Hittar inte min gamla tråd så det får bli en ny för omstart nr 3.
Har lovat mig själv att låta min lever vila några veckor och behöver ett ställe att skriva på. Att detta är omstart 3 borde nog få mig att förstå att det inte fungerar att sluta själv. Ser även att många av de som var här förra året är kvar och kämpar.
Det ger tecken på att detta inte är enkelt. Kanske inte ens möjligt att göra själv.
Mitt problem är vin. Dricker alltid 3-4 glas på kvällen vilket ju inte är bra för mig. Nu är vinet slut och min plan är att inte köpa hem mer. För att vara på säkra sidan ska jag bära ut övrig sprit i garaget ikväll. Jag har senaste veckorna börjat dricka av det om det inte finns vin och det känns som ett steg i helt fel riktning.
Delmål 1: Idag ska spriten ut och inget vin köpas hem. Belöning glassdrink med kidsen efter deras träning ikväll. I morgon ska jag uppdatera här hur det går.

Bra med delmål, jag hakar på då jag måste sluta också. Det har gått I fel riktning för mig med. Hinner inte skriva mer nu men ska nog starta upp en ny tråd jag med, den andra jag haft har alldeles för manga misslyckanden.

Rallan

Delmål ett i stort sätt avklarat. Jag flyttade inte ut spriten i garaget för jag hittade ingen bra plats. Den får stå kvar men jag får inte röra den.
Kör samma delmål en dag till.
Jag är på uselt humör och har sovit jättedåligt.
Ny dag nya tag. I morgon känns det bättre.

Rallan

Jag kan inte sova. Normalt har jag en gräns på 2 timmar. Lyckas jag sova 2 timmar jobbar jag annars inte. Det är mer än ett år sedan jag var hemma av den anledningen. I natt sov jag inte alls troligen beroende på att jag slumrade till en timme på soffan i går kväll.
Vid 4 gav jag upp och gick till jobbet för just nu kan jag inte stanna hemma. Bra att inte dricka när jag är så trött...
Ny natt snart och mer stress imorgon.

Rallan

Funderar över om jag inte skulle ha börjat det här projektet nästa vecka. I morgon är vår bröllopsdag och då skulle det ju vara trevligt med lite vin till maten.
Men nu är det som det är och min lever behöver vila lite. Senaste veckorna har jag fått för mig att jag har ont i levern. Känns precis under revbenen. Sitter ens levern där och kan man ha ont i levern? Borde kanske googla det... Kanske borde jag gå till vårdcentralen och ta provet?
Jobbet är för stressigt för att jag ska kunna dricka just nu. Dricker jag så kan jag inte sova och kan jag inte sova kan jag inte prestera.
Ja ja i morgon är det bröllopsdag. 16 år med finaste mannen :) . Jag vill ha många mer bra år så om jag tror att jag riskerar en leverskada ska jag inte dricka vin. Nog resonerat kring det, en lättöl kan jag få det är också gott till maten.
Natti natti alla kämpar där ute.

Rallan

Idag hittade jag en alternativ plats för husets spritdrycker i garaget, går jag ut där för att dricka dem själv har jag problem.
Att fira bröllopsdag utan vin gick utmärkt då jag fastnade på jobbet och maken och barnen käkade snabbmat själva... ingen höjdare som bröllopsdag, men vi får ta igen det när det är lite lugnare runt oss.
Idag är vi bjudna på middag och jag planerar att köra så därmed blir det inget vin idag och då det inte finns något hemma är även morgondagen räddad.
Sovit bra inatt. Säkert en kombination av inget vin och att det börjar ordna upp sig jobbmässigt.
Idag vaknade jag till gitarrspel utan att det irriterade mig. Normalt tycker jag inte att det ska spelas instrument innan lunch... Passar inte med tungt huvud.
Dags att komma på ett andra delmål. Det får bli nästa vecka vit.

Anders 48

Jag hittade din gamla tråd. Jag bump a de den, om det är så att du ville ha kvar den för egen del. All styrka till dig. Kämpa vidare!!

Rallan

Maken sabbade mina körplaner. Så det blev 2 glas vin. Funderade på att säga nej men orkade inte. Ville inte ha frågor och tänkte att 2 glas skulle vara ok. Ingen skulle komma på tanken att fråga mig om jag ville ha mer och hemma finns ju inget vin så det var ingen risk att fortsätta efteråt.
Ett typiskt felbeteende. Varför inte säga nej om jag nu bestämt mig för att inte dricka vin. Varför är det svårt? Troligen är det ju en ickefråga för alla andra...
Funderar över om jag någonsin kommer att klara 3 månader utan helt vin och om jag behöver det. Jag vill inte behöva det men jag vill kunna hålla mig inom regler som var naturliga för mig för 15 år sedan. Inte dricka vin ensam, inte dricka vin dagen innan jag ska jobba och aldrig mer än 3 glas...
De reglerna har jag ju hållit mig innanför idag så jag väljer att inte se kvällen som ett misslyckande. Jag hade trevligt och träffade människor jag gillar.
God natt dag boken

Rallan

Fortsätter att älta lite kring 2 glas vin. Om jag bestämt mig för att inte dricka vin är inte 2 glas ok.
Jag har lurat mig själv här förut och det är just där problemet ligger. Jag kan tänka mig att jag inte skulle ha samma problem att avstå kaffe eller mjölk och jag kan inte skylla på att jag inte vill ha frågor. Jag skulle få intresserade frågor om jag slutade med kaffe också och dem skulle jag kunna ta.
Bättring nu, i veckan som kommer tillåts inga undantag. Måttlighetsstraegin jag tänkte ut i gårkväll är målet men för att den ska hålla måste vin först bli en ickefråga och dit har jag en bit än.

