Efter år av drickande, allra helst hemma när resten av familjen somnat och jag under de senaste månaderna märkt att det spårar ur allt mer. Min sambo har reagerat, jag bommar möten på jobbet, presterar dåligt på jobbet, är trött, tränar inte och sover inte. Men jag tänker en hel del på att få bli full. Jag kan inte sluta när jag väl börjat. Jag glider i tillvaron och har inte riktigt kontroll längre. Dessutom har jag blivit ett fysiskt vrak.

Jag inser att jag måste ta kommandot över mig själv. Jag antar att det här kan komma att bli en tuff resa. Om jag inte hanterar detta nu så är det ju inte helt orimligt att jag super bort familj, företag och hälsa. Med det skrivet så är det dax nu. Dax nu för att försöka sluta dricka och få ordning på tillvaron. Jag måste, när tiden är inne för mig kunna säga till mina barn 8 och 10 år gamla att jag gjort mitt bästa jag kunnat för dem. Då kan inte alkoholen styra mitt liv. Tursamt nog har jag lyckats dölja mina alkoholproblem, eller det är väl lika bra att ta tjuren vid hornen... Att dölja min alkoholism.

Det är två dagar sedan jag drack. Jag hoppade systemet efter jobbet. Min plan är att göra det i morgon med. Hela helgen utan alkohol. Det är mitt första mål. Sen ska jag klara mig igenom måndag - tisdag. För att på onsdag känna efter i kroppen hur det känns- förmodligen bättre. Jag återkommer på Söndag.

Elias

Din självanalys är klockren. Med den insikten kan du resa långt på den vita vägen, det ger så många vinster jämfört med alternativet.
Första tiden efter ett a-stopp kan vara jobbig med abstinens, så ett tips är att försöka hålla ut längre än till onsdag så att du verkligen får känna förändring. Men kortare delmål är en bra början. Själv tar jag en dag i taget, med huvudmål på ca ett halvår. Jag har omvandlat mitt mål rent mentalt till att gälla en viktnedgång på 15 kg, där alkoholfritt är en orubblig del i programmet. Minus fyra kg på 22 dagar nu (klappar mig på axeln)! Det hjälper mig stort i min motivation.
Kämpa dig igenom helgen nu, det klarar du med lite jävlaranamma!!!

Att läsa om och lära sig av andra med samma problem är en bra strategi för att förändra något. Det är det vi gör här på forumet. Bra att tänka lite framåt hur man vill må fysiskt och psykiskt. Även som du tänker på, hur du kan finnas för dina barn och andra nära och kära är viktigt. Att ta en stund i taget men ändå tänka på sin framtid är smart. Var och en har sin väg och sina mål. Nu har du tagit dom första stegen i din plan.

Coco79

Jag har samma mål som dig, som ett första steg i alla fall, dvs att klara helgen utan alkohol. Det har gått bra hittills (förutom ett enormt sug igår fredag men det gick ju över till slut), första nyktra dagen i torsdags och idag tredje vita dagen. Skall nog fortsätta med nykterhet i början av veckan också, och helst januari ut. Minst. Vill som du känna en förändring i hur jag mår. Idag var jag på förvånansvärt bra humör under dagen, men mot kvällen blev jag lite ledsen över att saknaden av vin ändå är så stor, det känns bara så tråkigt att inte 'få' dricka. Tristess i tillvaron liksom. Men jag gör det här uppehållet för min egen skull. Önskar dig lycka till på vägen!

Coco79

Jag säger WoW till din viktminskning men förstås också nykterheten! Otroligt bra kämpat!! Jag vill också gå ned i vikt (och behöver göra det), så jag hoppas en vit period skall hjälpa mig på den vägen också. Fortsätt kämpa!

Långeman

Söndag kväll. Jag har åkt slalom. Min sambo fyllde år idag. Det var sus och dus igår. Restaurang, öl, vin och god stämning. Jag tänkte beställa vin till maten och en Old fashioned till fördrink, det som kom ur mig var en "Cola light" tack. Jag överraskade mig själv, resten av kvällen gick på mineralvatten och läsk. Inte en droppe alkohol. Jag är ganska nöjd med, för att vara lite oblyg, jag är jävligt nöjd ska ni veta. ? Det var trevligt ändå - jag mös i min hemlighet att jag klarade av mitt mål med kvällen!

Idag söndag var det bastu med grabbarna, jag körde alkoholfri öl. Mina vänner frågade varför, jag sa att det ibland känns som om jag förlorat kontrollen över A och de såg fundersamma ut (de vet ju inte att jag förlorat helt och hållet kontrollen) sen säger de, det var inte så tokig tanke, jag tror de nog reflekterade över sin egen relation till A.

Jag vet att jag har en lång resa, helgen har gått bra, bättre än vad jag trodde. Idag känner jag mig utvilad och pepp för att jobba i morgon. Så utvilad som jag känner mig nu och närvarande har jag inte känt på länge, det är en skön känsla. Känner jag mig själv så är det den känslan jag ska vara vaksam på, när allt är på topp och jag känner mig fräsch. Några bärs efter jobbet med polarna kan väl inte skada? Vi tar ett bar bira och när jag kommer hem så fortsätter jag med att hälla i mig en vinare, medans mina kollegor gått och lagt sig. Nu kommer tre dagar, där jag ska vara vaksam på mig själv och komma ihåg varför jag mår så mycket bättre nu när jag inte druckit A, innan jag väljer att Lomma ner till baren. Onsdag är nästa hållpunkt. Måndag kväll kommer det att finnas alkohol på ett mingel jag måste gå på. Jag ska se till att ta bilen, vilket är en broms i sig. Jag ska även komma ihåg varför jag mår så bra. Tisdag vet jag inget om, en plan är att ta en lång tur med hunden efter middagen. Sen kommer onsdagen. Klarar jag mig till onsdag kväll så ska jag fanimej inte dricka.

