I tisdags bestämde jag mig...att denna helg skall bli en extra lång och vit helg (torsdag-söndag). Den första vita helgen på minst ett år. Kan inte minnas att jag skulle ha haft en vit fredag under hela 2016 (kanske inte 2015 heller!!). Men idag är en vit dag och en vit kväll. Första vita dagen var igår (kan tilläggas, bara den andra vita dagen totalt under januari i år...), den gick rätt så bra, förutom många tankar om jag skulle svänga in via systemet och handla vin när jag var påväg till en danskurs på kvällen. Jag var ute i god tid före kursen, så jag skulle ha hunnit, men lyckades ändra tankarna i sista minuten och ta den rätta svängen i rondellen, dvs vägen som ledde bort från systemet. Och jag var mycket nöjd när jag vaknade nykter imorse, efter en helt okej natt med sömn faktiskt, trodde jag skulle få mardrömmar och svettas, men det gjorde jag inte. Kanhända det kommer senare, om det kommer.... Jag har ju inte erfarenhet av så många vita dagar i rad under de senaste 2 åren. Så är smått orolig om jag kommer att få mycket abstinens.
Idag har jag dock inte känt av någon abstinens, men suget har varit sååå jobbigt! Det började redan vid 13-tiden när jag jobbade, jobbar hemifrån på distans de dagar som jag inte har jobbresor, reser ca 2 dagar per vecka, ibland kan det vara veckor som jag inte alls behöver resa. Men detta hemma-kontor jobb har ju samtidigt bidragit till mitt beroende, för jag kan lätt börja dricka vid 17-18 tiden när jag slutat jobba och hålla på till midnatt, då slockna i säng, palla mig upp vid 9, då jag inte ännu alls är i sådant skick att jag skulle vilja visa mig för folk, men det behöver jag inte heller, jag kan va kvar i pyjamasen och börja kvickna till i huvudet först kring lunch. Men jag gör ju inget bra jobb enligt mig själv, inte fått några klagomål än så länge för jag har skött allt som skall göras. Och under jobbresorna dricker jag mindre än hemma för att vara representabel och kunna träffa folk. Nå, detta en parentes, ursäkta om det blev för mycket jobbsnack, men kanske det finns någon här som hållit på likadant?
Vad jag egentligen tänkte skriva om var mitt sug idag, eftersom det är fredag....jag har ofta på fredagar unnat mig ett (eller två) glas vin redan till lunch, speciellt om jag legat bra till med jobbet och tänkt att jag kan avsluta dagen redan vid 16-tiden. Så idag hade jag inget vin hemma, och började den inre kampen mot hjärnan redan 13 tiden om jag skulle åka o köpa vin eller inte....och den kampen höll i sig mer eller mindre fram till dess att jag visste att nu är systemet stängt. I sista minuten tänkte jag ändra mig, 15 minuter innan de stänger bytte jag byxor och tog på mig jackan och var påväg att åka och köpa.... jag bor (tyvärr) bara ca 5 km från systemet så med bil hinner jag dit på 10 minuter. Det är många kvällar som jag rusat iväg strax innan stängning då jag fått panik över att jag inte har något vin hemma, fast jag hade bestämt mig för en vit dag, som förstås inte blev vit då. Men NU ikväll blev min dag vit!! Är nog jättenöjd nu att jag kan skriva det. Men samtidigt förskräckt att skall jag behöva ha en sådan här kamp mot suget varje dag nu!? Är det någon som vet när suget lättar? Mitt drömscenario skulle vara att det skulle kunna gå många dagar utan att jag ens tänker på vin, men kanske det är en utopi för en beroende person.
I alla fall är mitt mål nu att först klara 4 vita dagar nu under helgen (tors-sön) och sen utöka det till åtminstone januari ut. För att få ett avbrott i drickandet och se hur jag mår som nykter. Men jag inser ju att det blir en kamp...därför skriver jag här. Tack för att du orkade läsa!

Ja och ju längre tid du avstår desto mer sannolikt att du slipper de här tankarna. Minns mitt långa uppehåll när jag kunde konstatera att kl var 12 en lördag och jag inte behövde bry mig om att hinna till systemet för mitt vin kunde köpas i affären. Så skönt när tankarna inte finns och det har blivit en vana att vara nykter. Längtar tillbaka för jag har nu skapat mig ovanan igen. Inte lika högljudd dialog dock, men absolut tankar.

Coco79

Tack för tips på alkoholfritt bubbel! Det skall jag absolut testa framöver!

Så roligt Ellan att höra att du vågade gå på AA-möte! Hur länge har du gått och hur ofta brukar du gå?
Jag kan nog tänka dig att männen (gubbarna) kan vara riktigt trevliga och stöttande, det är bara att första gången skulle jag såå gärna ha velat se att det fanns åtminstone en annan kvinna där. Men det kommer det säkert att finnas om jag testar pånytt. Tror nog att jag vill göra det. Har tänkt att jag också skulle kolla på AA-möten i de städer dit jag brukar åka på jobbresa, det är större städer så kanske där är det mera blandat kvinnor/män och olika åldrar som går på möten. Fast dessa saker egentligen inte spelar någon roll, alla går vi ju dit av samma anledning.

Kram till er!

NyaMagnus

Nu blev jag glad! Så kul att höra att du skippade drickat idag. Lägg din egen glädje på minnet och tänk på känslan imorgon så gör du samma sak igen. Snart blir det stabilare.