Det är ju korkat att inte kunna säga nej när man bestämt sig. Jag gjorde samma fel i veckan, lyckades resa en hel resa nykter i businessklass (normalt dricker jag nog 4 glas vin och ett par whisky under 2 timmar) och stötte sen på en bekant under bytet på arlanda och innan jag visste ordet av satt jag med ett glas. Ska det vara så svårt att säga nej, jag slutade ju inte direkt efter ett glas heller.

Rallan

Visst är det korkat och också ett totalt korkat beteende att försöka rättfärdiga det efteråt. Att inte kunna säga nej är ett beroende...
Sovit uselt i natt också. Har en vag och obestämd oro. Kanske för barnen kanske för jobbet, troligen för båda. Barnen som borde pluggat fastnade helt i musiken igår och jag orkade inte vara den tråkiga mamman som avbryter när allt är som roligast. Musik ska väl också vara bra för hjärnan...

Amie

All lycka med Ditt projekt. En dag i taget.
Tänkte om Dina två glas vin: att dricka dem är ju inte så bra. Men: är det inte nästan värre att älta dem efteråt? Att plåga och straffa Dig själv? Det var ju bara ett snedsteg. Det är över nu. Släpp och gå vidare.
Jag känner för min egen del att det kan bli så; att grämelsen tar över och den gör inte livet muntrare och då blir suget större...

Rallan

Svårt att hitta en balans just nu på alla plan. Jag är trött och irriterad och orkar inte med. Förundrades över hur fort någon annan löste ett problem på jobbet igår. Intalar mig att min långsamhet beror på att jag aldrig får jobba ostört. I min roll är jag alltid tillgänglig för alla och därmed har jag för många bollar i luften för att hinna bolla klart med någon specifik.
Stress och a hör ihop för mig.
Förkyld och trött idag på dag 4.
Svårt att hitta balans i hur hård jag ska vara mot mig själv med a också men jag vill köra nolltolerans. Jag behöver en längre vit period.

Rallan

Inte heller idag ska jag stötta något vintillverkande bolag...
Känns som om vindrickande blivit min hobby. Jag vet inte vad jag ska göra annars. Provade spela lite piano igår och ta en promenad.

Det har blivit min hobby med, helt sjukt egentligen men ett bot(?) mot tristess? Igår gick jag ner och körde stenhårt pa gymmet, var inte ens sugen efter det och somnnade redan vid 9 helt nykter. Nu håller vi i och fortsätter så här.

Gunda

Heja heja Rallan, kämpa på. Du inspirerar mig att även jag ska ta en dag i taget. En av mina hobbyn har blivit att dricka dessa 3-5 glas vin varje kväll. Det är en hobby som jag ska sluta med, basta!!!

Rallan

Skönt att höra att jag inte är ensam om att ha gjort vindrickande till hobby och att intresset för normala hobbis kommer tillbaka allt eftersom.
Idag känner jag mig inte frestad att dricka vin. Kan ha att göra med att klockan är 6:12 på morgonen.
Sjukt stressigt på jobbet inför en resa nästa vecka. Måste få allt klart idag för jag kan inte jobba i helgen. Jag vill inte resa nästa vecka. Undrar om jag är stark nog att tacka nej till vin eller öl på restaurang besöken på kvällen. Jag tror att jag är det.
24 timmar till. Idag är dag 6.

Gunda

Som vill bli av med denna hobby, men för att bli av med den så ska man hitta nått annat, som tar intresset från vinet, det är inte lätt.
Men vi kämpar och vi kommer att hitta den. Kram och ha en bra fredag :)

Rallan

Idag har det varit kallt! 5 grader och blåsigt och höstlöv i drivor. Vackert men kallt så där så att det blåser rakt igenom en.
Jag har varit på simtävling på förmiddagen och hejat på min tjej. Fantastiskt att gå upp och vara pigg vid 7 en lördag och att inte lida allt för mycket av den fuktiga värmen i simhallen.
Sedan shoppade vi kläder och jagade Pokémons. Nu lugn kväll på landet för att orka med simtävling i morgon också. För att inte dricka någon av ölen som finns kvar här sedan sommarens grillkvällar har jag lovat att jag kan hämta hem sonen från en fest framåt småtimmarna. Han lät förvånad över erbjudandet, hade förväntat sig att behöva cykla.
Idag är dag 7. Jag grejar 24 timmar till. Trevlig lördag alla kämpar