Menar inte att låta självisk när jag skriver att jag har fullt upp med mig själv, det är mer att jag fokuserar på mig för allt känns nytt och lite bräckligt. Samtidigt känns det bra och jag känner mig stark i mitt beslut. Igår på konferensen kändes det nästan som när jag var gravid. Jag smög omkring med ett glas bubbel utan att dricka, bytte senare mot bubbelvatten i glaset och ingen märkte något. Avvek lagom tidigt. Oj vad skönt att få gå och lägga sig! Vill inte prata med någon annan än min man och väldigt nära vänner om detta än. Och minns nu känslan av att jag gick upp på Yoga klockan 7, pigg och fräsch! Det var en liten fläkt av lycka som svepte förbi när jag var klar med passet. Mer av det här!

Jag har heller inte kommenterat så mycket i andra trådar, precis som du känner jag att jag är så uppe i mig, fokuserad på min resa. Och så får det väl vara ett tag känner jag. Vi skulle fokuserat på oss själva för länge sen. Hoppas du får en fin torsdag🌸

@Smillans du har rätt. Vi skulle fokuserat på oss själva för länge sedan! Nu får vi vara lite egotrippade! Jag har haft en riktigt bra vecka, men nu närmar sig min största trigger nämligen fredagskväll efter jobbveckan. Men jag är redo, ska bara ge svar på tal till rösten i huvudet och tänka på hur bra jag mådde förra helgen! Ha en fin helg!

Lördag eftermiddag och en riktig slö dag. Barnen hemma och så lycklig över att inte ha druckit någon som helst alkohol! Visst kände jag lite sug igår när jag kom hem, men det gick ganska snabbt över. Det som jag känner mig lite störd över är att maken tog några öl och även om det inte är några mängder så märker man ju typ redan efter 2 öl att han har druckit. Jag känner att jag blir rätt sur och lite avståndstagande, inte för att han tar några öl utan mer att jag tycker han blir lite jobbig att prata med. Jag ska prata med honom om det. Men jag mår så dåligt över att tänka på alla gånger vi har tagit 2-3 glas vin, inte mer, och jag har tänkt ”att detta är ju helt lugnt” men ändå måste våra barn ha märkt det. Inte full, men definitivt påverkad. Fy vilka dåliga förebilder vi har varit för våra barn när det gäller alkohol ☹️ det gör mig just nu rätt bedrövad. Barnen är i övre tonåren, på väg ut i sina liv och jag funderar allvarligt att ta en pratstund för att höra hur de tänker kring det här och för att be om förlåtelse helt enkelt. Dom är skötsamma och jag har aldrig uppfattat att någon av dem dricker speciellt mycket. Det enda jag tröstar mig med att helgdagar, jul, midsommar, studenter etc har varit i stort sett vita. Men fy för dessa helger hemma i TV soffan. Jag skäms. Men nu gäller fortsatt framåt!

@Liten72 Jag tycker absolut att du ska ta den pratstunden. Mitt råd är att ta den i portioner. Inte ”nu ska vi prata ut”, utan mer ”hur tänker du kring att jag…” och sen får det bli så kort eller långt som passar där och då. Sen kan man ta upp tråden igen vid ett senare tillfälle.

Den första nyktra tiden är liksom överväldigande när man inser vad man gjort och inte gjort. Man måste landa i faktumet att gjort går inte att göra ogjort. Och att det enda vi kan göra är göra bättre. Vara bättre förebilder för våra barn. För barn gör inte som vi säger, de gör som vi gör.

Kram 🐘

En vecka till har passerat. Känner mig fortfarande bestämd i mitt beslut. Det går bra och jag känner ingen lust att dricka alkohol. Idag när jag åkte hem från jobbet kom en snabb flash om fredagsvinet, men det gick snabbt över. Går väldigt bra med något alkoholfritt i glaset. Däremot känner jag mig lättretlig och sur, kanske är det något slags tecken på sug ändå. Även om det inte triggar mig att dricka. Jag ser till att boka in andra saker också, ikväll blir det bio. Har pratat med ett av barnen om alkohol och försökte försiktigt komma in på hur hen har uppfattat det hemma. Hen såg inget som helst problem och tyckte inte jag behövde be om ursäkt. Vi har fin och nära kontakt och har varit igenom lite tuffa tider tillsammans, så jag tror hen vågar vara ärlig, men säker kan jag inte vara. Oavsett så påverkar det inte mitt beslut och jag tänker inte låta rösten i huvudet intala mig att det inte är så farligt. Jag har bestämt mig. Punkt. Ser fram emot att vakna utvilad och pigg imorgon bitti.

