Jag vill gärna sluta dricka men jag vet inte hur. Jag blir ledsen bara tanken på att inte få dricka något mer någonsin men jag måste för min hälsas skull och mina närmaste.

Varje gång jag dricker så får jag ångest dagen efter, som nu när jag ligger i sängen och har druckit i 4 dagar i rad. Det sker till kvällen men jag häller i mig mer än normalt.

Jag skulle gärna vilja ha en vän här som man kan bolla tankar och idéer med och samtidigt vill sluta dricka. Stötta varandra och nå målet att sluta dricka.

En person här skrev något som stämde så bra på mig som person och det löd så här:

"Grejen är att när han INTE dricker är han nedstämd och vill inte umgås med någon, inte ens sin familj. Om han någon gång måste umgås nykter är han frånvarande och avslutar så fort som möjligt."

Jag har arbete som jag sköter. Det enda jag inte sköter är mig själv och mina närmaste får lida för det.

Finns det någon som är beredd att utmana ödet genom att sluta dricka helt?

Svartvit

När jag började skriva här, och därmed också den första gången som jag insåg att jag behövde sluta, då kände jag som du. Aldrig mer få dricka?!? Det kommer aldrig funka, alkohol var ju min belöning och min hjärna relaterade drickandet till roligt, mysigt, härligt osv. Jag vet inte exakt hur jag tänkte att jag ville ha det då, tänkte nog mest att jag måste dricka mindre. Men ett liv helt utan alkohol? Inte en chans! Detta var nog ca 9-10 månader sedan nu.
Idag räknar jag dagar, jag har kommit upp i 49-2 vilket innebär att jag varit nykter 47 dagar och onykter 2. Idag vill jag vara nykter, jag trivs så mycket bättre. En tanke som inte fanns överhuvudtaget för snart ett år sen. Kopplar idag alkohol till ångest och dåligt mående så jag vill inte dricka. Jag tror på att ta lite i taget, förändring tar lång tid, du behöver inte tänka att du aldrig mer ska dricka. Läs olika trådar här så kommer du säkerligen få inspiration för att hitta din egen väg och det som funkar för dig. Lycka till!

Rosé.

Finns här inne i forumet Viliam och att läsa alla människors trådar här gör att man inser att vi är inte ensamma.
Vi är många.. fler än man kan tro att dela samma "hobby" ;)

Bra att du har börjat fundera och att du är beredd att ta tag i det här.

Jag har försökt sluta många gånger.
Men att förbjuda dig själv, och säga aldrig mer kan vara farligt.

För mig har det inte fungerat.
Därför att när jag väl då druckit efter ca 2-3 månader i nykterhet så har jag blivit så besviken på mitt "misslyckande" att jag sedan istället skitit i alltihop...

Är precis i startgroparna här för tredje gången i mitt liv och bestämt mig för att tänka annorlunda den här gången.

Ändra livsstil och inte förbjuda mig själv, men sträva efter att leva nyktert.
Ungefär som att gå på diet.
Försöka hitta en livsstil och successivt fasa ut alkoholen ur mitt liv...

Vet inte om det kommer att fungera.
Men jag kommer göra allt den här gången för att det ska gå vägen.

Kör hårt vännen!
Du är inte ensam <3

Vi som inte kan dricka en droppe mer, vi är ett ganska stort antal härinne som vet att det första glaset ALDRIG kommer att fungera. Det första glaset leder till 1-8 dagars drickande. Det enda glaset kan leda oss till kramper, hjärtstillestånd och förmodligen döden. Och jag tror de flesta av oss vill leva ett tag till :)

För mig är det en trygghet att inte ens behöva tänka på om jag kan dricka alkohol. Nä jag behöver inte ens fundera, planera eller springa på ett minfält. Jag kan alltså ta bort tanken på alkohol ur min hjärna. Omprogrammera den. När tanken kommer så kommer den men jag låter inte energin fastna. Tanken får flyta vidare.

Viliam

Ångesten sitter fortfarande i efter gårdagens fylla. Med tanke på hur mycket jag drack så kan jag inte köra bil på hela dagen. Det är toppen! (N-O-T)

Inlägget från MondayMorning träffade rätt för just dessa tankar går i mitt huvud och det är livet. Jag vill leva ett långt liv och att dricka hindrar mig att leva ett bra liv.

