Nu har snart en arbetsvecka gått. 5 dagar utan alkohol. Nu stundar den stora utmaningen att stå emot när helgen kommer. Klara av att hanskas med stress och ångest utan alkohol. Det skrämmer mig väldigt mycket. Hur klarar ni helgerna?? Vad kan man göra för att hanskas med kännslor utan att dricka ??

Restart2017

Jag har haft en nykter helt på två år.
Å det va förra helgen!
För mig gick det väldigt lätt, såg till att inte sitta still så mycket. Så fort man kopplar av, så kommer tankarna.
Tränade, promenerade och städade
La mig tidigt

Björkek

För mig så är inte helgerna några speciella triggers, detta då jag tidigare druckit såväl vardag som helg. Men jag håller med ovanstående som skriver att det är viktigt att ha nåt att göra. Och att även unna sig nån god mat. Kolla lite film, kanske fika med nån vän, träna eller promenera.

Malkolm85

Igår gick det okej. Men idag är ångesten och rastlösheten total. Vad ska man ta sig till när abstinensen är så stark. I morgon har jag varit nykter en vecka. Förra lördagen vid denna tiden var jag jättefull. Stökade var dum och slog sönder porslin innan jag däckade på golvet. Vad fan är det att sakna. Varför får man sug efter detta kräldjur man blir av alkohol. Helt sjukt men den lömska alkoholen försöker väl lura en igen. Denna gången ska jag inte bli lurad. Ingen abstinens i världen ska få mig till det. Kämpa på alla

Tänk på att du vaknar nykter i morgon. Ingen bakfylla, Inga idiotiska meddelanden och ingen okänd bakfull sängkamrat att ta hand om. Glöm inte spyorna och den eftersmak de ger när de hamnat i näsan. Sedan detta med att plånboken och alla mobilkort är borta. Och du hittar inte mobilen. Stressad på väg till toaletten skiter du på dig.

Allt detta slipper Du bara genom att låta bli att dricka

vänligen
Ikaros

Om du behöver en extra skjuts framåt så kan jag berätta hur det såg ut, hur folk betedde sig inatt kl 04.00 när vi stängde baren jag jobbar i.
Här var det privat rockfest hela natten.

Vet i f*n hur många jackor jag fick jaga rätt på vid stängning:
En kvinna som grät hysteriskt
En kvinna somnade vid bordet och fick bäras ut till taxi
Två ramlade ner för trappen
En strippade på dansgolvet
En man hade sin hand i en okänd kvinnas byxor - därbak
En hade spytt ner hela toaletten
3 upphittade Iphones
20 tal borttappade garderobskvitton
1 gräl med svartsjuka inblandat
2 som försökte sabba inredningen.

Vakter som fick slita sig blodiga för att få ut folket när vi stängt.
Då stod inte mindre än 7 odruckna Mariestad och 5 hela orörda groggar
som folk betalt för men inte drack upp..

Ska jag fortsätta eller räcker det så?
:D

Vänligen

//MM (väldigt glad nykter bartender)

Jag får det mitt i nyllet varje natt jag jobbar.
Och varje natt när jag kliver ut i den friska luften
(hm nåja så frisk den kan vara i Sthlm)
så känner jag mig som nyförlöst.
Som en nyfödd som tar sitt första andetag...

Jag är SÅ tacksam att det INTE är jag.

Stå på dig.

Ha-ha-ha! DEN baren vill jag gärna besöka! Tell me where!! Nej, jag är varken galen eller full, bara socialantropolog...

Tack gode GUD men jag får ju faktiskt bra betalt för att ta hand om skiten.
Många undrar ju hur fasiken jag kan ha detta som yrke och vara alkoholist.
Jag har ju tillgång till alkohol hela tiden. Nycklar till spritförråd
etc. Men när jag är på jobbet så lockar det mig icke att dricka.....
Det är en riktig turn off...

Levande

Du har nu hjälpt mig att hålla mig nykter ett år till, börjar jag tvivla skall jag titta in på din tråd.
Man både skrattar och blir ledsen, är så glad att jag var ung innan fb och annat fanns ???