Jag sökte mig hit därför att jag slutade dricka i eftermiddags. Efter mångårigt drickande och på tok för mycket mängd sprit, oftast diekret stod jag där framför husläkaren och berättade precis alltifrån kopparrött kiss, till kräkningar och fick snabbt veta att jag har en förstorad lever. Hon berättade att jag måste sluta direkt, annars riskerar jag att ja, till och med dö...
Det var för några dagar sedan som jag upptäckte att jag har gulnade ögonvitor och det blev droppen, jag blev rädd.
Jag är skild med två barn på halvtid och inser hur mycket jag har att förlora på att välja fel vid detta vägskäl.

Men nu är jag också rädd för abstinensen som kommer krypande. Det känns läskigt... Sovit en timme i natt.

Hjälp!

RaniLee

Jättebra att du sökt hjälp och vill förändra ditt liv. Jag säger som Mimmla, sök hjälp om abstinensen blir svår. Det finns hjälp att få akut. Min erfarenhet är också att när man tar bort något behöver något nytt komma in. Har du något du tycker om att göra så du kan hålla dig sysselsatt? Kanske något som gör dig trött, för sömnen kan bli svår en tid. Det här forumet är en jättebra livlina, så härligt att du hittade hit. Du har tagit dina första steg nu..
Kram

Evert

Tack Mimmla och RaniLee. Ja, jag får akut vård i åtanke. Men först tänkte jag försöka klara det här på egen hand och med hjälp av det här forumet. För en av anledningarna varför jag inte slutat tidigare är just rädslan för att gå igenom Farbror Helvete - absinensen.
Somnade in klockan 8, efter att ha varit vaken hela natten. Det första jag tänkte på när jag vaknade var en sup. Upplever tomhet. Får börja tänka ut strategier. Då levern behöver renas har jag tänkt börja med kosten. Läst om grape, avokado och bladspenat för att nämna några...
Känner på magen som känns alldeles uppsvälld på en annars smal kropp, suck..
Får se hur den här dagen börjar

Evert

Några timmar till och börjar bli rastlös mitt i tröttheten. Försöker tänka på annat, men sen kommer tankar på gyllene stunder med ett glas för att man tyckte att man var värd det. Funderar också på alla negativa konsekvenser som det inneburit och det är inte några... När brukar det vara som värst, efter 72 h har jag läst men det kanske är olika?
Äh funderar på att ge mig ut i lingonskogen för att se om det hjälper i detta tillstånd av tomhet.

Hej
Känner med dig men det du inte skall göra är att härda ut ensam. Delirium kan komma och du kan fortsätta med att supa sönder levern. Det finns medicin som hjälper mot abstinensen. Tro mig. Om du kan åk in akut för jag tror du är mycket sjuk. Stesolid eller Sobril kan till exempel hjälpa dig att kapa abstinenstopppen. Tro mig, jag vet vad jag talar om. Lycka till och kämpa inte ensam!
Ikaros

Mimmla

jag får också en känsla av att du ligger i riskzonen för kraftig abstinens och eventuellt delirium. Det finns inga hjältar i kampen mot alkoholen och som sagt, det finns mediciner som kan hjälpa dig igenom abstinensen. Var rädd om dig!
Kram

Evert

Tack för råden om ev akut hjälp och medicinering. Har faktiskt fått sobril utskrivet men tog första tabletten först i går. Känner mig dåsig men det bättre än abstinens. Tror det hjälpte sömnen för den var bättre i natt. Vad som också gjorde gott var promenaden i lingonskogen och bastun på kvällen. Vill svettas ut alla sorters gifter, rensa ut. Kissa vitt någon gång, Under en tid blir det nog adjö till all sorts kött, inte bara a.
Nu gäller det att klara av dagen...

Bra att du har Sobril. Var försiktig bara så att du inte tar för mycket. Jag har fått en fruktansvärd abstinens när jag missbrukade Sobril. Kolla dock alla tecken och var beredd att ta läkarvård. Delirium är inget att leka med om den kommer. Kämpa på.
Ikaros

Evert

Tack Ikaros. Ja, jag är lite orolig för sobrilen också. Hur snabbt blir man beroende av Sobril? Det står att jag ska ta den tre gånger om dagen, men blir man inte helt utslagen då? Därför har jag börjat med en tabl. om dagen.Sen blir jag förvirrad över att husläkaren sade att Sobril inte påverkar levern, men att det i beskrivningen står att den gör det... Tog Campral förut men den orsakade bara illamående och kräkningar.
Och delirium låter otäckt. Blir man inlagd då? Nedsövd med dropp och så? Jag åker till akuten om jag känner oroväckande signaler växa. Under tiden försöker jag härda ut vidare här hemma.

