Hej jag har bestämt mej för att dra ner på mitt drickande och tänkte börja med att vara nykter i en månad.
Min alkoholkonsumtion har varit hög ett tag nu och det känns den ohållbar.
Det brukar vara 3-4 halvlitrar öl var eller varannan kväll men nu den senaste veckan har det blivit en kvarting whiskey varje kväll och en öl till frukost för att klara av ångesten.
Jag har psykologiska problem med autism, torgskräck och social fobi så jag får Sobril utskrivet men dom har varit slut ett tag nu därav upptrappningen av alkoholen.

Tänkte börja med en nedtrappning av alkoholen först med att dricka 2-3 folköl på kvällen i ca en vecka och sedan sluta helt och äta Sobril vid behov samt tiamin (B-vitamin).

Hur låter det här är det bättre att sluta tvärt, jag är lite orolig över delirium då jag har druckit någon gång i veckan i ca 25-30 år.
Endast haft en vit vecka här och där.

Mitt mål är att dricka max 2ggr i månaden och då kanske bara folköl istället för starköl och sprit.
Jag vill inte sluta helt då alkoholen ibland är det enda som hjälper mej vid svår ångest.

@Cyberhof Kanske du ska ringa alkohollinjen som är mer experter på exakt hur saker funkar? En sak som jag lärt mig här är i alla fall att alkoholintag inte dämpar ångest (fast det känns så) det skapar ångest, det blir en ond spiral. Till slut krävs alkohol för att du ska bli på den normala linje som du skulle vara på UTAN alkohol. (Hoppas begripligt).
Jag har också haft social fobi, där tror jag kognitiv terapi eller talarkurser för folk som inte vågar, är mycket bättre än alkohol. alla dagar i veckan. Det senare kan verka läskigt, men det brukar vara stärkande då kursarna oftast har samma problem, att vara och prata inför folk. Man stöttar varann, och hjälper varann, precis som här. kolla med ABF. Hur som, jättebra att du tar tag i alkoholen, den är aldrig en bra lösning för nån... Lycka till och hoppas du får hjälp av alkohollinjen. :)

@Amanda L
Alkohol dämpar ångest mycket effektivt direkt men ökar samtidigt ångesten i längden, det finns ingenting som stoppar en panikattack som alkohol jag lovar.
Så du har rätt i att det blir en ond spiral.
Jag har gått i KBT men då mot min torgskräck då torgskräcken hindrar mej från att ta mej ut bland folk så är jag ganska så isolerad till mitt hem det är tyvärr inte någon lösning för mej åtminstone inte just nu.
Min sociala fobi hindrar mej från att ringa alkohollinjen också tyvärr, det skulle bara bli ett stelt samtal utan resultat då jag inte vågar prata lika öppet som jag gör här, men tacksam för svar och att du försöker hjälpa till. :)

@Cyberhof Ok, du får ta det stegvis. jag vet att det är svårt med social fobi, men där verkar bara träning hjälpa, i alla fall mig. Fast lite i taget. Det går till slut. Tror ändå att det kan vara bra att ringa just därför. Även om det är stelt så är det ett steg från isolering. Och en bra träning :)
Lycka till i alla fall. Och skriv vidare .)

@Amanda L
Min autism bråkar med mej KBT hjälper mej för stunden (6 månader till ett år) men inte i längden, jag har prövat och min läkare berättade att det tydligen är vanligt för folk med autism att besvären kommer tillbaka, men jag ger absolut inte upp utan jag kämpar mot panikattacker dagligen.
Så som det ser ut nu kommer jag dock inte ringa någon.
En fördel med autismen är att om jag är intresserad utav något så läser jag på om det nästan maniskt så jag har mycket information som att Sobril är läkemedel av typen bensodiazepin som används vid avgiftning precis som tiamin är och förebygger diverse problem när man slutar med alkohol så man slipper delirium och i värsta fall även dödlig utgång.
Även läst på om folk som avgiftat sej själva hemma och då istället har trappat ner på alkoholen innan att definitivt sluta det var därför jag tänkte att jag skulle försöka mej på en kombination av dessa.
Men all läsning i världen är värdelös när man har folk som faktiskt gått igenom det här och det var därför jag vände mej till det här forumet.
Då jag är i det närmaste helt isolerad och dessutom har en liten hund kan jag då inte lägga in mej på något behandlingshem då jag inte har någon i min närhet som kan hjälpa mej med hunden plus att jag inte fysiskt kan ta mej någonstans det är därför jag vill avgifta/sluta dricka åtminstone tillfälligt och sedan helt lägga om mina alkoholvanor.
Tack för att du tog dej tid och för att du bryr dej Amanda, jag uppskattar det ofantligt! :)

@Cyberhof Hmm, ja du verkar ha flera olika problem som samverkar, såklart svårare då.
Kanske bäst om någon som har erfarenhet av nedtrappning ger råd. Det har inte jag.
Men om du klarar att trappa ner själv så gissar jag att du inte behöver vara så orolig för att det händer något särskilt när du slutar dricka, om du tar det i lugn takt. Jag tycker det är synd att du är så isolerad, i min bok blir allt värre av det, men jag anar att du redan vet det :) Vad händer när du går ut med hunden? Kommer andra hundägare fram och pratar? (De brukar ju göra det... :)) Hur funkar det för dig?
Tycker i alla fall att det är strongt att du tar tag i ditt drickande, hur du än ska göra det. Fortsätt skriva och berätta här! :)