Hej det är Mira igen. Jag ville bara tacka alla som svarade på mitt förra forum, det betyder så otroligt mycket för mig. Jag går på sertralin och lider av depression sen något år tillbaka, och som jag skrev så är ju alkohol ett av de största problemen i mitt liv som jag nu försöker sluta med eftersom min ångest blir så mycket värre, men är det någon här i forumet som har druckit när de tagit sertralin eller någon annan form av antidepressiv medicin? Och har ni då upplevt att man blir så mycket konstigare? Jag tål otroligt lite när jag dricker med antidepressiva och blir otroligt personlighetsförändrad, och om jag slutar med tabletterna så blir det ännu sämre och egentligen så ska man ju inte dricka med sertralin alls men vad ska man göra om man mår dåligt. Ingenting känns bra. Men jag ville bara skriva höra ifall det är någon som har haft samma problem med antidepressiv medicin och alkohol. Kram Mira

Hej Mira
Enligt bipacksedeln skall man undvika alkohol när man tar Sertralin. Å andra sidan upplyser Fass till vårdpersonal att Sertralinet inte förstärker alkoholens verkan. Jag har druckit alkohol och samtidigt tagit medicin men om det skadat något vitalt organ i kroppen vet jag inte. Levern är kanske det mest utsatta??
vänligen Ikaros

Recoverme

Rätt gammal tråd men känner att jag kanske kan bidra med mina erfarenheter.
I 20 års åldern drack jag mycket vilket resulterade i rattfylla och 3 månader med fotboja. Efter den epoken fick jag sån ångest så att jag drack knappt en droppe på 10 år. När jag var 32 så fick jag någon form av panikattack på en fest och efter det gick det snabbt utåt.
Jag sökte hjälp eftersom att livet inte var värt att leva. Efter bara något besök så fick jag sertralin utskrivet. Jag började må skitbra förutom att sexlusten försvann. Sen kom även sug efter alkoholen. Jag började dricka och min fru drack också. Som dom flesta vet så försvinner konsekvenstänket på fyllan.
Nu spolar jag fram till nutid. Är nu 44.
Jag, min fru sedan 25 år och dotter ska snart flytta in i vårt nyköpta hus och vad gör jag då i helgen?
Jag går på fest, dricker mig full. På festen träffar var en kvinna som också var bra i form.
Helt plötsligt började massa hormoner komma som jag inte känt på många år. Jag verkligen föll för henne men trots att hon fick reda på att jag är gift så var det inget hinder. Jag följde henne hem men på vägen så vaknade mitt undermedvetna till liv.
Jag visste att vad som håller på att hända är helt fel. Så jag såg till att hon kom hem till sin busshållplats och åkte själv vidare.
Nu Får det räcka med sertralin för min del, för hos mig ökar den alkohol suget och det ger konsekvenser.
Slutar jag med medicinen så mår jag kanske skit igen. Men fortsätter jag så fördärvar jag för många fler än mig själv.
Jag är en kille som egentligen vill alla det bästa, men ibland går det jävligt snett. Nu ska jag försöka jobba på gnistan med min fru.
Sertralin har gjort att jag fortfarande lever, men för mig har alkoholsuget varit en bov.
Ta hand om er där ute
Kram

abc12345

@Recoverme vad är bieffekterna om man dricker väldigt mycket och tar sertralin? 50mg/dag och just börjat