Jag har hela mitt liv haft svårt att hantera mitt drickande. Inte så att jag har ett sug efter alkohol eller att jag totalt sett dricker för ofta eller för mycket, men när jag dricker går jag ibland över en gräns, och då blir det alldeles för mycket. Jag suger i mig ałlt jag kan, och det slutar i bästa fall med att jag sitter och somnar i ett sällskap, i sämsta fall med att jag spyr. Det har hänt alldeles för många gånger, och även om det nu "bara" händer någon eller några gånger om året, så har det tagit glädjen ur mitt äktenskap och är nära att förstöra det helt. Vi har många vänner, och i umgänget med dem förekommer ofta alkohol. Det är oftast inga problem för mig att hålla mig på en nivå där jag har full kontroll, men rätt var det är så är tanken på att det kan bli för mycket bortblåst och jag trillar dit...
Jag kan själv inte riktigt förstå att jag inte kan begränsa mig - det går 19 gånger av 20, men inte alltid. Det där suget kommer inte efter ett eller ett par glas, utan det kommer när jag blivit just så pass påverkad att jag tror det är lugnt fast det inte längre är det. Min fru ser oftast när det gått för långt, men då hjälper det inte att hon säger till. Känner någon igen sig? Finns det något att göra, annat än det uppenbara att sluta dricka helt?
Det här problemet känns futtigt när man läser på forumet om de som har ett ständigt sug att kämpa mot, men det är ett stort problem för mig. Jag är också rädd att ett kraschat äktenskap kan leda till värre problem.
Tacksam för alla råd, synpunkter och erfarenheter ni kan bidra med!

Du vill förändra din livsstil när de kommer till alkoholen. Ett steg du redan tagit är att du läst här och nu skrivit ett inlägg,bra jobbat! Du märker att de ibland inte finns ett stop, du dricker de du kommer över och mår sen mycket dåligt. Du vill nu se till att de inte går längre och skulle bli ett större problem för dig. Klokt att berätta här!
Det du berättar är du inte ensam om här, hur stort eller litet problem man har är inget som avgör vem som skriver här. De är subjektivt och så olika för alla, flera kommer säkert känna igen sig och vara hjälpta av det du skriver precis som du kanske hittar något som blir hjälpsamt för dig.

Varma hälsningar,
Rosette
Alkoholhjälpen

Hej Fasanen
Jag tycker inte ditt problem är futtigt. Det som är karaktäristiskt för de flesta alkoholister är att de tappar kontrollen. Tydligen har du inte kommit till den punkten där kontrollförlust är mer regel än undantag. Jag själv tappar numera kontrollen efter första glaset men tydligen ligger din gräns betydligt högre upp på promilleskalan. MEN det är samma fenomen!!
Jag tycker alltså att du har skäl att se upp. OM jag vore i ditt ställe skulle jag allvarligt överväga att avstå från alkohol för varför skall du egentligen dricka. Du har inget sug och inget begär varför då ta en risk genom att dricka.
Detta skriver jag med mångårig erfarenhet som alkoholist.
vänligen
Ikaros

Hej! Jodå, jag med flera har precis din problematik. Jag dricker kanske 1-2 ggr/månad och det går oftast bra, men några ggr per år skiter det sig totalt. Andra gånger balanserar jag farligt nära gränsen. Du är välkommen att läsa mer i min tråd.
Det råd jag har fått här är att starta med en längre paus från drickandet, förslagsvis en månad. Det ger dig tid att på riktigt tänka efter hur du vill ha ditt liv och ta reda på användbara strategier. När jag jobbar hårt med att vara medveten och sätter upp regler och begränsningar för mig själv så brukar det funka. Det är en stor fördel om man har vänner som inte tokdricker. Det är viktigt för mig iaf. Lycka till!