Hej
Jag är ny här o har varit ute o googlat mkt om alkoholproblematik o ofta funnit intressanta diskussioner här. Bestämde mig idag för att gå med här. Behöver all tänkbar hjälp. Har druckit i många år. Alltid den som blivit fullast när alkohol är involverat. Idag blev jag rädd på riktigt: mina händer börjagde skaka okontrollerat. Blev nästan panikslagen, nu har det klingat av o jag kände att det var en näradödenupplevelse. Vet någon om skakningarna kommer tillbaka? Är så trött på detta nu men inser att det är döden som väntar om jag fortsätter så här. Har kontakt med samtalshjälp. inser min problematik o blundar inte för något. Är så nyfiken på hur länge ni andra upplever att varje dag är en kamp? Ni som har klarat er; hur länge dröjde det att komma över det jobbigaste? Ledsen att jag är så oformulerad men jag är rätt skakig nu. Har druckit konstant dygnet runt senaste tiden.

SkåneTösen

Vilket inte är konstigt efter att man kört hårt. Svettningar, svårt med sömnen och framföf allt den förlamade ångesten. Jag tycker man börjar återhämta sig i vecka två. Det är bra om du kan äta ordentligt och drick mycket vatten.
Rid ut detta nu, det är tufft men det går över och fortsätter på den nyktra vägen ska du se att det blir lättare med tiden. Dom ständiga tankarna om alkohol kommer avta och livskvalitén skjuter i höjden!
Var strark och ta dig igenom detta nu. Styrke kramar till dig.

Svartvit

Jag har inte haft någon direkt abstinens, men har kunnat vara bakis två dagar efter att ha druckit. Då har hela kroppen skakat, kissat och kräkts blod. Jag såg just i min egen tråd att jag skrev första gången för ca 8 månader sedan. Det har med andra ord inte varit någon rak och enkel väg. Jag har fallit flera gånger, men fortsatt försöka ändå. Tror jag klarat 3 veckor som längst under denna period. Nu är jag uppe i 15 dagar och har som mål att vara nykter till nyår, vilket var 55 dagar när jag startade. För mig har den viktigaste delen som tidigare saknats att jag inte trivdes med att vara nykter, ville bara bli full och komma bort. Just nu trivs jag väldigt bra som nykter och älskar att vakna upp utan ångest och dåligt mående. Jag tror på att ta det som det kommer och reflektera mycket över sina känslor och varför man dricker, för att sedan kunna åtgärda det.
Stort lycka till!

Bra att du hittat hit. Abstinensen håller i sig ett tag beroende på vilka mängder dagligen du druckit och hur länge det pågått. Du måste ta hjälp av sjukvården om du får svårigheter med psykiska eller fysiska symtom. Läs på forumet, och ta till dig information om alkohol och dess verkningar som passar för dig. Det går att förändra sitt liv, tro mig. Styrkekramar

Kraftiga skakningar och kramper är typiska abstinensrelaterade besvär. Som tur är går abstinensen över på något eller några dygn. Blir det för illa bör du söka läkarhjälp. Den av för stora och långvariga alkoholintag triggade ångesten sitter i betydligt längre. Några veckor brukade det ta för mig. Men det är individuellt.
Bra att du börjat skriva här. Och läs mycket. Här finns många kloka, hjälpsamma och empatiska medmänniskor som delar med sig av egna erfarenheter, och som ger användbara råd. Många är värdefulla förebilder, som visar att det går att komma loss ur alkoholens grepp, oavsett grad av missbruk. De är levande exempel på att det går att börja leva ett nyktert liv i frihet.

Så lycka till och varmt välkommen hit

Tack för uppmuntrande ord. Vill så gärna vara därframme nu o inte ha kampen. Det är det hårda jobbet jag fasar för men inser att jag inte kan fortsätta så här. Nu har jag styrka när ångesten är stark men jag vet att det kommer ändras. Skulle vilja ha handfasta råd om hur 17 man klarar att stå emot. Samtidigt vet jag att det nog inte finns någon genväg....

Så skönt att du kommit över på den andra sidan nu och trivs med att vara nykter. Det är jobbigt när normaltillståndet är att lulla omkring. Det är väl skönt om man klarar av att lulla men det slår ju snabbt över. Önskar dig lycka till i din kamp, för det är en j...a kamp!

JA det går väl att ta sig igenom. Jag är fast förvissad om att klara det nu. Känner att sjukvården inte ger så mkt . har provat flera tabletter som t.ex campral o nåt annat. Tror att det måste komma från mitt inre att verkligen vilja och just nu känner jag väl att jag kan, men om några veckor.....Känner att det är stärkande att läsa här på detta forum och se vad alkoholen ställer till det.