Checkar in på onsdag.

Långeman

Hej, tack för pepp!
Träning har varit en central del i mitt liv innan alkoholen tog över allt. Jag har en plan på att börja träna så småningom, jag tror att jag först ska få kroppen att återhämta sig, det är en magisk känsla i kroppen, 3 dagar sedan den sista droppen, jag kör med 2 dagar som mål åt gången, får jag till allt enligt min plan så börjar jag träna om ca 10 dagar.

Långeman

Hej, tack för pepp!
Träning har varit en central del i mitt liv innan alkoholen tog över allt. Jag har en plan på att börja träna så småningom, jag tror att jag först ska få kroppen att återhämta sig, det är en magisk känsla i kroppen, 3 dagar sedan den sista droppen, jag kör med 2 dagar som mål åt gången, får jag till allt enligt min plan så börjar jag träna om ca 10 dagar.

Långeman

Det känns underligt, men på något sätt har jag lyckats hålla mig undan från A i två veckor, trots grabbmiddag, restaurangbesök, jag känner mig klarare i knoppen än på länge. Kort mål: ingen A tor, fre och lör.

Kram på er.

Sinnituss

2 veckor är bra, ser fram emot ny uppdatering på söndag då. På söndag har jag klarat min första vecka.

Långeman

Jag vet inte vad det är som är skillnaden den här gången, i det här försöket, jag har prövat många gånger tidigare. Kanske är motivationen en annan, kanske är det för att jag medvetande gjort min situation för mig själv, dvs min hälsa, mitt beteende när jag druckit A och kanske för att jag i min omgivning sagt att jag håller nere på A, vilket accepteras utan att någon undrar. Men tanken på att dricka sig riktigt full får jag nog flera gånger om dagen, jag känner även igen vad det är som ofta triggar igång drickandet och försöker vara medveten om att känna igen situationerna och känslan som dyker upp så att jag hinner parera för det. Det går ganska bra. Jag har alltid ett 6p med A fri öl hemma som faktiskt blir ett substitut. Jag tar en burk, jag får den där känslan som jag saknar, efter halva burken så har suget försvunnit. Det är min nödventil när det är som värst. Det är i hemmet, när alla andra sover som jag helst dricker. Över tid måste jag hitta en långsiktig strategi för att hålla mig ifrån A. Sommaren kommer, det gör även alla grillmiddagar och Rosévinsdunken - jag måste förbereda mig.

I tanken förändras vi och våra val. Du verkar ha tänkt till och förberett dig för eventuelle svårigheter med a-stopp. Bra att du känner nykterhetens fördelar. Suget minskar nog med tiden. Så är det för mig i alla fall...

Elias

Två veckor är stort. Jag känner så väl igen det du skriver om dagliga attacker av våldsamt a-sug. Det klingar av med tiden, var så säker. Du förmedlar en enorm motivation och insikten finns ju där, du har alla chanser att klara helgen och sedan köra ännu en hel vit vecka. Med vinster i huvudet varje dag.
Bra att du kan parera suget med en halv burk a-fri öl, fixar man det på det sättet är det kanon!
Jag är i sjätte vita veckan nu, världsrekord för min del, och suget är helt borta. Känner mig piggare, klarare, friskare och gladare än på många många år. Klampar på dag för dag och stegen blir lättare hela tiden.
Kämpa på!!!

Långeman

Det jag glädjer mig allra mest är inte att jag inte druckit på 2,5 v utan EFFEKTEN av att jag inte druckit. Jag är HÄR. Jag ser på min familj på det sätt man bör. Jag vaknar självmant först i familjen, tidigare var jag sist upp. Jag är utvilad. Jag klarar av att tänka på det sätt jag gjorde för några år sedan. Jag vill börja träna igen! Jag känner mig närvarande. Det är belöningen. På 2,5v från Kronvrak till relativt snabb och rapp! Jag ska gå tillbaka till den här posten när det blir svårt.

I helgen skulle vi fira en kompis som fyllde jämt. Jag var sen så när jag kom till restaurangen stod där 2 glas champagne avsedda för mig att dricka. Något jag lätt häller i mig på tre minuter. Det hör gänget vet inte om... de vet inte att jag har problem med A. Jag sa rätt och slätt att jag har en vit månad, mest på grund av att jag tycker det är lite för roligt att kröka. De tittade på mig och sa, good for u, det är nog något alla borde göra. Svårare än så var det inte med det, jag höll mig till den alkoholfria ölen. Somnade vid 23 igår och vaknade 07. Gick ut med hunden och ringde min bästa vän vid 10 tiden. Han var bakis. Det kändes bra. Nu siktar jag på att ta mig förbi onsdag som jag vet kommer att innehålla ett mingel som jag måste gå på. A kommer att finnas där. Jag laddar för att möta den utmaningen.

Jag hoppas att jag tar mig igenom hela månaden och att jag efter det inte lurar mig själv att tro att måttligt drickande kommer att fungera. Det känns samtidigt lite konstigt att inte dricka igen och hur tänker man. Nästa torsdag har jag hållet uppe i en månad.

Kram

Sinnituss

Man blir glad av dina uppdateringar. Härligt med massor av energi! Starkt av dej på festen också. Dina kompisar verkar vara bra människor.

Ser fram emot en ny uppdatering framåt onsdag då.