Hej alla!
Jag är en herre på 47 som sedan jag var 17 krökat så att folk har slagits av häpnad.
Visst, ett helt vitt år 1999 och ett år 2004 men nu har jag inte varit nykter en hel vecka på tolv år.
Senaste tre åren har det gått helt över styr. Träffade en tjej som dricker ofta men lite och jag slutar inte när jag väl börjat. Ja, inte förrän alt är slut eller jag somnat. Ungefär så.
Mitt drickande är inte så att jag sveper de första för att bli full men jag tar gärna starkare grejor efter ett par bärs. Gärna ett fetglas wirre innan jag somnar. Tänker inte på sprit om dagarna. Klarar att gå förbi bolaget men INTE att ha tomt hemma inför röda dagar så att jag skulle bli torrlagd. Planerar och bunkrar för stängda dagar på bolaget.

Av sju är jag fem dagar i veckan så bakis att jag måste låta alkometern avgöra när jag kan börja dra mig till jobbet. Är sedan ett år egenföretagare utan behov av närvaro på kontoret. Ongen märker en bortadag.

Nu började jag lessna på det här i höstas och tvingade mig till att ha hemmakvällar ensam helt nykter. Det gick bra.

Efter en vansinnigt blöt jul och nyår fick jag nog. Den 23:e stoppade jag mitt i kvällen efter fyra stora glas rött och bara ville inte ha mer. Drack bara vatten sen. Sen den 26:e åkte jag till en vän som började med att tömma upp en fet wirre. Så var det igång. Kom hem och då var det nyår. Kopiösa mängder alkohol fanns hemma efter julen. På't igen ba!

Nyår var hyggligt lugnt tills vid 12-slaget då grannarna ropar och vi bjuds på groggar stora som oljefat. Vaknar bakis och orkar fan inte med det.

Då bestämde jag mig. Läste på om hur det kunde vara att bara klippa. Blev RÄTT SKRAJ.

Idag är det den sjunde. Jag har varit solo hemma varje kväll av de sju kvällar det blir. Har öl, vin och sprit hemma. Inte intresserad. Har inte gett det en tanke mer än att det stod fyra IPA ivägen när jag skulle hämta mina köttbullar till middag en dag.

När uppstår problemen? Inom ett dygn? Fem dygn? Åtta? Tio?

Vad har jag att vänta?

Tackar för svar!

Nyckelpigan

Välkommen hit! Om du inte har druckit sedan den 26/12 kommer du inte få svår abstinens nu. Däremot kommer sug, rastlöshet mm, läs här inne och skriv, det hjälper! Kram

frågaråtenvän

Hej Nyckelpigan!
Inte sedan nyår. Idag är sjunde dagen och jag är helt ointresserad av att dricka något.

Behöver ju inte uppstå. Alla får inte negativa symptom eller abstinens.
Problemet kan uppstå om du inte kan hålla emot fast du bestämt dig att inte dricka.
Detta leder ju till en jäkla ångest och ont i själen

En alkoholist med fullt utvecklat beroende har väldigt
svårt att ha alkohol hemma utan att dricka upp den.

Ser du dig själv som en beroendeperson?
Hur tänker du kring A framöver? Dricka måttligt? Inte alls?

Hej frågaråtenvän

I medicinsk bemärkelse är du definitivt på väg att få problem. Lever, njurar, hjärnan påverkas negativt av för mycket alkohol. Cancerrisken ökar, magmunscancer är bara ett exempel.

Sedan psykologiskt och socialt är det ju bara du själv som kan avgöra om du har ett problem eller inte. Jag drack till exempel tillsammans med en person en vecka innan han dog av skrumplever pga alkohol. Han hade inga problem tyckte han. Han hade gott om pengar, en fru som älskade honom och han ville dricka. Förmodligen dövade alkoholen insikten.

MEN när du börjar ta återställare, få svårt att sova utan alkohol, få minnesluckor, inte kunna sluta dricka när du tagit ett glas. Ja då är du på väg att få de problem jag och andra alkoholister har.
Enbart det faktum att du skriver här tyder på att du anar faran.

vänligen
Ikaros

frågaråtenvän

Beroendeperson? Nej, men väl ohejdad tristessdrickare.
Har fattat att det är förknippat med allehanda faror men inte liksom insett dem.
Jag har inte bestämt än. Brukar ha lärt att hålla uppsatta mål. Sluta röka en baggis. Sluta snusa. En baggis.
Nu en vecka utan alkohol. En baggis.
det betyder ju ibte att allt är frid och fröjd.

frågaråtenvän

Jo, jag anar den. Inser den? Kanske inte. Ditt inlägg skakar om på ett nyttigt sätt.
Jag dtår under strikt medicinsk kontroll iannat ärende så viss trygghet har jag nog invaggats i. Falskt eller ej.

Som sagt alla får inte problem och har du inte några så är det väl bra.
Du kanske slipper helt enkelt. En del kan bara lägga av, en del kan det inte utan hjälp.

Kan du ha A hemma utan att dricka upp den, utan att känna sug
Grymt!

Precis som Ikaros skriver så blir det ju fysiska slitningar på inre organ och hjärna
men det kanske kontrolleras vid dina andra läkarbesök?

Nyttan

Välkommen till forum!

Det är du som bestämmer om du vill ändra på något i ditt liv och endast du kan göra det för din egen skull!

Ingen vet vilka problem som dyker upp på resans gång mot ett nyktert liv. Om du läser i trådarna så är många av de första symptomen väldigt lika oavsett brukets form. Svettningar, sömnstörningar, magproblem, klåda, värk och oro. Man kan också läsa sig till att dessa ger med sig inom en månad om man klarar sin nykterhet ... utöver detta kommer alla individuella frågeställningar mentalt. Kroppen är fantastisk men ibland ger den upp. Psyket är en gåta väl värd att utforska.

Läs i trådarna - du kommer att få fantastiskt mycket visdom! Skriv ett par rader själv och prova om det är något för dig. Du har ingenting att förlora.

Kram

frågaråtenvän

En detalj jag noterat är hur jag på senare tid tenderar att göra pauser mellan ord om jag pratar på halvfart. Om jag däremot har föreläsning eller 'går mekaniskt' flyter orden.
Pratar jag med donnan är jag särskilt seg, framförallt om jag ska säga något vardagligt. Med vänner är det aningen bättre. Med kunder har jag någon gång ibland svårt att hitta namn.
Kanske bristande intresse?

Snabb i Vem vet mest. Dock inte alltid med att få fram orden men svaret är rätt i kunskapsbanken. Kan också vara spårefter utbrändhet våren -16.
Alkoholskador? Säkert inte en förbättrande faktor ialla fall...

frågaråtenvän

Jag har haft tur och tackar min lyckliga stjärna för det. Inga problem alls, upptäckta alltså.
Alla öl, allt vin och sånt står orört sen nyår. Funderar på att skänka bort. Jag ser ju inte någon möjlig framtida lust att ha det för eget bruk.
Tackar för era svar, omtanke och önskar er lika god lycka i era kamper.
Kramar!