Tjaba!

Vill bara dra en liten monolog om vem jag är och lite om min bakgrund..
.............
Jag har i min ungdom missbrukat droger av de flesta av slag. Vid 19-års åldern efter ett ringa narkotikabrott så gick jag frivilligt med på att dra på ett behandlingshem.

Blev bara där 3 månader, sen kom jag hem till "vardagen" igen. Dröjde inte länge innan man var på banan igen.
Vändpunkten från drogerna kom när jag ville ha tillbaka körkortet, höll mig ren under tiden jag lämnade proverna och var till 100 procent säker på att jag skulle få tillbaka det.

Men icke! Drogtesterna var negativa, men mina levervärden var tydligen skyhöga! Innan dess hade jag inte haft en tanke på att mitt drickande var något problem, då jag redan hade nog problem med andra droger.

Hursomhelst så lyckades jag sluta med allt under ett år, fick tillbaka körkort, återupptog studierna.

Men någonstans mitt i detta så började jag dricka igen, det "kändes lagligt", innan var det alltid en oro att snuten skulle komma. Men allt detta försvann nu, och i universitetetslivet verkade detta supade helt normalt.
.............

Nu, 15 år senare så har jag ett bra jobb, och trivs jättebra där, men jag dricker alldeles för mycket! Ofta ett 6 pack folköl på vardagarna och en rejäl fylla på helgerna. Ofta ensam.

Jag har aldrig lyckats ha något långvarigt förhållande, har blivit mera tillbakadragen med åren och börjar känna mer och mer ångest efter varje fylla. Även nojig att arbetsgivaren ska få reda på mitt supande.

Ps. Idag var min första nyktra dag på 3 veckor.

/Dadde

ND79

Har nyligen fyllt år och har bestämt mig för att försöka få bukt på mitt drickande.

Det går väl inte jättebra än, men idag så har jag äntligen sökt hjälp!

Tänkte ge Campral en chans. Med detta ingår även ett flertal samtal om mitt drickande på en alkohol och drogmottagning.

Jag känner mig positiv för första gången på länge.

Vet att många ser ner på medicin för att sluta dricka, men det kan ju inte bli sämre än det varit senaste året för mig iaf.

Självklart är planen att sluta helt, utan medicinering. Men jag tar ett steg i taget.

Hej! Härligt med din motivation! :)

Vad gäller Campral så tror jag inte alls att någon ser ner på medicin som hjälp att sluta dricka? Det är väl jättebra att det finns hjälpmedel?! Jag kan inget om det, hur de funkar och sånt där, men jag tycker absolut att det är lika mycket "värt" att sluta med hjälp av medicin som utan! Lycka till!

Välkommen hit till forumet Dadde. Här hittar du verklig alkoholexpertis, sök dig fram till de som passar dig bäst. Du har tagit ett viktigt steg och detta med alkohol-drogmottagning är utmärkt. Däremot undrar jag varifrån du fått att medicin skall vara negativt för att sluta dricka. Campral. Naltrexon, Antabus och antidepressiva mediciner kan vara utmärkt bra ibland livsräddande.
Däremot är det givetvis tveksamt med sinnesförändrande mediciner som Benzodiazepimer även om även de kan vara nödvändiga vid avgiftning på sjukhus.

Lycka till och läs och skriv här.
vänligen
Ikaros

ND79

Gällande medicinering så har nog de tankarna kommit från folk som inte är alkoholberoende. Skönt att det är ett annat tänk här!

Är lite orolig för resultatet på ett kommande leverprov som tydligen ska krävas föt att få Campral.

Har i stort sett druckit 5-7 dagar i veckan under senaste 10 åren.

Är även nojig för körkortet, inte för att jag någonsin har kört i fyllan. Har fått för mig att jag kanske behöver lämna en massa dyra leverprover för att behålla körkortet. Men det kanske bara gäller om man åker fast för något brott?

Sen så är jag även jägare, då kommer nojan att snuten inte tycker att jag är lämplig att inneha vapen..

Säkert bara onödigt att oroa sig, men det är väl det vi gör bäst?

Tiden får utvisa hur det går.

ND79

Fick respons på mina frågor angående att behöva lämna leverprover för att behålla körkortet.

Fick svaret att dem inte lämnar ut någon information om proverna till varken Socialtjänsten, Transportstyrelsen eller Polisen, det känns bra! Jag menar mest att, söker man hjälp så ska man väl inte få en massa sidoproblem, och jag uppskattar att så inte är fallet!

Ser ut som att jag får en tid till veckan, får besked imorgon.
Ska göra mitt bästa för att ta min första vita helg på årtal för att fira detta!

Jag är peppad!

ND79

Som vanligt så gick mina drömmar om en vit helg i kras.

Men jag försöker att hålla humöret uppe. På tisdag har jag ett möte på alkoholmottagningen.