Alkoholen gör också att jag går upp i vikt och jag är i riskzonen och det är inte bra.

För mig är det väldigt viktigt att ha något meningsfullt att göra så jag försöker komma på något bra. Det ena är att skriva av mig och det här forumet passar mig bra men behöver göra mer saker.

För mig är det 0 som gäller och jag ska räkna dagarna och besöka denna sida så ofta jag kan.

Jag har alltid följt en regel och det är att hålla en vit månad. Det fixar jag men faller väldigt fort tillbaka till eländet. Vit månad är en dålig ursäkt som säger mig att jag inte dricker för mycket men det gör jag.

Nu ska det bli ändring på detta med ert stöd. Hoppas det går vägen.

Hur bemöter ni era festliga träffar genom att säga nej? Vad kommer ni med för svar varför ni inte vill dricka?

Rosé.

Ja dom sjukdomar alkohol medför är ju inte bara skrumplever direkt...

Utan allt från EP till diabetes cancer osv... listan kan göras mycket lång.

För att inte tala om sociala problem, kanske förlora jobb och familj?

Det värsta är att många kanske inte kommer underfund om detta förrän skadan är så stor att den inte går att reparera längre..

Jag kan säga att jag förlorat nästan alla mina vänner pga mitt drickande.
Inte för att jag gjort dom illa på någe vis..
utan för att jag valt min "bästis" alkohol istället för mina riktiga vänner, så dom har helt enkelt sluta höra av sig för jag tackar ju alltid nej till allt dom vill hitta på.

Varit mysigare å sitta hemma å supa istället.. min trygghet.

Under mina nyktra perioder har jag faktiskt bara tackat nej när det bjudits dricka.

Nej tack, jag ska upp tidigt.
Eller Nej tack jag blir så bakis numera..

Man kan ju fråga:
- Har du nån läsk? Jag ska upp imorrn
Bara för att fråga först om vad som bjuds så slipper dom undra.

Det har räckt bra.

Behöver ju inte redogöra varför man inte dricker, utan bara avdramatisera det hela.,.

Sedan finns det ju alltid människor...
- öööh vaffan skaru inte ha en öl ändå???

Ofta är dom personerna som beter sig så, såpass onyktra själva så man kan lika gärna säga:
- aaamen jag tar en sen.. ska bara på toa först..

Eller så säger man kort å gott:
Jag försöker att inte dricka längre, men tack ändå :)

Man får betrakta sin hjärna som en felälskad baby – den har vant sig med för mycket sötsaker och förstår inget annat, skriker när den inte får vad den lärt sig att vilja ha. Så jag säger: hsshh! du ska få... och i smyg blandar jag ut godiset med nyttigheter... och en dag! har hjärnan börjat tycka om det också.... Så där lirkar jag med mig och det med framgång till sist! Hjärnan som manipulerar hjärnan... låter mysko, men det är så det funkar! Just nu vill hjärnan... ha mera Janssons frestelse - den som var så god i går kväll passar också bra till brunch! Det är något speciellt med den där fiskiga smaken...

Viliam

Redan första dagen så åkte man iväg och hade en trevlig middag med vänner och alla var förvånade över att jag inte drack. Ursäkten var ganska enkel, att jag tog för mycket igår och var lite bakis och ville inte vara det imorgon. Tack för tipset 'Livet16'.

Hur länge orkar man med de vita lögnerna bara för att man skäms. Nåväl, det återstår att se.

Det svåra har inte ens börjat och jag får bita ihop och ta en dag i taget. Ska läsa mycket i forumet och söka tips och råd från er och även ställa frågor.

Tack för idag för nu ska jag ta det lugnt innan jag somnar.

Viliam

Tänkte bara sticka in med att räkna första dagen imorgon för denna dag kan jag inte se mig som nykter.

Viliam

Det går hur bra som helst men jag hade inte väntat mig något annat. De tankar som flyger i mitt huvud är långt fram och det är nästa helg och även ett par månader framåt för det är då utmaningen är störst hos mig för då börjar tankarna snurra och säga: - Det här går ju bra så varför inte ta en flaska vin. Det är just dessa stunder som jag ska kämpa emot. Jag vill verkligen sluta dricka och fick en extra kick idag som stärker mitt sätt att ha ett mål och det är att George Michael gick bort vid 53 års ålder. Jag har inte många år kvar tills dess och jag vill då vara en nykterist och stark person som har lagt av med allt skit.

