Imorgon har jag tre nyktra veckor. Borde väl vara glad... men känner mig mest trött och låg just nu. Men det är nog för att jag somnar betydligt senare än jag brukade. Använde ju A som sömnmedicin. Att det är årets värsta vecka rent ekonomiskt blir man ju inte gladare av heller! Men det hade varit ännu värre om jag hade druckit som vanligt de här veckorna förstås.
Själva suget är faktiskt inte så farligt. Det är mer att jag ibland känner mig ledsen, trött och energilös. Uttråkad. Är det vanligt att känna så?

Björkek

Jag har 2 veckor imorgon, och emellanåt känner jag precis de känslorna du beskriver. Och det verkar vara vanligt och "normalt" att känna så, det har jag förstått genom de AA möten jag gått på , där jag hört andra med längre tid dela och berätta om att de upplevde i början. Det är lite som en berg och dalbana i början av nykterheten, för mig är det väldigt mycket så. Igår mådde jag skit och funderade på om det verkligen är värt att vara nykter om man skulle må så dåligt. Idag har jag haft fullt upp hela dagen, och mått riktigt bra. T.o.m kännt mig lite lycklig.

Det är skilsmässa på gång från något som har varit ett som skydd. En tröst. En hobby.
Of course it hurts...

Men....
Det är inte det verkliga livet.
Det verkliga livet är det vi lever när vi är nyktra.

Det blir bättre.

Varm kram

Ester

Jag är inne på min tredje nyktra vecka. I början var det mycket av en utmaning och abstinens. Mådde dåligt, var trött och försökte bara hitta någon rytm utan alkoholen. Och nu börjar det bli lite "vanligt" att vara nykter på kvällarna, vilket gör att jag som du, Villhaettliv, känner mig energilös och håglös. Fast jag försöker känna lyckan av att vakna nykter, vara vaken och pigg på jobbet och slippa skam och skuld för att jag dricker och ljuger. Tänker också att det är normalt att känna sig seg och uttråkad i januari, när allt är mörkt och grått. Och det är ett nytt sätt att förhålla sig till stress, håglöshet och trötthet utan alkohol. Och jag blir verkligen hjälpt av att läsa om era erfarenheter och tankar.

Kram

Björkek

Det var en mycket bra liknelse , det här med att det är som en skilsmässa. Den tar jag till mig, tack MM! :)

Villhaettliv

är nytt för mig. Igår hade det också hänt en jobbig grej som gjorde mig upprörd och på dåligt humör. Jag har väldigt svårt att stå ut med sådana känslor, men det fick jag ju göra. Nu får jag väl ta tag i den där jobbiga saken...
Jo det är en skilsmässa och känslorna pendlar. Från att känna sig fräsch och pigg till att känna sig smått desperat över att inte ha någon bedövning och flyktväg när det känns jobbigt. Bäst är ändå att slippa ljugandet och skammen precis som du skriver Ester. Tack för ert stöd och ha det så bra i helgen! Kram

Elias

Grattis till de tre vita veckorna!
Samma här, varit nykter sedan nyårsafton.
Som du skriver åker stämningsläget jojo. Tycker iaf att det blir bättre och mer stabilt för varje dag. Försöker ersätta a-suget med en klar målsättning: vikten ska ner 15 kg! Det funkar jättebra som målbild. Som ett led i programmet, förutom sundare matvanor och träning, ingår totalt alkoholstopp.
För mig fungerar detta jättebra (minus 4 kg nu) och man behöver inte heller hålla på och förklara för andra varför man (egentligen) inte dricker, utan får hejarop även från kollegor, vänner etc. De hejar på min viktresa medan jag omtolkar det till stöttning för att avstå alkohol.
Kan det vara något för dig?

Villhaettliv

Och grattis till både nykterhet och en bra start på viktresan! Absolut kan jag försöka göra så för jag vill också gå ner i vikt, 5-7 kg ungefär. Den enda gång under den här perioden då jag varit på krogen "skyllde" jag faktiskt på att jag skulle träna efteråt. Vilket var sant ? Ska dock försöka gå ner i vikt sakta för annars tappar jag så mycket i styrka. Jag har satt några (ganska blygsamma) träningsmål som jag tycker är motiverande.
Himla bra av dig att ha gått ner fyra kilo redan! Resultat motiverar. Heja!