Hej,

Efter många års missbruk har jag äntligen kommit fram till att jag behöver professionell hjälp.
Jag lever i en väl fungerande familjesituation med fru och barn, arbete som jag sköter klanderfritt och jag vill påstå att mina barn över huvud taget inte drabbas av mitt missbruk, bortsett från att jag emellanåt tar en del sovmorgnar p.g.a bakishet. Min fru är helt och hållet medveten om mina problem, och hon skulle instämma i att våra barn inte på något sätt far illa av mitt missbruk i dagsläget. Barnen är inte medvetna om problemet. Jag dricker inte innan de somnat, och jag spårar inte ur när jag dricker. Jag är en kvällsalkoholist.

Tyvärr vet jag att missbruksvård av alkoholister, som enda sjukdom i landet, handhas av delvis sjukvården, delvis socialtjänsten. Fullkomligt absurt att socialtjänsten ska vårda alkoholister naturligtvis, och det vore intressant att veta hur många som drar sig för att söka vård av just denna anledning.

Och det är just detta jag känner att jag måste ha svar på innan jag tar beslutet att kontakta vården. På vilket sätt kommer socialtjänsten bli inblandad och hur kommer deras inblandning påverka min familj? Vi har som sagt en väl fungerande familj där egentligen ingen förutom mig själv kommer till skada, men jag är livrädd att mitt rop på hjälp ska leda till att socialtjänsten tror sig behöva ingripa i vår familj.

Finns det någon här som har erfarenhet av missbruksvården och som kan dela med sig av sina upplever?

Tack

Mycket viktigt ämne du tar upp!! Hoppas... vi ska få svar på dessa frågor! Finns det kanske någon som vet, som sagt?!

Mimmla

behöver inte bli inblandad i din vård. Du kan ringa vårdcentralen och få en tid där. Däremot är din läkare skyldig att göra en orosanmälan till socialtjänsten i och med att det finns minderåriga barn i familjen. Socialtjänsten kommer att göra en utredning för att se om det finns något de kan hjälpa er familj med och de är ju även skyldiga att försäkra sig om att barnen mår bra.
Jag tycker dock inte att du ska låta dig avskräckas från att söka vård p.g.a. detta. Det är ju absolut inte frågan om att ni kommer att bli utsatta för någon typ av "ingripanden" i familjen.