Idag har bara tankarna gått till att kämpa mot tiden som kommer.

Viliam

Man kan inte påstå att säga att allt har gått bra idag. Jag har inte druckit men tankarna går insett med att brottas med tankarna att suget finns och det kommer bli tuffare framöver. Det är dessa hinder jag försöker bearbeta och kämpa emot hur jobbigt de kan än bara. Jag bara måste sluta med drickandet för min hälsa.

Viliam

Det är något som jag känner för men tror dock mer att prata med någon som förstår hur man har det. Terapi kostar ofantligt mycket men det gör alkohol också kommer ni säga men inte för mig. Terapi kostar mer.

Som sagt så skulle det vara toppen att hitta någon att bolla idéer med. Det här forumet är ett steg men det känns inte på samma sätt som om det skulle vara chat eller mejl. Jag tror dock det blir bättre med tiden när man börjar lära känna er i forumet bättre men har dock svårt för upplägget i forumet. Det är lite ologiskt på något sätt. ;)

BElisabeth

Det finna många terapeuter som är knutna till försäkringskassan och därmed landstinget (högkostnadskortet). Så vill du så finns det möjligheter. Ring din vårdcentrals kurator så kan antingen hon gå in och bli din terapeut, eller kan tipsa dig om vilka som finns :).
Själv känner jag att forumet ger en del. Delvis beror det nog på hur mycket man själv är engagerad. Men visst, det är inte lika personligt som att sitta öga mot öga med en terapeut. Men här kan man skriva, ingen som man behöver se i ögonen eller skämmas inför. Jag ska på min livs första terapisession nästa vecka och jag är LIVRÄDD! Men behöver ta steget. Nu.
SKöt om dig och du: en dag i taget :)
Kram

Famiglia

Jag tycker faktiskt att forumet ger en hel del. Bara att kunna skriva av sig, all skit man gjort, blotta sig själv tycker jag är otroligt skönt. Sen läsa olika trådar ger mig mycket kunskap, jag har aldrig sett mig som beroende men inser nu att jag är det och varit det ett bra tag. Idag är det den 28/12 dvs 3 dagar nykterhet, samma för mig så det firar vi tillsammans! Kämpa på och fortsätt skriv.

Viliam

Tack så mycket att det finns några som läser och kommenterar. Det stärker mitt berättande.

Idag skulle jag åka en vanlig resa in till staden och det betyder bolaget. Så många ggr jag tänkte på att ta en sväng dit men bet ihop och det kändes skitjobbigt och ledsamt. Ledsamt, det gjorde ont i bröstet precis som man lämnar någon som har varit på besök och som man tycker om så mycket men de kommer tillbaka men sker inte så ofta.

Klunken ska jag inte ta igen har jag lovat mig själv så det är en kamp och nu börjar det närma sig festliga tider och massor har bett oss komma men jag drog en lögn och är förkyld som attans med min sambos vetskap om situationen så vi firar hemma ensamma.

Varför inte utmana ödet? Näe för tidigt helt enkelt. Jag behöver mer vita helger under fötterna innan jag går på middagar med vänner igen.

Att jag skriver helger är för det är mest då jag dricker. Fredag och lördag och alla andra röda dagar och extra lediga dagar jag tar ut. Jag har sjukskrivit mig någon gång när jag har klantat mig mitt i veckan men det är så sällan så det kan jag räkna på en hand under ett par år.

Nu blir det sängen för mig nykter vilket jag inte skulle ha varit om jag hade fortsatt som förr. Känns det bra? Vet inte ska jag vara ärlig. Tomt på något sätt.

En del pratar om baksmälla men sker väldigt sällan för mig utan känner bara att man är berusad fortfarande när man vaknar men imorgon är jag nykter ..... :)

Viliam

Det blev en trevlig afton ändå här hemma med alkoholfri bubbel med en massa gott till. Bubbeldrickan smakade bra. Ännu en dag har gått ...

God fortsättning på er!