Hej igen
Länge sen jag skrev och behöver väl knappast berätta att det inte gått som jag tänkt. Hade semester i juli så kom på den goda iden att jag får dricka under semestern i måttliga mängder, dom måttliga mängderna blev 10 folköl om dagen i ca 5 dagar och 2 dagar med världens karatefyllor och minnesluckor och så blev varje vecka under semestern ho ho. Nåja semester kom till ända och vardagen kom emot och blev inga nyktra dagar där heller utan fortsättning som innan semestern med 5-10 folköl om dagen med någon enstaka nykter dag emellan. nu har jag haft 2 veckoslut med världens karatefyllor igen och mins ingenting vad jag sysslat med sent på kvällen. Men nu får det vara slut på detta elände och nu skall jag bli nykter. Har berättat för frugan och några vänner hur det ligger till och fått bra respons från dom, om mina vänner mins något av det vet jag inte men huvudsaken frugan vet. Hur man kan leva på detta sätt utan att någon vet eller misstänker är ju helt otroligt men man blir väl skicklig på det man gör. Vi kämpar på.

Andra dagen nykter nu och det känns riktigt bra förutom extrem ångest över förra veckoslutets karatefylla med fyllecell som avslut. Har faktiskt aldrig varit där förut trots att man kanske borde ha varit hur många gånger som helst, lyckades som vanligt gömma undan det äventyret för alla också men känslan gnager hela tiden ifall någon sett något som kan göra att man blir påkommen och en massa förklaringar som följd, men man har ju försatt sig i situationen själv så inget man kan skylla på. Något sug har jag däremot inte haft men tankar att man aldrig mer kan dricka alkohol gnager lite i bakhuvudet men det är ju bara att inse att det inte fungerar utan måste bli helt nyktert framöver. Har börjat planera lite i mina tankar hur man skal lösa fester och evenemang utan A men det är väl bara att säga att man är klar med A och har druckit klart i detta liv. Så hög motivation som nu har jag aldrig haft så får hoppas att det räcker för att det blir nyktert framöver. Håppas alla haft en trevlig nykter onsdag

@hgk Hej! Det är min andra dag också. Jag känner verkligen igen det där med rädslan att bli påkommen. Att råka vara för full vid fel tillfälle eller att någon ska konfrontera på riktigt. Jag har bara fått pikar och blickar. Men oron är där. Oron nu, dag två, inför helgen, ska det verkligen gå? Men jag känner som du, nu är det nog! Igår tänkte jag "kommer jag aldrig få unna mig igen?" Men nu känns det mer som "unna mig vaddå? Ångest och oro, rädsla och föremjukelse" Vi behöver unna oss och våra kroppar, huvuden och sinnen att vara nyktra, att må bra ! Jag håller tummarna för dig och skickar all styrka!

@Mormor2023 Du har så rätt. Det är beroendet som pratar om unna och guldkant och mys, när verkligheten oftast blir kaos, ångest och minneslucka.
Det gäller att ta ett beslut och ha en plan, för det går stt sluta. Jobbigt i början men det går över. Först ångesten , sen suget. Sen handlar det mer om att skapa nya, bra vanor. Man får massor av tid när man slutar dricka!
Jag hade min sista minneslucka för åtta månader sedan och nu unnar jag mig ett mycket skönare liv….
Så värt att kämpa❤️❤️❤️

Godmorgon @Mormor2023 @Amanda L det är exakt som ni funderar unna sig guldkant och avslappning? nåväl någon gång kan det väl fungera men oftast blir det ju ångest och kaos och misär. Igår kväll blev jag något helt otroligt trött tidigt på kvällen och sov inatt 12 timmar i sträck, detta har nog inte hänt på flera år men är väl kroppen som för en gångs skull fick sova på riktigt efter år av misshandel med fyllesömn på 4 timmar per natt, hoppas det blir fler sådana nätter.@Mormor2023 angående inkommande helg så försök komma på grejer att göra som gör det omöjligt att dricka så blir det ju lättare åtminstone tänker jag (men är ingen expert på området 😂) nästa tisdag skall vi ha 7 nyktra dagar 💪.@Amanda L att det blir massor av extra tid nykter kan jag gott tänka mig om man tänker på alla bakfylledagar man endast orkar dricka återställare och glo på tv, har själv gott om hobbyn som jag faktist hållit fast vid och lyckats utöva på något plan trots mitt drickande men nu skall dom tas upp på nytt på allvar som i gågna tider. Nu kämpar vi alla på så skall det nog lyckas för det kan inte vara omöjligt. Ha en bra dag

