Egentligen började det väl i gymnasiet, det sociala spelet var svårt för mig med autism och alkohol hjälpte. När pengarna tog slut drack jag handsprit. När jag var 20 gifte jag mig och hamnade i ett abusive relationship. Men han fick mig iaf att sluta dricka så mycket. Efter mycket otur blev vi av med lägenheten. Bodde hos en av hans vänner ett tag men sen flyttade han och vi var hemlösa. Till slut flyttade vi in i min mammas tvåa. För ett år sedan skiljde vi oss pga att jag inte orkade med hans drogproblem eller hur han behandlade mig. Än idag bor han kvar. Utan jobb och inkomst, utan vänner, utan vilja att flytta "äktenskap är för livet". Sen skilsmässan har drickandet ökat igen. Jag kan inte bo i denna situation. Jag orkar inte och flyr verkligheten med alkohol.

Jag har provat kvinnojouren, soc, allt möjligt men det är bara nej efter nej, det finns ingen hjälp, jag försökte ta livet av mig för en månad sedan för jag orkar inte leva så här. Det gick inte så bra som ni ser... Fått bra antidepp dock så vill inte dö längre och har mer energi men vill inte leva heller.

Jag har äntligen fått ett jobb som kock, jag älskar det, mitt första jobb och jag är så stolt men ibland dricker jag även på jobbet, det är bara en tidsfråga innan de märker. Jag måste sluta nu innan jag förlorar det enda bra jag någonsin fått i mitt liv. Med jobb kan jag troligen snart få ihop pengar till att flytta men det är långt dit.

Min första lön har bränts på en vecka. En stor flaska vodka om dagen, somnar och minns inget på morgonen. Jag är körd. Tar även många mediciner som absolut inte får blandas med alkohol. Att jag inte dött av kombon än är helt otroligt. Levervärdena är jättedåliga, men vågar inte säga till sjukvården att jag dricker och de säger "ah, men då beror de på alla starka smärtstillande du får".. Fortsätter jag dör jag verkligen men det är så svårt.

Men till frågorna:

1. Hur är man glad utan alkohol?
2. Hur orkar man leva?
3. Hur är man som autistisk social utan alkohol?
4. Hur klarar man abstinensen?

Hej
Jag tycker det är bra att du hittat hit till forumet. Vill man sluta dricka finns mycket att hämta här. Läs andras trådar och skriv själv.
Dina problem är flera men mycket lättare att ta itu med om du tar en sak i taget.
Det viktigaste är säkert att sluta dricka. Min rekommendation är alltså att du börjar med det.
Vi finns här på forumet, du kan prova AA, eller ta kontakt med kommunens alkoholrådgivning. eller med någon beroendeklinik, eller IOGT-NTO, mm

Jag skall också försöka mig på att svara på dina frågor.

1. Här vill jag ställa en motfråga nämligen: "Blir du glad av alkohol?"

2. När man ändå lever kanske man skall försöka göra det bästa av det? Försök hitta glädjeämnen. Söka något att engagera sig i. Det finns alltid något bättre än döden men man måste aktivt söka.

3. En motfråga igen: "Blir du social av alkohol?"

4. Om du inte klarar den själv skall du ta hjälp. Medicinsk hjälp finns att få. Bäst är en alkohol- eller beroendemottagning men även en allmänläkare kan hjälpa dig med det. Alkoholism är en sjukdom och skall behandlas som en sådan.

vänligen
Ikaros

Bartendern

Hej!

Vilken jävla story! Fattar att kämpar.
Du berättar om din autism. Tar du medicin/behandling för det?

eclipse

@Ikaros - tack för svar, känner mig så ensam. Första gången jag drack var första gången jag kände lycka. Jag vet helt enkelt inte hur man känner lycka utan alkohol. Inte ens ett enda skratt utan alkohol och jag överdriver verkligen inte.
När det kommer till sociala biten, utan alkohol så pratar jag knappt alls, längsta meningen är "jag mår bra, hur mår du". Det är bara ja och nej svar. Alla tror att jag är ledsen eller sjuk när jag är nykter för att jag kan verkligen inte prata. Så många gånger har jag hört "varför är du så tyst, vad är fel, varför säger du inget". Jag orkar inte leva så. Med alkohol kan jag prata men det är inte lösningen...

@Bartendern - Det finns ingen medicin mot autism. Tar dock antidepp, ångestdämpande och sömntabletter för att klara mig. Det är hårt, det som hjälper bäst är alkohol men jag MÅSTE sluta! tack för ditt svar också, varje svar är en pepp, en känsla att jag inte är helt ensam i helvetet.