@Liten72 Arg, sur, trött. Allt möjligt sådant kommer efter alkoholstoppet. Men det är en process och det går över och blir bara bättre.
Jättefint att du kämpar på. Så värt det!❤️❤️❤️

Onsdag kväll och hemma igen efter några tuffa jobbdagar på bortaplan. Dagarna går. Fortfarande vresig hemmavid, och väldigt trött. Ännu ingen ny energi i sikte. Jag kämpar på. Nöjd ändå med mitt bestämda beslut att bryta den negativa spiralen, att jag backade från det som kändes som stupet. Imorgon ska jag ta mig an min första löprunda på ett bra tag! Det ska bli intressant.

Inatt drömde jag att jag blev full på jobbet. Jag sluddrade och försökte förklara att jag inte hade druckit någon alkohol. För det hade jag inte men ingen trodde mig och paniken var total. Jag vaknade och kände lugnet komma. Lördagsmorgon, pigg och absolut ingen alkohol igår heller. Igår kände jag inte något sug trots fredagskväll. Fortfarande bestämd!

Imorse när jag åkte till jobbet kom ett litet lyckorus farande i kroppen, jag kände lycka över att jag mår rätt bra. Solen sken, morgonen var härlig! Efter det blev jag så känslosam för att jag kände den här känslan. Och tacksam. Jag är mitt i livet och jag kan själv bestämma hur jag vill att mitt liv ska se ut framöver. Idag är det 1 månad och 9 dagar sedan jag bestämde mig för att jag ville vara något annat än där jag var och det känns fortfarande så bra! Heja mig!

@Fia L heja dig också, detta fixar vi! Och 10 dagar är ju jättebra! Att sysselsätta sig med annat som man tycker om tycker jag funkar, och att verkligen uppskatta helgmornar. Det har hjälpt mig. Kram

@Liten72 Vilken härlig läsning med lyckan du kände, att det berörde dig och tacksamheten💕. Kan känna igen det och idag vid en jämförelse med när jag drack, är det svårt att förstå hur mycket alkoholen förpestade och gjorde mitt liv så destruktivt. Att ha blivit nykter och lämnat alkoholen är en befrielse. Det är som ett nytt liv med bl.a. glädje, närhet i relationer, trygghet, balans och hopp. Man är kaptenen i sitt liv och bestämmer vilken kurs livet ska ha😁.

Ha en fin lördag!❤️

@PA hej och vad glad jag blev för att du tittar in i min tråd och frågar hur det går! Allt rullar på väldigt bra, jag har även orkat ta tag i kost och hälsa med ny motivation. Till och med börjat springa lite igen! Jag tycker att tröttheten har gett med sig en del, och jag känner lite ny energi äntligen! Små steg framåt. Att inte dricka alkohol på helgen (som var då jag framförallt drack alkohol tidigare) har blivit en vana och det blir lättare för varje vecka att skippa. Men jag skulle ljuga om jag sa att jag inte har känt någon fredag efter jobbet att jag gärna skulle ta ett glas vin till middagen. Men icke! Jag är fast besluten att fortsätta på min resa och det är nu snart 2 månader sedan jag bestämde mig. Vill inte tänka längre än 3 månader just nu, jag tar en vecka i taget fram tills dess. Så skönt att inte just nu tänka längre än så. Men en sak vet jag och det är att jag inte vill hamna där jag var, det finns inte på kartan. Ha det fint och tack för att du bryr dig, det värmer och stöttar verkligen!

@Liten72 Så fint att det fortsätter att gå bra! Alla strategier som funkar är ju bra, en dag, enn vecka, en månad i taget :) Lycka till framöver!
PS Jag har också börjat springa, vilket var heeelt otänkbart för ett år sedan... :)