ND79

Var idag på ett första möte på en drog- och alkoholmottagning. Det kändes rätt nervöst innan jag kom dit. Men det är inte första gången jag söker hjälp så jag hade lite koll på vad skulle komma på tal.

Kontentan blev att jag skulle kontakta min lokala läkare för att få Campral utskrivet då det var minst 3 veckors väntetid hos deras.

Då jag berättade hur mycket jag dricker så blev hon jag snackade med lite orolig för abstinensen jag skulle få av att sluta, att jag skulle få kramper och dylikt.

Längsta tiden nykter senaste 4 åren har var 4 dagar, det var 1 år sedan. Sedan dess har det varit i princip varje dag. Snackades även om PTA (Post Traumatisk Abstinens) som tydligen kan inträffa en bra tid efter att man slutat dricka.

Någon som har erfarenheter av PTA?

Blir iaf. att boka tid hos min lokala läkare imorgon för att sedan ta ett blodprov, först efter det kan jag få Campral utskrivet.

Kämpa på allihopa, det gör jag!

ND79

Det här gick ju snabbare än vad jag var beredd på. Ringde min lokala vårdcentral och berättade att jag varit på en alkoholmottagning dagen innan. Och att väntetiden på läkare var 3 veckor. 30 minuter senare fick jag en recept på Campral. Skönt när det flyter på.

Har inte slutat med alkoholen ännu, fick rekommendation att vänta en vecka efter att jag börjat ta Campral för att ha störst chans att lyckas. Plus att jag väntar på ett recept på Theralen för att hjälpa med sömnen när den värsta abstinensen slår på.

Så jag ska trappa ner närmaste veckan, sen blir det ett totalstopp av alkohol den 9:e februari.

ND79

Har suttit och googlat på vad som händer när man slutar dricka efter en lång tid kontinuerligt drickande. Och jag börjar nojja som vanligt, tänk om man får dt (delirium tremens).

Min plan var att sluta helt på onsdag, men nu tänker jag att det kanske är bättre att sluta på fredag så jag kan jobba hela veckan. Sen ta min avtändning under helgen.

Hur många dagar brukar man må som skit efter att ha slutat?

ND79

Forsätter min monolog här på forumet. Känns lite som svarta fåret, är det bara för att jag inte har kommit till dag 1 ännu?

Någon av er alla goda människor som druckit mycket under lång tid, har någon av er fått DT? Kramper och dylikt? Eller oroar jag mig i onödan?

All feedback uppskattas.

lizzbet

Kan bara svara som närstående till en missbrukare. För honom har kramper, svettningar, mardrömmar osv varat i flera dagar, 4-6 ca. Gå till läkare och få tabletter som minskar besvären!

ND79

Jo, jag kommer att få tabletter mot sömnsvårigheter (Theralen).
Men slår DT på så behövs bensodiazepiner vilket inte skrivs ut till alkohoberoende personer, ges först vid inläggning på akuten eller psyket.

Så det jag är orolig för är såklart att hamna där.
Hur vanligt är det med kramper av alkoholabstinens som leder till inläggning på sjukhus?

lizzbet

Jag är verkligen ingen expert, så borde kanske inte ge råd, men om du trappar ner och inte slutar tvärt så borde det väl inte vara någon jätterisk för dt? Ring till alkohollinjen och fråga, de är kunniga. Lycka till, du grejar det!

ND79

Jag är så less på mitt liv.

Även nu när jag har kontakt med alkoholmottagningen, och påbörjat Campral-behandling så är jag livrädd för ännu ett misslyckande.

Jag vill inte dricka!
Men varför gör jag det?
Varje klunk känns som en käftsmäll, men jag fortsätter ändå.

Du får väl köra medicinmodellen så länge, typ Antabus, så du kan känna dig trygg över att du inte ska dricka. Under tiden ta dig en funderare över vilket liv du vill leva. Så länge a finns som en stressfaktor är det svårt att tänka klart. Fr.a. att känna.

Sinnituss

Kan inget om dina svåra frågor men tänkte bara lämna ett tassavtryck och berätta att jag läser din tråd.
Jag tycker att du borde få hjälp från sjukvården med första steget. Kan du få hjälp från din arbetsplats?
Kram

ND79

Tack för responsen, det uppskattas verkligen!

På onsdag blir dag 0.
Ska trappa ner måndag och tisdag, och då kommer jag även att ha fått mitt recept på Theralen så jag kanske kan få någon timmes sömn.

Har käkat Campral i 5 dagar nu, efter 1 vecka nås full effekt. Men jag känner redan något, lite svårt att beskriva. Inte riktigt haft samma orolighet i kroppen.

Jag upplever också att jag blir lugnare av Campral så din känsla är nog korrekt :)
Ätit i 3 månader. Sugen kan komma ändå men det får man jobba med själv.
Det är också som käftsmällar så det gäller att man aldrig sänker garden.

Lycka till med dina A-problem, du är inte ensam

Kramar

MM