Lite svettig
Lite rödögd
Lite "mysig"

------------------------------------------------------------------------------
Hej Fröken

Han: Skulle du vilja ta ett par glas vin med mig någon kväll eller får jag bjuda dig på en drinklunch?
(alltså vad fan är en drinklunch?) Han lever farligt med tanke på att han inte vet hur jag blir när jag dricker.

Jag: Nej tack jag dricker inte alkohol.

Han: Mäh va? Inte ens ett glas vin?

Jag: Nej inte ens ett glas vin.

Han: Inte ens en liten öl?

Jag: Nej inte ens en "liten" öl. (en väldigt trög man detta)

Han: Ja men då får det fan vara, jag kan inte tänka mig att gå ut med någon som inte dricker...

---------------------------------------------------------------------------

Inser bara att alkoholens makt är stor.
På riktigt!

Gredos

Alltså det är så jäkla konstigt att tro att man är så förbannat ensam om sitt spektakel. Så läser jag t.ex i din tråd Monday, och det är alltså jag börjar nästan skratta för det är ju precis som att läsa sina egna ord. Eller andras om sig själv. Det där med tygpåsen fick mig faktiskt att frusta till lite av magknipande igenkänning. Där står man som en mupp och skäms med sin fräsiga tygpåse som om... alltså vad skäms man ens för? Man ÄR väl det där som man skäms för, eller? Man hystar ner vad man nu köpt och vet att kassören vet för ALLA med problem jobbar ju på samma sätt nästan, men sin lumpiga lilla väska. Undrar om man inte hade varit hyggligare mot sig själv när man va mitt upp i det att liksom fuck this, ja jag är alkis ge mig min sprit i plastpåsen så slipper jag iaf den biten av pusslandet.

Så sjukt inspirerande att se hur länge du varit nykter. Jag är själv på den där nivån just nu att inte gå ner på stan för här hemma har jag iaf inget systembolag i garderoberna längre. Tack för man får läsa dina ord och resa!

Man borde haft en sån där rutig väska med sig.
En sån snygg gubb väska i marinblått/vinrött.
Bara inse att alla som står utanför systemet
med en tygkassa eller rutig väska kl 10.00 förmodligen är alkoholister....

Man ska vara där exakt kl 10.00. Man går låtsas titta
i leksaksaffärens skyltfönster mitt emot tills dom öppnar.

Va? Nä jag ska inte till Bolaget, jag ska kolla på leksaker....

Sen rusar man in rycker åt det sig man ska ha (så man slipper stå i kön)
Nån kan ju se en. Planen vad man ska säga om man faktiskt träffar någon
har man ju redan räknat ut. Bjuda väninnorna på varsin Irish ikväll.
Då duger det med skit-whisky, själv dricker jag ju inte alls.

Jag har ju också kommit på den fina iden att om man köper såna
små - 6 cl vodka flaskor, ja då behöver man inte vänta till man kommer
hem. Dom kan man "gömma" i handen så dom inte syns.
Då kan man supa redan på bussen hem....
Kl. 10.03...

Ingen kan säga att vi inte är smarta!

Gredos

Smart! Onekligen skitsmart! Jag menar att vara så innovativ när det handlar om att förstöra sig själv är ju inte att förakta... Jisses. Om du visste hur många gånger jag låtsas som att oj va brådis jag har ska bara köpa det här för ska på fest!!! Eller ännu värre att jag låtsats att jag köper skiten till nån annan suput som behöver sin "medicin". Skämtar inte. Jag har flera gånger stått i den där kön med min sorgliga spritflaska och tänk att näe men jag tänker köpa den här som om jag va anställd av landstinget att köpa medicin till en kund minsann. Det är inte jag som ska supa!!!! Man är väl inget jäla fyllo!!!

NÄ! Nån rutig gubbväska blir det inte för oss va, den kan gött hänga kvar i gubbaffären

Eller till gamla farfar på ålderdomshemmet. Farfar dog ju dock för 30 år sen :( problemet är att dessa lögner blir till verklighet i våra skadade hjärnor! I nyktert tillstånd undrar man vad fan man håller på med. Man skulle kunna göra en parodi om det....

Flinga

Jag läste den boken. Sen läste jag boken om den boken.
Ledsen om jag gör dej besviken men Eben Alexanders historia är bluff från början till slut.
Mår så dåligt av människor som han som inte drar sej för att tjäna pengar på andra människors vilsenhet och sökande.

bok 12 steg för hopplösa är en betydligt modernare och bättre bok om man vill studera de tolv stegen. Jag har läst alla hans böcker och fått ut något av dem. Men AA blev till slut inte något för mig, även om jag har full respekt för dem som trivs där. Gillar din betraktelse MondayMorning över besök på Systembolaget kl 10.01. Enda gången jag varit där vid den tidpunkten var med min mor som hatade alkohol, hon skulle ha glögg tror jag det var. Kändes ironiskt kan jag säga att vara där med henne, hon som besökte systemet typ 4 gånger per år. Själv besökte jag oftast systemet 17.55 alla de dagar jag lovat mig själv att inte dricka den dan:-(

Jag tycker AA - bok är grymt mossig. Tråkigt. Somnar om.

AA gör ett bra arbete med vissa, men har jag fått
en "sekt-känslan" - hjärntvätt under mina få besök. Jag kanske inte har gått på tillräckligt
många, eller bara i fel grupp. Känner mig iaf inte bekväm med att sitta och utropa Gud
till min högre makt. Man förväntas stanna i rörelsen och gör man inte det kommer det gå illa.
Då kommer man dö asfull.

