I dag ska jag inte ta det första glaset men är livrädd att jag inte ska klara det. Har ingen A hemma. Håll tummarna att jag lyckas med min första dag!

Börjaom

Ingen A hemma är bra. Att du bestämt dig är bra. Att du samlar ihop ditt mod och skriver här är bra. Ät, drick mycket vatten, ta en promenad och läs så mycket du orkar här bland trådarna. Det gjorde det lättare för mig även om både du och jag vet att det här är skitsvårt. Håller tummarna även jag. Du fixar det här. Och ser fram emot att få läsa mer av din resa.

Hälsningar från "Dag 12"!

Famiglia

Låter som ett bra beslut, försök sysselsätta dig med något annat. Ta en fika på stan, gå en runda, träna, laga mat, ja vad som för att få dig på andra tankar!

Hoppet18

Tack till alla som på denna korta stund svarat med uppmuntrande och fina ord.
Det stärker att läsa allas berättelser att man inte är ensam. Det jag är mest rädd för är att upptäcka vem jag är utan alkoholen och hur jag ska hantera helgerna utan "belöning" och vilka känslor som kommer att bubbla upp!

Famiglia

Ja det här med belöning är svårt. Jag har själv precis börjat men hade tänkt testa mig själv till nyårshelgen. Man får nog börja hitta någon annan belöning, god mat, ett restaurangbesök, en fika, träning, vad man nu tycker om och som håller tankarna på annat. Kämpa på, jag kommer följa dig

linus

Välkommen Hoppet18!

Kämpa på. Det kommer givetvis vara både konstigt och jobbigt för dig, och de där första helgerna är nog inte helt enkelt. Men jag tror att du kommer att upptäcka att du är mer en person som du vill vara utan alkoholen. Kram

Hoppet18

Känner mig helt slut och trött. Kommer sova gott i natt utan A i kroppen. Har druckit i princip 4 dagar i veckan i ett år.
Klarade dag 1 och tårarna rullar nedför kinderna av lycka! Tack vare alla på detta forumet vill jag tlllägga. Det har hjälpt mig att läsa allas kommentarer. Tusen tack!

BElisabeth

Det är knepigt att plötsligt vakna fräsch. Att inte vara bakis. Var beredd på att sova lite halvtaskigt i början. Men kroppen blir ganska utvilad ändå. Nånting kommer saknas i ditt liv. Är du sugen på något så ät. Goa clementiner finns i butiken. Julmust är jättegott. Eller vanligt vatten. Det är lite som att sluta röka. Fast det är värre tycker jag, att sluta med nikotin. Å andra sidan gör inte nikotin att man blir dum i huvudet och seg och jävlig. Jag har också krökat 3-4 dgr i veckan. Inte ok. Man blir mosig, seg, man flyr närhet från kollegor (de kan ju känna doften) osv osv. Du ska se att livet blir lättare att leva.

Återigen: VÄLKOMMEN!

Hoppet18

Vad jag har sovit gott och att vakna utan baksmälla och klar i huvudet känns riktigt bra. Men det bästa är att slippa ångesten. Jag har drömt massor av konstiga saker och att jag tom letade efter vin!
Nu dag 2 och jag har några ärenden i dag. Dagens utmaning blir att INTE åka förbi systemet på vägen. Dessutom är det "belöningsfredag" men tänker att min belöning ska bli att vakna nykter i morgon bitti:-) Nyår ska jag fira själv med barnen. Har tackat nej till nyårsfest för jag är inte stark nog ännu att säga nej om någon häller upp lite vin. Kramar till er alla och en dag i taget.

Loffeloffe

Det visar ju att du verkligen vill sluta med det här. Annars har vi ju en massa krumbukter för oss för att lura oss att "kunna dricka" - jag ska inte heller på någon nyårsfest, förutom det egna drickandet har jag också börjat tycka så synd om andra som dricker/dricker sig plakat. Stå på dig!!

Börjaom

Jättebra att du tackade nej till festen, en självinsikt värd att fira med en härligt nyktert uppvaknande imorgon. Och när du idag "får riskmöjligheten" att åka förbi systemet så tänk på den senaste morgonen efter att du druckit de där alldeles för många glasen. Vill du må så imorgon?

Ha en fin dag!

Hoppet18

Det krävdes lite ansträngning att inte gå till systemet. Kom på att jag var hungrig och då är det lätt att suget kommer men jag gick till ett café och åt en rejäl lunch så var suget borta:-) Har ont i huvudet men det är väl för att hjärnan inte fått sitt gift? Nu en lugn kväll och snart är dag 2 över.

Hungrig, Arg, Ledsen, Trött triggar alkosug.
Riktigt bra gjort där med lunchen. 5 stjärnor ;)
Stress var också min stora trigger att ta det första glaset. Sen beställer det första glaset in det andra glaset osv..

Att inte ta det första glaset är ticket. Bra jobbat. Snart kommer belöningen. Det är bättre än att leva bedövad.

Stort lycka till
Kram