Hej på er!

Här sitter jag med en hord av tankar. Jag brottats med att jag i vissa lägen har svårt att kontrollera mängden alkohol jag dricker. Det blir som att jag "rycks med" och inte alls tänker efter vad konsekvenserna är. Att tempo och takt bara raderas helt.

Majoriteten av gångerna går det bra, men sen blir det fel. Det känns inte alls bra och jag vill hitta ett sätt att hantera det. Jag är inte beroende av alkohol och har inte några problem att inte dricka över längre tider eller så. Så jag känner inte ett sug att jag måste dricka.

Vart ska jag börja?

Tack!

Hej,
Knepigt det där du beskriver. Jag och många andra på forumet har upplevt samma sak. Kontrollförlust kallas det, och är som du själv känner ett tecken på att något inte står rätt till med ens alkoholkonsumtion. Även om det går långt mellan tillfällena man dricker och att man inte går över gränsen varje gång, så är kontrollförlust ett steg mot allvarligare alkoholproblem. För mig var det avgörande att jag tog tre nyktra månader under vilka jag också läste på mycket om alkohol och beroende. Det fick mig att omvärdera alkoholens betydelse i mitt liv. Och hitta så många andra sätt att njuta av livet med lugnare hjärna och mer livsglädje. Jag hade inte heller något dagligt drickande, men kände ändå stor skillnad i mitt mående när jag slutade helt. Så testa tre nyktra månader till att börja med är mitt tips.

@tycho Jag har druckit väldigt mycket ibland, hela mitt liv. För länge sen hände det bara ibland att jag vaknade med ångest och minneslucka. men på senare tid har det eskalerat. handlat om kanske 2-3 ggr i månaden, däremellan har jag kunnat dricka bara ett par glas. Det man ska vara vaksam på är om det eskalerar. då kan du blivit så beroende att du alltid kommer att ha svårt att kontrollera drickandet igen. Jag personligen har under flera år bestämt att jag ska klara att dricka måttligt, utan att klara det. och eftersom jag inte vet precis när det ska hända att det fullständigt ballar ur så har jag nu bestämt mig för nykterhet. Orkar inte med ångest, minnesluckor eller att jag gjort bort mig, sååå kul är det inte.
Så länge jag inte dricker det första glaset så verkar det funka. Känner inget sug när andra dricker.
Jag har bestämt mig för tre månaders nykterhet till en början, så att hjärnan hinner gå till normalläge och jag vet vad jag vill. just nå på dag 39 (och mår bättre än någonsin).
Mitt råd är att hålla upp helt, (åtminstone 3 mån) för om du hade klarat av att dricka måttligt så hade du redan gjort det :) PS Bäst stöd får du i den tråden om alkoholfrihet isf....