När jag gick från mitt första möte så var jag seriöst rädd.
Jag har haft mardrömmar om att jag är jagad av ett gäng sponsorer.
Damn, vad obehagligt. För min del så funkar det kliniska bättre, fakta. Så här är det.
Epilepsi, KBT, Läkarbesök, lever/njurkoll, cancer, hjärtstillestånd.
Svart på vitt.

Och AA är inte den enda vägen till nykterhet.
Jag går på Riddargatan 1 och det funkar utmärkt.

Jag vill dock göra de 12 stegen och de finns ju även utanför AA.
Men då mer för att hitta min andlighet, hitta mig själv och vad andlighet står
för hos just mig.

Jag känner en trygghet i Katarina K, trots att jag inte är
aktivt kristen så hittar jag nån form av ro på denna otroligt vackra Kyrkogård.
Jag påbörjar min 12 steg i Januari just där med Kyrkoherde Olle Carlsson
Präst och nykter alkoholist.

Men Herregud så märkligt: precis när jag läser dina ord om Olle Carlsson, så hör jag hans röst från tv:n! En trailer om att han medverkar på fredag i Go'kväll. Ska jag nog titta på. Funderar även på de 12 stegen i hans kyrka. Vi kanske ses?!

Vad konstigt.
Jag tänkte det precis nu när jag klev in igen:
Kanske Dionysa är intresserad av de 12 stegen i Katarina...
Så läste jag just dina ord här i forumet.

Jag ska dit på ett första möte den 29/12 för ett samtal.
Vad kul. Vill du gå isf i vår? Börjar i Januari, 14 onsdagar.
:)

Life is strange sometimes.
Fast på ett bra sätt :D

Olle c är toppen, likaså hans predikningar i Katarina kyrka. Mycket folk från aa besöker dessa, likväl som andra människor som söker en kraft , tröst och tro,(inte Gud alla gånger) . Det är väl bra om var o en finner sin väg till andlighet o frihet. Det finns inga rätt eller fel vägar. Kram

Jag läser mycket i det anhörigas forum.
Vilket helvete de lever i.
Jag skäms. Det skär i mitt hjärta.
Jag vill också ge en stor kram till alla er som är medberoende
och som skriver här. Det hjälper mig mycket, det ger mig styrka.
Jag får en annan insyn i det hela.

Jag kan ärligt säga om jag hade levt med mig själv
så hade jag gått/separerat/skilsmässa. Jag hade inte
accepterat mig själv. No way in hell.

Mitt råd till alla som lever i en medberoendes hem
Är det barn i bilden - gå om barnen far illa av drickandet.
Utan kompromiss. Inget barn ska behöva utstå att bo i med en alkoholist.

Ställ krav. Ställ ultimatum. Låt medberoende personen få
känna av konsekvenserna. Sätt er själva i första rummet.

Beroendepersonen har ett eget ansvar att ta sig ur sitt missbruk.
Som jag ser det är den inte familjens, läkarens, AA's, självhjälpsgruppen
som har det ansvaret. Enbart jag.

på jobbet. Ensam i baren. Får väl ha en konversation med Jack och Jim. Vi har ju trots allt vart polare ett tag. Inte längre.
Glo på dom en stund kan jag ju göra. Kommer inte ha en enda gäst som vill ha cocktails så jag ska börja planera inköp av alkohol inför Nyår.
Då blir det desto mer att göra.

Kanske går jag över Slussen, Katarina på hemvägen och sätter ett ljus hos Cornelis. Tror han uppskattar det. Jag kommer vara ganska ensam i stan imorgon natt. Jag och kanske några beroendepersoner som hänger i Björns Trädgård. Hoppas även dom har fått lite ro i någon kyrka med sopp/julkök. Lite värme och hopp. Dom hänger ju iallafall ihop.

Julen ja. Ensam utan barn. Inte julpyntat. Inga julklappar.

Hoppas trots detta att alla barn därute får en lugn fin jul men så är ju inte fallet. Satte just in lite pengar på Vit Juls konto så bidrar jag med lite. Kanske något barn kan få komma loss lite och känna lite frihet. Få komma hemifrån ett tag. Slippa oron.
Kanske bara för att döva mitt eget samvete.

Önskar er alla fina en God Jul.
Ni är bäst!

Önskar

Monday

konstnären

Har läst allt du skrivit här inne och jag är stum, mållös över hur fint öppet, ärligt du skriver. Du är en stark person tror jag och det måste man ju vara för att vi inte ska ta det första glaset. Själv har jag valsat runt i återfall och alkoholdimmorna flera ggr tyvärr. Men nu har jag varit nykter drygt 2 veckor och jag är på g, bara jag inte tar det första glaset, gör jag det är det kört. Sista återfallet innebar ett EP-anfall på tredje nyktra dagen som ju är den farligaste. Jag överlevde har haft det en gång innan för ett par år sedan. Jag tror det var en vink till mig från en liten ängel som vill jag ska leva ett tag till. Nu ska jag ta denna enda chansen jag fått för jag klarar inte ett återfall till då kommer jag att dö. Jag vill inte dö för den där jävla alkoholen som glorifoseras i TV och media. Vet även hur bra jag mår utan, men jag vet att rösten kommer att pocka på men denna gång ska jag inte gå på det. Har inbillat mig att jag skulle kunna dricka normalt, så jävla dumt. Ser dig när du går hem i morgon natt.
Kram Konstnären