Coco79

...att du blev glad Magnus! :) jag tänkte på dig när jag åkte hem och väntade att jag skulle få sätta mig vid datorn och skriva att jag avstod vinet idag, och då tänkte jag att då har jag i varje fall inte gjort dig besviken.
Vi kämpar på!

Elias

Stort grattis till anställningen och ännu en vit dag! Glädjande!
Företagshälsovården har visserligen din arbetsgivare som uppdragsgivare, men du som patient är skyddad enligt samma sekretessregler som på vilken vårdinrättning som helst. Rent formellt är det så.
Kämpa på i veckan och helgen som kommer!!!

NyaMagnus

......att höra! Så kul att jag kunde hjälpa dig denna gång. Nästa gång är det du som hjälper mig. Även om jag är inne i ett flyt just nu så vet ja ju att det kommer sug framöver som ska hanteras. Då tar jag gärna lite hjälp.

Hoppas också att du fått sova hyfsat och kan njuta av de underbara känslan av att vakna nykter utan ångest och med stolthet över gårdagen. Även om du fick stöttning igår så är det DU som fixat detta. Var stolt!

Nu kör vi en dag till! Han en fin vit dag! Kram

Coco79

Tack Elias för grattisen! Skall fundera på det där med företagshälsovården ännu. Men jag är ju rädd för att kolla mina levervärden och det kommer dom ju att vilja göra där, så skall nog igenom en längre vit period innan jag vågar mig dit. Fast, om jag inte klarar det själv måste jag väl gå dit.

I alla fall skönt med en nykter och ångestfri morgon idag. Sov mycket bättre men med mardrömmar, eller kanske inte direkt mardrömmar, men tråkiga drömmar om min brors bortgång och begravning osv. Känslor som är jobbiga. Jag drömmer ofta sådana saker under de första nyktra nätterna. Är det abstinens månne? Fast jag i övrigt inte haft andra symptom.

Hoppas denna dag kommer med mindre sug än igår. Ikväll kan jag inte dricka, tidig väckning imorgon för att köra bil 25 mil. Skall starta 07 hemifrån. Då kan jag inte vara bakis.

Kram på er!!

NyaMagnus

Hej på dig! Hur går det för dig? Själv är jag snart klar med dag sex och är väl nöjd med det. Känner dock en saknad i samband med en del situationer som gör sig mer påtagliga.

Antar att det är så för många och att det gäller att bita ihop än hårdare nu då.

Hoppas allt är bra med dig!

Elias

Visst gick det bra att stå upp tidigt idag för långkörningen! Inga problem utan bakfylla...
Se nu till att "hålla dig på vägen" dagen ut. Var inte rädd för dina levervärden, är de förhöjda kan de säkert funka som en bra trigger... Ditt mönster måste brytas - nu!
I all välmening
/E

Coco79

Tack Magnus & Elias för att ni tänker på mig!
Men idag gjorde jag ändå ett snedsteg. Det var såå bra att må bra imorse när jag skulle köra men den tidiga väckningen knäckte mig (jaja nåt att skylla på). När jag kom fram var det intensivt jobb i 7 timmar, sen till hotellet. Och nu har jag 'unnat' mig 3 glas vin, ett glas på rummet innan middag o till middagen två glas. Jag är inte full som tur. Men inget bra ändå. Nu en snabbdusch o sen sängen. Är såå trött! Lite skuldkänslor att jag inte klarar att inte dricka när jag bor på hotell, men bara lite just nu. 3 glas är ju måttligt men ändå, jag vill ju vara vit. Suck.

Emma73

Snesteg ingår i förändringen!!!! Du har ju inte druckit så mycket idag. Vad bra gjort att bryta så att det inte blev för mycket ikväll!!! Kämpa på nu och sov gott

NyaMagnus

Ett snesteg eller återfall ska man inte bara vifta bort men man ska heller inte gräma sig för mycket. Du kan ju inte göra något åt saken i efterhand.
Gör en snabb analys av varför du drack. Lämna sedan saken bakom dig och lägg fullt fokus framåt.

Jag gick en ledarskapsutbildning för ett gäng år sedan där vi tittade på hur vi som chefer kan coacha sig själva i vardagen. (det blir mer och mer ensamt ju längre upp man kommer som chef)
Det gick mycket ut på att göra korta analyser dra lärdom och släppa negativa tankar. Lika så bör man ta sig tid och gratulera sig själv när man gjort något bra och unna sig en klapp på axeln.
Den taktiken kan man använda sig av vad gäller agerandet mot alkoholen också tror jag.

Alltså: kort analys, vad gör jag annorlunda nästa gång och sedan släpp det negativa. Nykter dag = stor klapp på axeln och in på pluskontot.

På't igen bara :-) Du fixar detta!

anonym11208

Hur är det med dig? Titta in och säg hej! Och om det är så att du inte har lyckats med att hålla dig i från dig vinet, du är inte ensam, men det bästa är att det går att starta en nya tag. Jag drack massa vin i fredags och i lördags, men nu är jag på banan igen och kämpar på! Kram

Coco79

Ååhh det är så svårt att hålla sig från vinet!! Nu har jag druckit igen varje dag sen i fredags, får inte stopp om jag en dag trampar snett. Men jag skall försöka igen, om det kunde bli uppehåll åtminstone till över påsken. Tack för era hejarop!

Vet precis hur det är! Har haft en riktigt mörk period bakom mig (och inte skrivit på flera månader) men nu är jag inne på dag 5 utan alkohol och tänker fortsätta öka på antalet vita dagar. Låt oss kämpa på tillsammans!! kram