Godkväll, nu är nästan dag 4 över men det är ju fredag och ena halvan av hjärnan säger du kan gott ta en whisky nu när du varit duktig och nykter hela veckan, andra halvan säger nej det blir inget av det denna helg och så ska det banne mej bli. Som många andra skriver känns det tomt och trist på något sett men nu är det nog bara att hålla huvudet kallt och tänka på vilken härlig morgon det blir imorgon utan bakfylla. Ha en bra fredag kväll alla

@hgk Och imorgon kommer dag 5! Man ångrar aldrig en nykter dag eller kväll! Det är inte tomt och trist utan alkohol, bara annorlunda till att börja med och jobbigt med alla tankar på/sug efter alkoholen. Önskar dig en nykter fredag och härlig lördagsmorgon!

@hgk Det kan kännas tomt i början , men det är ju inte bara beroendet som ska brytas utan även en väl inkörd VANA.
Men vad ska jag göra nu då?
Många dricker ju i soffan framför TVn och det har blivit en vana.
När man inte dricker kan man behöva hitta på eller hitta tillbaka till gamla vanor.
Jag gjorde sånt som att städa lådor på fredag och lördagskvällar. 😀
Om vi bara var hemma.
Jag stickade min första halsduk, fixade saker som blivit liggande, gjorde musli, pusslade etc. Mindre grejor, men började också träna mer andra dagar så jag var lite avslappnad och trött till helgen…
Idag tränar jag och sjunger i kör mm, men fredagkvällar tittar jag gärna på TV, utan att sakna alkoholen och utan att städa lådor..:)
Med tiden går det utmärkt att slappa utan att dricka alkohol. 😌

Det blev dag 5 trots fredag kväll, gick över förväntan med filmkväll och pepsi med familjen, var inget fel på kvällen alls men kändes lite småtråkigt men blir väl att jobba på det, som sagt en vana är en vana och den ändrar man ju inte på 4 dagar. Idag är man desto nöjdare när man fick vakna utan baksmälla, kan inte minnas senaste lördag jag skulle ha gjort det. Ha en bra lördag alla

Dag 6 snart över och måste säga det har faktiskt gott över förväntan, är ju lite farligt det med för man har ju ena hjärnhalvan som vill hitta på annat en att vara nykter, men skönt att inte behöva dras med allt för mycket abstinens och sug, det värsta borde ju vara över nu tycker man. Väldigt trött har jag varit men sovit mycket och nestan hela nätterna från och med onsdag men söndag och måndag natt sov jag förvisso ingenting så jämnar väl ut sig. Trevlig söndag kväll på er alla

Dag 7 snart avklarad men idag blev det nog en riktig prövning, riktig stressig skitdag på jobbet med massor av problem och hade jag haft en öl i handen när jag åkte hem hade den nog slunkit ner direkt, men lyckades fundera om och lugna ner mig och kom som tur var fram till det rätta att det blir bara värre. Så imorgon börjar vecka 2 och den skall bli nykter den med. Ha en bra måndag kväll allihopa

@Kennie Tackar för uppmuntran, gäller att vara på sin vakt det kommer så lätt ett snedsteg och så får man börja om från början. Ha en bra kväll

Idag har varit jobbigt värsta dagen hittills varför vet jag inte för har varit helt normal dag. Hela dagen har tankarna rullat och förskönat öldrickande och hur roligt och avslappnande det är och ikväll skulle det va gott med några och imorgon fredag kanske borde hälsa på någon kompis efter jobbet och dricka några öl. Har fått koncentrera mig till max och plocka fram alla minnen när det minnsan inte varit något romantiskt med A. Usch vilken situation man lagt sig i men är väl bara att bita ihop är trots allt dag 10 nykter idag så på rätt väg, måste vara 2 år sedan jag varit det sist. Ha en bra onsdag kväll alla