Hej
Ta sobrilen som den är ordinerad. Den hjälper dig och kan också bidra till att hålla ettt Delirium på avstånd. Sobril är den "mildaste" formen av benzoiazepiner och som verkar lugnande. Tveka in med detta som kan vara din räddning. I morgon börjar det värsta förmodligen gå över men börjar du hallucinera måste du till sjukhus. Som du kanske förstår har jag varit med om liknande erfarenheter själv. Lycka till
Ikaros

Evert

Ja, det är väl lika bra att ta enligt ordination. Ironiskt är att jag trots öppna armar inför alkohol, alltid varit skeptisk till tablettintag. Hoppfullt att det värsta skulle gå över imorgon. Jobbigt dock med dåliga rutiner, flera gånger under eftermiddagen när jag gått förbi ett ställe i köket har alkoholnerven slagit till och väntat att jag som vanligt ska gå till handling... men lyckats slå ifrån mig.
Den här natten kanske blir avgörande..?

Du har beslutat dig för att göra en förändring med alkoholen, du har fått nog av den plats den tagit. Du har valt att följa doktorns råd efter du gjort undersökningar och fått svar som oroar dig.

Som flera skriver här och som du själv har kunskap om är det tryggast att söka medicinsk hjälp när man har risk för svår abstinens. Att göra en livsstilsförändring med alkoholen kan vara svårt nog och att då hjälpa kroppen och hjärnan med det medicinska kan bli ett skydd.

Att kontakta beroendevården, eller som ett första steg 1177 är det många som gör. Om du bestämmer dig för att ta kontakt med vården vet du vart du ska vända dig? Du kan alltid ringa 1177 för att bli hänvisad. Mår du riktigt dåligt och det är akut är det bara ringa 112.

Ta hand om dig!

Fortsätt gärna skriv och läs här på forumet!

Vänligen
Rosette
Alkoholhjälpen

Evert

Tack för råd och tfn-nr. Bra att jag hittade hit. Husläkarens dom gav en tankeställare, fastän jag inte fått svar på proverna än. Jag blev rädd men forumet ger mycket, man är inte ensam och kan ge och få stöd. En av anledningarna att jag inte försökt sluta tidigare är som sagt att jag varit skrämd inför att gå igenom abstinens-helvetet. Nu är jag mitt inne i den och det är hittills inte riktigt så hemskt som jag inbillat mig.

Känner med dig, hoppas o tror på bättring. Sjukvården kan ha oanade resurser emellanåt o du får helt enkelt vänta o se tiden an. Kanske medicinerna tar fullt ut oxå. Ge inte upp, stooor bamsekram

Gunda

Vilken svår situation du är i, känner verkligen med dig.
De kommer att göra allt de kan för dig. Ge inte upp!
Varma tankar kommer från mig.

Hej Evert.
Ja, då var det alltså så!. Levern hålller på att ge upp men det är inte samma sak som att du har fullt utvecklad skrumplever. På sjukhuset finns alla möjligheter att få hjälp och abstinensen är väl borta nu. Finnns det något du orkar sysselsätta dig med?. Läsa eller tillgång till dator/telefon. Finnns där någon bekant eller släkt som kan besöka dig? Be om alll hjälp.

Jag har inte presenterat mig men jag heter Leif och är 72 år. I hela mitt liv har jag kämpat med alkoholhelvetet men eftersom jag länge varit perioddrickare har väl kroppen lyckats återhämta sig någorlunda.

Jag känner också personer som fått en levertransparation, så helt omöjligt ät det inte om du nu verkligen behöver en sådan. Men som du skriver finnns det möjligheter attt din lever klarar det här. Vården vid så alllvarliga sjukdomar är enligt min erfarenhet förträfflig.
Jag vill gärna att du hör av dig. Hör av dig om allt. Det som oroar dig , det som du är rädd för och givetvis om hur du mår. Vi finnns på det här jordklotet för varandra.
vänligen Ikaros

Sundare

Jag säger som Ikaros-Leif, vi finns här på jordklotet för varandra. Så olika och ändå så lika med liknande kamp o behov. Har själv stor tilltro till sjukvården så överlåt nu till läkare att bedöma vad medicinska insatser du behöver.
Vi är många här nu som tänker på dig.
Mvh Skamsen

Jag undrar hur du mår just nu. Är läkarna hoppfullla och finns där en ljusning.
Tänker på Dig
Ikaros