Hejsan

Jag är ny här. Jag har precis än en gång slutat dricka. Jag har haft problem med alkohol i ungefär 7 år. Jag är 29 år gammal. Jag har sedan mycket ung ålder festat. Men för ungefär 7 år sedan började jag dricka ensam. Sedan dess har jag haft perioder där jag druckit oerhört mycket. Förra året drack jag nästintill varje dag. Har sagt upp mig från arbetaplatser pga ångest av bland annat drickande. Varit deprimerad osv men i övrigt haft ett enligt mig ganska fungerande vardagsliv. Jag har under hela denna tiden varit medveten om mina problem med alkohol, även folk omkring mig har vetat om det. Men på något sätt har det lyckats pågå utan att jag eller någon annan tagit tag i det på riktigt. Har även vid flera kortare perioder varit nykter på eget bevåg. Nu försöker jag alltså igen. Men har oerhört svårt att motivera mig själv till varför jag inte ska dricka. Det påverkar hela mitt sociala liv och min vardag. Känner mig vilsen i nykterheten. Om det är någon som har konkreta tips som kan hjälpa är jag tacksam.

Janeway

....jag är också ny på detta så jag har kanske inte så många tips ännu. Men mig hjälper det att läsa och skriva här och känna igen mig i folks berättelser, att man inte är själv. Sen är jag så sugen på att slippa all ångest och oro som a ger - verkar vara det allra bästa med att bli nykter! Du är ung och du är klok nog att förstå att du har problem, det verkar som ett bra första steg! Stå på dig, heja heja!!

Att försöka helt sjäv utan hjälp tror jag inte på. Nu har fu fu det här nätet och det ät bra. Men vänd dif också utåt. mot AA, t.ex. Kanka komunensbereoendeenhet kan hjälpa dig. Sedan har vi beroendekliniker.
kämpa på men inte ensan
vänligen
'IKaros