Jag har så länge jag minns inte kunnat kontrollera drickandet i vissa situationer. Har inte haft några problem att ta ett par glas vin hemma och nöja mig med det och totalkonsumtionen är inte så speciellt hög. Men jag satte mig ner och listade de 20 värsta tillfällena i mitt liv och alla berodde på att jag druckit för mkt och sträcker sig från 20-årsåldern till nu då jag är 49. Där finns fyllekörning, tafsande, allvarligt samtal med chefen, fallskador och kraschade relationer. Jag älskar en öl eller ett glas vin utan att det blir mer men ibland finns ingen hejd och det spårar ur totalt och jag är dryg, klängig och allmänt jobbig och omdömeslös. Jag har försökt avstå när jag vet att det kan uppstå sådana situationer (jag har ju lärt mig något i allafall) men det lyckas inte alltid och jag har även bett min fru hjälpa mig sluta i tid och hon har ställt upp men inte alltid lyckats heller. Tack och lov kan vi prata om problemet men trots det uppstår ju situationer där jag inte är den jag vill vara mot henne. Förra fredagen började som en vanlig fredag med en öl och ett par glas vin innan jag skulle ut med en vän och väl ute så vet jag inte hur det slutade men minns diffust sista timmarna. Drattade på arslet vet jag eftersom jag har ont och det känns som att jag babblade och var allmänt dryg och vet inte hur många öl det blev innan jag raglade hem med hjälp av vännen.
Nu är det dags, på riktigt! Vill inte att listan ska bli längre och vill gärna vara ett föredöme för mina barn också. Jag tränar en hel del, mest löpning 3-4 mil i veckan men har också högt blodtryck vilket oroar mig. Jag tror att loggen här där jag varje dag skriver konsumtion och sug och korta anteckningar ska göra att jag klarar det. Börjar med 90 dagar helt utan alkohol och hoppas att jag kommer att må så bra att jag inte vill börja igen och att träningsresultaten också blir bättre som ännu en morot. Laddar kylen med alkoholfri öl och tror att det börjar nu, ett "nytt" liv utan alkohol som gör att jag kommer att må så mycket bättre på min 50-årsdag nästa år än vad jag gjort på länge.

Karin01

Vi är många som delar just detta problem. Kan själv också skriva den där listan och det känns ofattbart att jag inte lärde nog tillräckligt efter första punkten på listan.
Jag kommer följa din tråd och försöka peppa.