Jag vet verkligen inte om jag har ett beroende av alkohol eller ej. I så fall psykiskt o inte fysiskt.

Jobbar heltid, har hemmavarande barn o dricker nästan varje dag minst 2 glas rött till maten. På helgerna blir det kanske 2 glas rött o 3 GT hemma.

Jag har inga andra intressen än aw när det kommer till att umgås. Vet inte hur man umgås med vänner utan alkohol för har kanske inte gjort det på 20 år. Blir uttråkad av att fika. Bio går jag aldrig på. Promenader kan jag ta men upplever att andra är så sugna på det. Jag vill ha vinet för nervarvning o tycker (inbillar mig) att rödvin är den enda goda drycken till mat.

Men jag klarar att ha vitt hemma utan att öppna en flaska om inga andra alternativ finns. Likadant med öl, kan låta den stå. Det är just rödvin jag bara inte kan vara utan.

På aw är jag svamp också. När andra har druckit 2 glas har jag druckit 4. Förstår att jag ligger i riskzon. Kan jag klara av att hålla mig här? Överkonsumerar jag? Antar att jag oroar mig eftersom jag faktiskt gjort ett inlägg här..

@Asfaltsblomma Välkommen till forumet. Ett bra sätt att ta reda på hur viktig alkoholen är för dig kan vara att testa att vara utan i någon vecka eller månad. Då ser du hur det påverkar dig psykiskt (och fysiskt) när du inte dricker. Särskilt om du haft den här vanan att dricka något dagligen under en lång tid.

@Asfaltsblomma Välkommen till forumet, här finns mycket hjälp och stöd. Jag känner igen mig själv i det du skriver, jag har också en preferens för rödvin. Personligen drack jag i princip varenda dag under många år, men i måttliga mängder. Visst hände det att jag festade till på helgerna, men även om jag förstod att jag låg i riskzonen upplevde att jag att jag hade kontroll på mitt drickande. Jag hade fel. För ett par år sedan gled jag över i ett missbruk utan jag egentligen vet varför. Det bara blev så. Jag försöker inte moralisera, jag vill bara att du ska se (med mig som ett dåligt exempel) att det lätt kan gå överstyr.

@X-Strong har helt rätt i vad hen skriver. Prova att vara helt utan alkohol ett tag, då kommer du känna vilken betydelse alkoholen har för dig och vad som händer med dig när du är nykter i en period.

Lycka till och skriv/läs regelbundet här på AH!

Tack, jag har nu inte druckit vin igår söndag o inte idag måndag. Jag tänkte hela hemvägen från jobbet om hur jag skulle dricka vatten idag till maten. Maken som i princip aldrig dricker dukade per automatik fram ett vinglas till mig. Helt sjukt egentligen hur van han är vid det. Jag bytte ut glaset till ett vattenglas. Kände mig duktig inombords. Det här gör ju att jag förstår att min relation till alkohol inte är sund. Tror inte mannen reagerade (eller visade inte det i all fall) för jag berättar inte att jag tänker på vin hela tiden. En middag väntar mig i helgen. Jag har laddat ner en app som ska visa att jag varit nykter i 5 dagar hoppas jag innan den middagen. Kallar det nykter om jag har intag 0.

Läser i forum och på sidor hur man kan lära sig dricka måttligt och vara NÖJD. För jag klarar det ganska bra ( tror jag) ännu men är aldrig nöjd då jag slutar.

@Asfaltsblomma Hej och välkommen. Kan du klara av att hålla dig där? Tja…. Den frågan är nog omöjlig att svara på förrän tiden har fått visa hur det går. Men eftersom du beskriver dig som svamp och att det är svårt vara utan rödvinet så …. Kanske inte?
Överkonsumerar du? Enligt riktlinjerna ja, men det gör väl å andra sidan de flesta vuxna. Men eftersom du sökt dig hit tycker du väl nånstans att alkoholen har för stor plats i ditt liv iaf?
Dricka med måtta och vara nöjd verkar ju en del klara. Hoppas du når dit om det är det du vill.

@Asfaltsblomma vare sig målet är att bli måttlig eller alkoholfri rekommenderas först ett längre uppehåll. Anledningen patt belöningssystemet då har en chans att återställa sig. Att bara dra ner är mycket svårare eftersom suget uppstår igen varje gång du dricker.
Om du upplever det svårt att ha en nykter period så är det en signal i sig.
Oftast så är det så att alkoholen tar mer och mer plats i livet om man dricker för mycket.
Ett uppehåll ger dig chansen att fundera över hur stor plats som den bör ha. Läs i trådarna här så kommer du att se att du inte är ensam om dina tankar kring detta.
I Alkoholprogrammet kan du få bra tips också.
Lycka till!❤️🙏🏻

@Asfaltsblomma Av erfarenhet vet jag hur träligt det kan vara att hålla upp med vinet. Man tänker ju bara på det flera gånger om dagen, och i synnerhet vid middagstid. För att slippa det tillståndet så vill man dricka vin, bara för att få lite andrum. Känner du igen dig?

Du har fått många fina råd och uppslag till att hantera detta.
Välkommen till forum!

@Denlillamänniskan

Tack för ditt och de andras svar. Idag bad min man att fundera över min konsumtion. Han säger att han har ångest o oro över mitt drickande. Jag kanske dricker mer än jag inser. Eller inte kanske jag gör det.

Jag tackar ja till alla tillställningninhar jag blir bjuden på. Innan jag går på dessa har jag ångest över att bli för onykter. Då förstår jag ju hur urbota dumt det låter något jag bör kunna styra själv. Det är ju ingen annan som håller i mig alkohol. Men jag skyller lätt på det att mitt glas blir påfyllt av andra hela tiden. Sen den här känslan att det inte är riktigt socialt accepterat att avstå alkohol på fest. Eller ännu värre någon kan ju tror att jag är alkoholist..