orkar du så läs så länge du orkar i hans tråd. Du kommer att få svårt att sluta..

Han Är bäst!

Återigen. Lycka till!

Mic

Systeryster

Hej Vichis!
Jag såg att du skrev en kommentar till mig och jag blev så glad! Känner såååå igen mig i det du skriver. Jag tänker också att jag nog överdriver men handen på hjärtat så vet jag att jag inte gör det. Styrkekram och massa stöttning till dig kommer här<3

Pantani piraten

Jag försökte att bara köpa små mängder alko, men det slutade oftast med att jag fyllekörde till närmaste mack och köpte folköl..
Varenda gång tänkte jag att nästa gång ska jag klara det, klara att bara dricka fyra öl.
Även jag har trott att mina problem är små och att jag dricker för att få sova skönt. Så en dag kontaktade jag sjukvården och fick sömnpreparat utskrivet,,, det slutade ju givetvis med att jag blandande.
Nu är det min tolfte dag nykter och mina fantasier om att jag inte är alkoholist börjar spöka, men denna gången lurar jag mig inte.
Kämpa på, de fyra första dagarna var värst för mig

Vichis

Tusen tack för era peppningar!
Mitt 12:e dygn.....
Man får som sagt ta en dag i taget. Vissa dagar svårare än andra. Svårast är de där självbedrägerierna om att man skulle klara det där som man gång på gång bevist för sig själv att man inte kan... Hur jäkla trög kan man vara!! Lära från tidigare misstag funkar tydligen inte när det gäller alkospöket.
Kom på mig själv med att planera att gå på systemet när jag var och handled idag. Blev livrädd flr min egen hjärna när jag insåg vad jag gick och tänkte på. Känns som man är gisslan i sitt eget huvud..
Stor kram till er!

Vichis

Är så himla trött hela tiden. Trodde att om man slutade med alko skulle man bli piggare men för mig är det precis tvärt om just nu.

Nån som har liknande erfarenheter eller vet varför det kan bli så?

Kram på er!

har gått på högvarv på grund av alkoholen. Det är ju rätt mycket jobb med att städa bort giftet du hällt i dig.
Ett suveränt tecken på att din kropp fortfarande fungerar som den ska och att du är på rätt väg. Ta tacksamt emot tröttheten !!
Du behöver den och du är värd att njuta av en trötthet utan påverkan av giftet. Sov massor !!!

Ja hjärnan är kidnappad av ademonen. Men över tid och om den inte får näring så avtar tankarna och suget. De där med trötthet har jag oxå känt, tror kroppen tar tid på sig att hitta balansen igen. Bra jobbat på 12dgr:-)

Vichis

På lördag ska jag och min man på fest. Utmaning att stå emot när det bjuds på bubbel (min stooooora akilleshäl)
Behöver er hjälp för tips och trix för att inte trilla dit, inte ens på ett halvt glas för då vet jag att jag är rökt!
Min plan är att köra bil och skylla på värktabletter för jag orkar inte outa de faktiska orsakerna än.
Hur gör ni i såna situationer?
Kram

Flinga

Brukar göra som du, skylla på värktabletter eller bilkörning.
Problemet är att jag brukar trilla dit när jag kommit hem. Känner du dig ok när du väl landat från festen och är hemma?

Vichis

Sitter här med jordens sug. Gått hur bra som helst fram till nu. (18 dagar) Är som om huvet är förprogrammerat på fredagsvinet.
De där läskiga tankarna om att nog skulle jag väl klara att bara ta ett glas eller två är påtagliga idag.... Hjälp!!
Tips och trix nån!?

Liten stor

håller med dig. Känns fredagprogrammerad. Har inget tips men hejar på dig! Vi hoppar över glas ikväll och vaknar pigga imorgon och räknar en till dag istället för att börja på noll?

Vichis

Hejja dig oxå!
Unnade mig en god sushi och en chokladbit istället.
Känns bättre just nu

Ja det är hemskt och man måste stå emot så gott man kan. Ta en timme i taget. Gör något så tiden kan gå lite snabbare.

Vichis

Ikväll har jag varit på fest för första gången sen jag gjorde slut med alko.
En härlig fest med gamla goa vänner på vår gamla stambar i stan. Gratis skumpa serverades hela kvällen .... Definitivt check på alla mina triggers för att dricka och dricka mycket!! Dvs värsta tänkbara situation för mig att utsätta mig för.
Men jag grejade det!!
Höll mig till alkoholfria drinkar och hade super kul!
Idagärjagstark!!!

Pantani piraten

Starkt jobbat!!
Själv är jag livrädd att någon jävel ska ringa och få med mig ut.
Häng med på krogen ikväll det blir skitkul.
Eller när det är gubbkväll med Cigarrer och tillbehör, Hugaligen? hoppas de glömmer bort mig, eller att de tröttnat på mitt fylletjat så de låter mig vara hemma.

Kör hårt Vichis, vi fixar detta

Vichis

Varit på kalas hos släkten idag. Inga som helst problem där.
Kom hem glad och nöjd.
Maken öppnade en flaska go-rött. Delade den med honom. Inget mer (2glas).
Har egentligen inte nån ångest för det men såklart gnager tanken om vart leder detta?
Tankar på det?
Var det skitdumt eller ska jag bara låta det passera?
Detta var ändå ljusår från mitt tidigare alkobeteende. Ett glas = så många att jag inte kunde räkna.
Men med tanke på mina hjärnspöken om att "nu kan jag nog hantera det" är jag bekymrad.
Bajs