Hej, har nu druckit allt för mycket i två år. Allt eskalerade efter att jag blev lämnad på ett trist sätt och fick hitta tillbaka till storstan och nytt jobb. Då kändes alkoholen och framför allt vinet på helgerna som en vila och tröst. Men nu, två år sedan med väldigt få veckor och dagar känns vinet som ett fängelse. Undviker att gå på fester och tillställningar där det dricks mycket men samtidigt har jag då suttit själv i soffan med flaskan på bordet. Jag har gått och pratat med alkoholterapeut, prova olika tabletter, försökt träna men vinet har blivit en allt viktigare del i livet. Jag har ett bra jobb, underbar hund, fantastisk vuxen son och goda vänner och jag tar inte vara på det. Jag är 55 men känner mig nästan jämngammal med min mamma som är 81 när det gäller framtidstro. Så nu har jag efter en julhelg med mycket ensamhet och vin bestämt mig för att det får räcka. Jag är trött på att vakna med ångest och illamående, värk i kroppen och trötthet. Men framför allt är jag så trött på att inte fylla mitt liv med något som jag är stolt över.

Någon som vet hur man gör för att hålla i känslan av att vilja något annat? Jag har nu varit nykter i 4 dagar och mår ganska dåligt, men har förstått att det är så början.

Välkommen hit till forumet Ester!
På din fråga har jag, och nog ingen annan heller, något svar mer än att man måste börja med frågan och det har du gjort. Du vill något annat!
Din sökarlykta har tänts och du är nykter. Vad bra!!
Jag är en gammal alkoholist som, liksom du, försöker komma ut ur alkoholens fängelse. Här på forumet har jag fått stor hjälp genom att läsa och skriva. Mitt förhoppningsvis sista återfall hade jag i oktober och börjar nu känna mig litet starkare.
Om jag skulle våga rekommendera något är det att du, förutom att vara aktiv här, provar några AA-möten. Det finns öppna sådana som är öppna för alla, alkoholister som icke alkoholister.
Att börja med att försöka bryta sin ensamhet är säkert bra och då är nykterheten en viktig förutsättning. För jag gissar att du, liksom jag, söker ensamheten när vi dricker och då blir vi alltmer ensamma. En ond självgenererande spiral. Men som kan brytas.
vänligen
Ikaros