@Mormor2023 Har själv frågat mig dom frågorna och vad gjorde man förut när man inte drack varje ledig stund, måste säga att det är så länge sedan att jag inte riktigt minns. Har ända sedan barn jobbat mycket och blev tidigt företagare vilket blev ännu mera jobb och dessutom en person som inte kan säga nej vilket betyder att dygnet räcker inte till och då är ju A det självklara valet för avslappning tror man. Det är väl därför man är i denna sits nu. Jag har hobbyer som jag fortfarande gillar och utövar så på det planet har jag det under kontroll men dom har också lidit pga drickandet (är ju inte rätta känslan när man alltid är bakfull) men det borde bli bättre nu om man lyckas med nykterheten. Jag vet att jag inte tycker om att brodera 😂 men jag förstår precis vad du menar, alla gånger jag har lyckats hålla mig nykter en stund så ökar jag bara på jobb timmarna istället och går på högvarv och det är mitt broderande som jag av gammal vana tror att jag tycker om men vilket betyder att man bara blir slutkörd på ett annat sätt och faller tillbaka i gamla vanor och så har man hamsterhjulet rullande. Denna gång har jag inte gjort så utan har tagit det så lungt som möjligt och bara gjort det nödvändigaste. Jag gillar att jobba men det är inte det viktigaste och jag har tänkt tanken många gånger senaste året om man borde hitta ett annat jobb och inte göra samma saker man gjort hela livet. Omväxling i livet med jämna mellanrum tror jag de flesta skulle behöva och må bra av men det är inte det lättaste utan man går gärna i samma fotspår utan att tänka efter.

@hgk Haha! Näe brodera är inte för alla ! ;) Jag funderar på att göra nånting som var drygt att göra full ! Brodera är ju en typisk sån sak ! Eller läsa, också jättejobbigt full.

Det låter ju bra att du inte bara kör slut på dig ! För mig är det lätt när jag gör sånt att jag "förtjänat A", det är svårt att bryta mönster. Jag är rastlös av mig, behöver hålla på med saker. Låter som att du är lite likadan. Alla mina barn har adhd, jag vet inte om jag har någon sån diagnos men jag känner iallafall igen mig i hur de beskriver det, nån släng har jag säkert. Hursomhelst gäller det ju att hitta vettiga aktiviteter och kanske faktiskt sånt som driver en framåt, inte bara "nyttigheter". Är du laddad inför helgen ? Några friska planer ? Inte länge kvar till två veckor, bara en liten liten helg..

@Mormor2023 Rastlös är faktiskt ett bra ord att använda på mig med, kan tycka det är skönt och längtar tills man kan sitta ner en stund och bara ta det lungt men när den lugna stunden kommer vill man hitta på något 😂. Känns lite som helgen flyter ihop med resten av veckan när man är nykter och inte har A att fira till det med men det är väl något som man får jobba med antar jag. Har mycket på jobbet så blir väl att jobba lite men annars inga storslagna planer. Hur är det själv ? Igår kväll däremot blev vi bjudna helt utan förvarning till bekanta där vanligtvis man brukar gå hem med minnesförlust, nåja jag körde och tog med 2 alkoholfria öl och så bar det iväg och gick riktigt bra inga frågor förutom om ja ville ha cognac till kaffet vilket jag tackade nej till. Måste säga att jag tyckte nästan det var lite äckligt att se när folk drack sitt vin och cognac, jag liksom kände för varje klunk dom drack hur mycket sämre jag skulle må idag om det var mina klunkar. Något sådant har jag aldrig känt förut brukar mer vara oj vad gott det ser ut men kan vara att man är så otroligt trött på att vara bakfull vilket jag är. Bara denna lilla helg nu så har vi 2 veckor 😊