Jag upptäckte att jag drack mer och oftare nu under och efter pandemin. Jag hade bytt ut alkohol i sociala samanhang till att dricka ensam hemma 1-2 gr veckan. Alkohol blev en "belöning" eller "distrakrion" för att dämpa ensamhet, sorg och stress. Mängden kunde variera från tex ett-glas vin, halv flaska, men vid vissa tillfällen även en flaska. Min sambo reagerade på att jag också blev mer lättretlig efter bara något glas, då min alkohol-tålighet och humör blev sämre i och med mitt övriga mentala mående. Jag har varit helt vit i 6 veckor, gått i terapi, alkoholpogramet och pratat regelbundet med alkoholjour.
Jag har av det kommit fram till att jag inte saknar eller vill ha tillbaka mina gamla alkoholvanor, och de vita veckorna har inte varit så tuffa. Därimot vill jag nu återgå till ett måttligt drickande i sociala samanhang.

Någon som har tips och råd om att återgå till måttligt drickande?

Har ni råd om hur jag pratar med min sambo eller andra anhöriga om att återgå till måttligt drickande?(förtroende till mig och alkohol är skadat).

Jag upplever mycket "hjälp och fakta" går ut på att förespråka total nykterhet, har ni källor om "måttligt drickande" att tipsa om?

Nu har jag visserligen "bara" varit nykter i 40 dagar (mitt mål är 3 månader för att sen känna efter hur jag vill fortsätta), men jag tror det är bra att prova på åtminstone just 90 dagar innan man bestämmer sig för hur man fortsätter. Jag känner nu att jag nog vill dricka måttligt också efter 90 dagar och har inte så mycket val oavsett då jag går på rehab via företagshälsan och lämnar prover regelbundet etc. Har också sumpat förtroende ffa hos min man och behöver antingen lägga fram en ärlig plan för måttligt drickande eller inte dricka i hans närvaro. Vi får se hur det blir, men ska bli intressant att se vad du kommer fram till och hur det går. Lycka till! :)

Hej, jag har hört att Riddargatan 1 har behandling med mål att dricka måttligt. Tror det är bra att verkligen ha en strategi, det verkar väldigt lätt att falla tillbaks i gamla dryckesmönster annars. Personligen tror jag att man måste jobba om sin inställning helt. Man måste tvätta bort den romantiska bilden av alkohol. Som om man ska kunna umgås som kompis med en expartner- om man fortfarande är lite kär kommer det aldrig att funka...