Precis så känns det att jag är på väg! Att ta till alkoholen så fort man känner sig stressad eller orolig är direkt självmord! Sakta men säkert förfaller kropp och själ!
Men nu jäklar tänker jag ta kommando över mitt liv! Tänker leva många år till!

Tänker följa era trådar och skriva egna tankar som hjälp!
Har idag börjat mitt nya sundare liv! Tänker sluta smygdricka för att lindra ångest som sedan blir dubbelt så stor!

Ge mig alla råd ni har för att jag ska lyckas på vägen!
Maten, drycken allt! Hjälp mig!

Välkommen, läs o ta till dig alla kloka tankar o råd här inne. Det är till stor hjälp. Liksom att själv skriva ofta. Första veckan är nog värst med abstinens, sen blir det suget som kommer som en avlöning p posten. Att stärka sig med vitamin b12 o magnesium kan oxå vara bra. Och lugnande teer osv. Bra mat och lite promenader i friska luften gör sitt till. Om du får väldigt starka abstinensbesvär är sjukvården bra att söka sig till. De har stor kunskap om detta ibland farliga tillstånd. I övrigt är det ademonen som vi nog alla försöker parera på olika vis, och där får du ta till dig råd i andra trådar och fundera på hur din väg ska vara. Lycka till det är mödan värt. Styrkekram

Uturdimman

Att sluta dricka är inte det enklaste eftersom det ofta lämnar ett tomrum och ibland även rastlöshet. Vissa har dämpat ångest, dålig självkänsla eller sömnproblem med alkohol. Så vad kan man göra när man bestämt sig för att sluta? Hur underlättar man resan? Jag tänkte dela med mig av lite tips. Det kanske inte fungerar för alla men förhoppningsvis för någon :)
1. Unna dig själv saker som du tycker om. Det kan handla om en god maträtt, en resa, en massage,en rolig aktivitet eller att läsa en bra bok. Fundera på vad just DU tycker om.
2. Börja röra på dig. En viktig tanke här är att ta det lugnt. Stressa inte dig själv till att bli något träningsproffs men fundera ut vad just DU kan tänka dig att genomföra för aktivitet. Kanske börja med en promenad i veckan eller ett pass tillsammans med andra. Kroppen och knoppen blir glad av det. Det är dessutom mycket bra mot sömnproblem.
3. Umgås! Om du redan har nära vänner så försök boka in lite mysiga träffar. Filmkvällar, en fika eller varför inte försöka dra med någon av dem på den där promenaden? Har du inte vänner eller kanske bara har "suparvänner" så försök möta nya. Det här är en otroligt svår punkt, men du kan möta dem via AA, en förening, på internet eller arbete/skola. Här kan det också vara mycket bra att ta reda på vad ens egna intressen är eftersom det underlättar att träffa nya människor.
4. Tillåt dig själv att tycka att allting är sämst ibland. Tillåt dig själv att vara sämst ibland. Många som har druckit mycket/länge har en skadad självkänsla och är mycket självkritiska men det är OK att vara sur, irriterad och självömkande ibland. Glöm bara inte att säga förlåt om det påverkar din omgivning.
5. Gör något fint för andra. Anmäl dig till att börja arbeta på ett härbärge, skänk en peng eller engagera dig i en förening som volontär. Du mår bättre av att göra andra glada och din självkänsla kommer växa. Du kanske också möter nya människor?!
6. Tillåt sug och rastlöshet. Det här är otroligt jobbigt..den förbannade oroskänslan och rastlösheten som känns som att den ska äta upp en innifrån. Men låt den vara. Det är inte farligt att känna dåliga känslor och det går över. Bättre tider kommer även fast man absolut inte tror det!
7. Bygg upp din hälsa. Det här handlar inte om att man inte får äta godis för det får man självklart göra. Men det vi stoppar i oss påverkar oss otroligt mycket. Mitt tips är att lägga till och ta bort i långsam takt. Finns det någonting som du tycker är gott och nyttigt så lägg till det i din kost. Finns det något som är en stor last så plocka bort det lite i taget. Förbjud aldrig dig själv från att äta något och tänk långsiktigt. Många som druckit alkohol mycket/länge har ofta brist på olika vitaminer och mineraler. Se till att bygga upp det igen.
8. Sök hjälp om det behövs. Det här är otroligt viktigt. ALLA människor behöver hjälp ibland och det är helt OK att be om den hjälpen. Hitta någon som just DU känner förtroende för och känn dig aldrig misslyckad för handen du har sträkt ut!

Marianne44

Tack för tips!
Har nu bestämt mig att försöka med en promenad framåt kvällen!
Tog en promenad i går kväll och det skingrar konstiga tankar!
Äter redan vitaminer av olika slag! Äter b12, c vitamin och magnesium! Försöker hålla mig mätt, undvika att bli hungrig! Vill tillbaka till en tillvaro där man slipper ha ångest över att ha druckit! Vill bugga upp självkänsla och känna att jag faktiskt kan må bra och att jag duger som jag är! En dag i taget!!

Sundare

..,in i värmen här. Vi slår följe med varandra framåt till ett liv som går att leva.

Malta

Jag slår följe med dig. Mot nyktert liv, som förhoppningsvis fortsätter.

/M

Marianne44

Hej! Är en kamp utan dess like! Idag drack jag lite! Inga mängder men ändå! Blir så besviken på mig själv! Känns som hjärnan bestämmer sig innan suget kommer! Ngn mer som har erfarenhet av det! Ny dag i morgon, nya möjligheter!

Gunda

Ja så är det nog för många. Om du läser runt här i trådarna så kommer du att se hur det varit för många.
Välkommen hit.

Marianne44

Vaknar mitt i natten och funderar över mitt beteende! Dessa dagar då jag har druckit vaknar jag alltid mitt i natten med ångesten krypande i kroppen! Tvungen att gå upp ett varv! Andas lugnt, dricka lite vatten för att komma ner i varv! Då jag inte dricker sover jag helt fantastiskt! Blir så ledsen på mog själv att jag inte valde en sån natt!

Malta

För 3 år sedan, var det exakt så. Enorm ångest väckte mig 3-4 på natten. Ibland med hjärtklappning och näsblod. Allt detta försvann när jag slutade med A. Sen har jag ju tagit en del återfall nu på sistone, men har inte hunnit bli det vrak jag var då. Varje dag bestämde jag mig för att sluta, men sen på eftermiddagen när bakfyllan lagt sig och det började kännas bättre, så gick stegen mot bolaget ändå. Jag kunde för allt i världen inte förstå vad det var för fel på mig, då jag föll för A gång på gång. Idag vet jag att alkoholen kidnappar hjärnan. Jag blir en nickedocka, om jag inte tar hjälp för att ta mig ur helvetet. För till slut var det där jag befann mig. Ångest, fängslad i bojor grät jag på natten över att jag kände mig så fångad och berövad friheten att göra som jag vill.

Marianne44

Igår var jag med om ngt fruktansvärt då man inser hur skört livet är! Dags att tatillvara på livets godheter och inte grotta ner sig i skit!

Gunda

Helt rätt i det du skriver. Vi måste ta vara på det goda fina vi har och inte låta A-djävulen ta livets goda ifrån oss.
kram