Är verkligen ny här.... det märks i mina svar.... Trodde de kom direkt under respektive kommentar men jag gör väl nåt konstigt när alla bara lägger sig här nedan. Hur som... mina svar är i fallande ordning som kommentarerna kommit in! Tack alla som tar sig tid att skriva. Det betyder mycket.

Va bra att du tar steget och skriver här på forumet. Du har bestämt dig för att gå en ny väg när det gäller dina alkoholvanor. Nu har du frågor om abstinens och vill ha konkreta handfasta råd. Jättebra att du ber om det du behöver. Abstinens kan man få hjälp med medicinskt, en rekomendation är att alltid vända sig till vården om man känner av abstinens för att på så sätt få rätt hjälp och skydda kroppen och hjärnan.

Att göra en sån här livsstilsförändring kan vara utmanande tillräckligt. Hur tänker du kring det?

Jag klistrar in texten från vår faktaflik under rubriken abstinens här nedan:
Abstinens
Du som läser det här upplever kanske obehagliga och skrämmande symtom. Möjligen har du minskat ner på din alkoholkonsumtion eller upphört att dricka efter en period av mycket alkohol. Det som ofta sker är att alkoholens aktiverande kraft kvarstår några dagar vilket leder till att kroppen och hjärnan hamnar i ett överaktivt tillstånd. Ofta börjar abstinenssymtom bli tydliga inom första dygnet av alkoholfrihet eller minskat intag.

Om du upplever något av följande när du slutar dricka så är det mycket viktigt att du kontaktar akut vård. Ring 112 eller ta hjälp att komma till akutsjukvård.
- starka skakningar – du kan inte hålla ett fullt glas utan att spilla,
- kraftiga svettningar och värmekänslor
- kräkningskänslor efter varje gång du ätit
- brist på aptit eller rädsla för att äta
- förvirring – du förlorar till exempel tidsuppfattningen eller har svårt att uppfatta var du är
- hallucinationer – du hör, ser eller känner saker som inte finns där

Även om du inte druckit stora mängder alkohol kan du få abstinensbesvär när du skär ner. Oro, skakiga händer, svettningar eller sömnsvårigheter, till exempel. Symptomen är obekväma, men varar inte särskilt länge och är inte värre än en influensa. Kanske undrar du om det finns något du kan göra själv för att lindra dina besvär? Du behöver lugn, sömn och bra mat just nu, det är också bra om du har någon som kan vara med dig eller stötta på annat sätt.

Att trappa ner på egen hand kan vara vanskligt. Det är svårt att veta hur man ska dosera och risken för återfall är stor då tankarna på olika sätt upptas av alkohol.

Oavsett vilka symtom du har så är vårt generella råd när det gäller olika abstinensbesvär att kontakta sjukvården. De kan ge rätt typ av hjälp så att du får bäst skydd mot stressen som abstinensen orsakar i kroppen och hjärnan, och att du slipper lida i onödan. Det är ofta tufft nog att ändra sina alkoholvanor. En läkare kan också hjälpa till att utesluta att problemen har andra medicinska orsaker.

Abstinensbehandling sker oftast i öppenvård (inom t ex beroendevården eller psykiatrin). Du får läkemedel som lindrar besvären och möjliggör sömn. Obehandlad abstinens stressar hjärnan och ökar risken för besvärligare abstinens vid återfall. Läkemedel hjälper alltså både i stunden och förebyggande. Tidigare abstinens, hög och långvarig konsumtion av alkohol samt intag av lugngivande och sömngivande tabletter är riskfaktorer för att du ska drabbas av svårare och direkt skadlig abstinens.
På vår karta under "Annan hjälp" kan du hitta en mottagning nära dig

Hoppas något av detta blir hjälpsamt för dig. Ta hand om dig! Fortsätt gärna skriva och läsa här på forumet och berätta hur det går för dig.

Vänliga hälsningar
Rosette
Alkoholhjälpen

Hej Rosette
Tack för info. Jag har provat flera kontaktvägar inom vården och inser att det är jag som måste göra jobbet. Har nu genomlidigt ett jobbit abstinensdygn men känner att det värsta lagt sig nu. Detta forum är till stort stöd och det finns många duktiga insiktsfulla människor som delar med sig. Kommer finna mycket att läsa som styrker mig. Kommer även dela med mig mina tankar framöver.