Hej,
Jag skulle vilja komma i kontakt med mammor till barn under 12 år, som känner igen sig i min situation.
Jag har en koncentrationssvårighet som har gjort att jag har druckit mycket alkohol. Jag medicinerar nu mot det, men alkoholen fyller också en funktion för stress. Senaste året har min konsumtion varit jämnt hög, med jämförelse sedan tidigare, då den i kortare perioder kunnat ökat och däremellan har jag inte druckit alls. Sista månaderna har jag tagit varje tillfälle som bjuds.
Det jag vill säga är att jag vill bryta detta beteende men vet inte riktigt hur och med vad jag ska ersätta det med. Tar gärna emot tips, och skulle gärna vilja höra om jag är ensam hemsk mamma som dricker vin till maten på helgerna, och fortsätter när barnen har lagt sig....

Namaste

Nej, det är du inte. Jag känner väl igen mig i vad skriver. Jag har inga direkta tips, är ny här. Jag vill också ersätta med nåt, men vad? Borde sova mer, när barnen lagt sig så borde jag också sova, det känns som det enklaste med, för att slippa suget. Stressen är så svår att komma ifrån och alkoholen gör det så enkelt.

"Surfa på suget" har min alkoholterapeut uppmanat mig till. Alltså att jag ska stanna i känslan, studera den, låta den klinga av...! vilket går rätt snabbt:) I början var det svårt, men nu börjar jag alltmer njuta av den känslan, att jag själv kan kontrollera mitt sug – att det är jag som bestämmer över a och inte tvärtom.

Livet börjar nu

Håller verkligen med, en enkel väg ut ur tristess, trötthet, stress. Jag tycker jag blivit mer avtrubbad senaste året vad det gäller ångesten för att jag dricker. Har liksom normaliserat det jag förut var jätte emot. För tre år sedan drack vi ALDRIG ens ett glas i barnens närvaro. Nu gör vi det och tycker att så gör väl alla. Mina egna värderingar har förändrats!

Livet börjar nu

Det låter som en god ide'. Jag har aldrig tänkt på om jag ens har sug. Jag vet bara att jag söker känslan i kroppen efter ett halvt glas vin. Är det sug?

Den känslan man får av ett glas vin kan ju ersättas med en mängd andra njutningsmedel... Närhet, sinnlighet, etc. Vinet tränger sig lätt mellan, eftersom den njutningen är en sådan enastående quick fix.

Malta

Har haft längre nyktra perioder, men inser att jag måste sluta helt innan barnen förstår och får nackdelar av drickandet. Försöker ta en dag i taget och går regelbundet på AA möten. Det har gett så himla mycket. Kram