Har 1 vecka fri från alkoholen idag. Det har inte hänt på 2 år!
Har en känsla av att vilja isolera mig och sova massa, men tvingar mig ut ändå och går på AA möten. Det känns iaf lite bättre efteråt. Har inget direkt sug, men det känns som ett tomt hål inuti , och jag har helt plötsligt en massa tid över som jag inte vet vad jag ska göra av. Och ångesten vill inte släppa taget, även fast den inte är så hemsk som de första dagarna, så har den absolut inte släppt. Hade tvättstugan imorse kl 07, och hade inte det minsta lust att göra det, men gjorde det ändå. Nu har jag duschat och ska pusha iväg mig själv på ett lunchmöte på AA.
Efter det har jag planerat en långpromenad med min hund. Och sen ett möte till ikväll.
En dag i taget (svårt när man har 0 tålamod som i mitt fall)
Önskar oss alla en nykter dag! :)

Hej björkek
Jag är en gammal alkoholist som nu försöker vara nykter.
Under denna första vecka har du orkat. Till det räckte tålamodet. Att gå ur ett drickande är en fruktansvärd kamp som ingen utom de som varit med om det kan förstå.För mig har AA varit till stor hjälp. Där finns de som förstår och som kan ge stöd.
Det här forumet är också mycket bra, hjälpte mig tillsammans med AA ur ett kraftigt återfall i höstas.
Jag önskar dig stor framgång i din kamp som med tiden förmodligen blir lättare och lättare.
vänligen
Ikaros

Villhaettliv

Har själv varit nykter två veckor idag. Ibland känns det hur lätt som helst och ibland skitjobbigt. Tror det är bra att sysselsätta sig så mycket som möjligt! Bra att göra saker fast man inte vill, det känns ofta bra när man väl kommit igång - eller iaf fått det gjort.
Lycka till!

Björkek

Grattis till 1 vecka du med NyaTider! Jag har galet ont i kroppen idag. Har visserligen en wiplashskada efter en trafikolycka för ett antal år , som gör att jag ofta är spänd och har småont i nacke och rygg, men nu i eftermiddag har jag riktigt ont i hela kroppen, värst i ryggen , där det liksom känns som musklerna krampar ihop sig. Ingen aning ifall det är kylan ute, eller om det är nåt som kommer nu efter att man slutat dricka och kroppen reagerar?'
Tack för ditt inlägg också Ikaros! Ja, det är bara att kämpa på. Det sägs att det ska bli bättre med tiden, så jag får försöka lita på det, och göra mitt bästa för att ta en dag i taget (svårt). Ska bege mig iväg på dagens andra AA möte strax, och därefter blir det hem och käka middag, lite film och sedan zzzzzzz.

Restart2017

Tråkigt med smärtan.
Kan jag fråga, vad exakt gör man på AA möten?
Måste man snacka första gången eller kan man enbart lyssna.
Jag kan tänka mig att testa, men vill helst lyssna och ta in om det är något för mig.
Iaf vid ett första besök :)

Det går alldeles utmärkt att bara lyssna..
Jag klarade dock det inte på mitt första möte eftersom jag hade så mycket inom mig som ville ut..

Ta det lugnt bara, dra dit, ta en kaffe, sätt dig o lyssna..
Om du säger att du är på ditt första möte för att se vad det är så blir du välkomnad.

Lycka till :)

Björkek

Precis som ovanstående säger så kan du själv välja om du vill prata (dela med dig av hur du känner, tänker och mår), eller om du bara vill lyssna. I början av mötet kommer frågan komma om det är någon som är första gången på AA, och då kan du bara säga att du är det, så kommer du få mycket stöd och förståelse. Ge det en chans! Gå in på www.aa.se så kan du se när just din stad har möten, och vart. Bor du i Stockholm, så finns det flera olika möten varje dag att välja på.

Norsktösen

Vad duktig du är! Stå på! Själv är jag på min 15. dag, och jag längtar varje dag efter att det i min logg kan stå ett högt antal dagar alkoholfri :). Kännar att jag långsamt, men säkert, vaknar till liv igen. Och det vill jag att det ska vara i fortsättningen också. Kämpa på!

Björkek

Grattis till dina 15 dagar Norsktösen! Det är stort! Jag längtar också efter att ha ännu fler dagar i nykterhetens tecken. Tänk att till att börja med kunna ha en hel månad! Jättestort ju. Men jag är även himla stolt över mina 9 dagar, även fast det känns som jag är en liten nykläckt skör ankunge just nu.

Restart2017

Jag bor i Stockholm ja, så antar det är lättare att va anonym här.
Än på andra mindre orter i landet.
Ska kolla nu, vart det finns :)

Björkek

Samma här, jag bor också i Stockholm. Det finns massa olika möten varje dag, från tidig morgon till framåt kvällen. Det måste alltså betyda att vi är väldigt många alkoholberoende / alkoholister, i och med att det kommer folk till mötena. Känns både bra och sorgligt. Bra för att det finns olika tider och att man kan vara mer anonym, sorgligt eftersom det betyder att vi är många som lider / har lidit av denna sjukdomen. Jag har provat runt lite olika möten, både i innerstan och i närförorter.

Björkek

Idag känns det tungt. Tungt, segt, jobbigt, trött och ändå rastlös inuti. Känns mest blahablaha just nu. Dock fortfarande nykter. 10 dagar idag.
Behöver nog aktivera mig mer, så de här trassliga tankarna inte har möjlighet att bygga bo i mitt huvud.

linus

Tror det är viktigt att hitta balansen mellan att ta sig tid för att återhämta sig och hitta ett lugn i sig själv och att göra saker som man mår bra av och kanske träffa folk och så. 10 dagar är grymt! Bra jobbat!

Ta ett AA möte om du hinner.
Det är grymt bra när man känner så som du gör nu.

Och kämpa på.
Du kommer ut starkare på andra sidan.

Björkek

Ja jag ska ta ett AA möte ikväll. Det känns verkligen nödvändigt, känner hur den där lilla A rösten i mitt huvud börjar öka i styrka. Inte bra!

Björkek

Tackar som frågar MM! Det var fint av dig, jag blir glad för omtanken. Jo jag var på ett AA möte igår, och delade med mig av mina tankar och känslor, samtidigt som jag fick lyssna på andra som delade kloka, tokiga, roliga och sorgsna saker. Kände mig mkt bättre efteråt. Ska iväg på ett lunchmöte om en stund, och därefter tänker jag åka hem och baka bullar. Ska minska möjligheten för mina snurriga tankar att få fäste! Kram!

Elias

Bra jobbat och stå på dig, Björkek!
Är inne på vit vecka 3 nu och allt blir ljusare och bättre för varje dag, livet återvänder.
Nu kämpar vi på!