Det hela började med att en god vän berättade att han varit hos doktorn och fick då reda på att han hade kraftigt höga levervärden. Han bestämde sig då för att göra ett uppehåll från alkohol i 6 veckor.
Eftersom jag sitter i samma båt. (Druckit alldeles för mycket och för länge) beslutade jag att stödja honom .
Han trillade dit efter 4-5 veckor. Jag är fortfarande nykter efter 6 veckor.
Tänkte köpa en liten kasse öl i fredags , men hejdade mig i dörren på bolaget.
Nu börjar jag däremot känna press och ångest över att alla är så glad över att jag "slutat" med alkohol.
Innerst inne vill jag bli helt ren, men känner mig inte redo. (?)
Jag har egentligen alla fördelar på min sida. Många av mina vänner ligger i träfrack sedan många år.
Vissa andra vänner har hittat kärleken , köpt hus osv. Dom träffar jag aldrig. (Inget tjat om att komma över och klämma några öl och se matchen på tv).

Försöker nu hitta nya hobbyn och ta upp gamla . Försöker även göra lite styrketräning några dagar i veckan framför tvn
Humöret är inte på topp, det svänger fort. Har ofta ångest för och bryter ihop för inget.
Kan någon micro -sekund känna lite harmoni med mig själv innan jag somnar för kvällen. Men tänker på öl i stort varje dag.
.

Att inte känna sig redo är lite vanskligt tror jag. Det är då det är så lätt att lyssna på missbruksjaget om att "det inte var så farligt" Du kanske ska tänka på hur du har haft det och hur du vill ha det i framtiden. Flera vänner i träfrack har du. Vad kan du göra annorlunda som inte dom lyckades med? Ölsuget kan nog försvinna mer och mer med tiden. Jag tycker du lyckas bra med a-frihet, och har sett fördelarna med det. Själv har jag funderat mycket på släktingar till mig som inte lyckades sluta och vilken strid och kamp deras liv var. Skam och skuld på det. Det livet vill jag helst slippa...

Phillerille

Själv äter jag antabus i förebyggande syfte, ångest och annat skam mm kommer och går, men det finns piller som kan ta udden av det när det är som värst, det vänder till slut. kämpa.

nykter 8 veckor nu, lyckades hålla mig nykter ett år för ett tag sen, men fick sedan återfall när jag ignorerade mina triggers. nu är antabus så länge det behövs, även om det är livet ut. aldrig med alkohol.

hls fullblodsalkoholisten