Har läst här då och då under ett års tid. Jag har nu nått en punkt då jag känner mig totalt slut. Har sen i början av 20-årsåldern haft en kärlek till alkoholen och hade mellan åren 20 och 30 perioder då jag drack mycket, gjorde bort mig, hade minnesluckor. Drack även i smyg på dagtid. Efter jag fyllt 30 år började jag nog dricka mer eller mindre varje kväll. En halv flaska vin eller ett par starköl. Efter 40 års ålder så har det eskalerat allt mer och jag har nu i flera års tid druckit en liter vin varje kväll. Eller kväll och kväll... mitt sug är som starkast vid 16-tiden och det är då jag börjar lite smått och slutar sen när min tetra är slut. Jag är nu 47 år, gift och har två barn. Är kvinna kanske jag ska tillägga. Har enstaka dagar då jag inte dricker och också ett par kortare perioder med uppehåll emellanåt men det är försumbart i det stora hela. Livet i mitt hus ser nog bra ut på ytan och jag tror inte att någon utifrån kan ana hur det egentligen är ställt.

Känner nu att jag nått vägs ände. Jag är livrädd för att min kropp snart inte orkar mer. Ligger vaken om nätterna med ångest. Minnesluckorna blir fler och fler. Kroppen är trött och svullen. Jag är överviktig. Fick förr höra att jag hade vackra ögon men det som nu stirrar på mig i spegeln är allt annat än vackert. En blick som är glansig, trött, livlös, uppgiven. Vem är den där kvinnan? Ögonvitor som är allt annat än vita. Har klåda som antagligen beror på leverpåverkan. Jag lever som en robot och gör allt som jag måste göras i hushållet men jag gör inte längre sånt som jag tycker är roligt. Har slutat att träna och det älskar jag egentligen att göra. Skulle vilja börja sjunga i en kör och att lära mig dansa men gör inget av det. Har ju inte råd att göra dessa saker heller för alkoholen äter ju upp mina pengar.

Drack senast i torsdags kväll och det börjar nu närma sig två dygn utan alkohol. Känner ett enormt sug nu när jag sitter och skriver det här. Skulle vilja sitta här vid datorn, skriva, surfa runt och dricka mitt vin. Nu fick jag stålsätta mig hela dagen idag och inte gå in på bolaget så jag har inget hemma, vilket är ett absolut måste för mig. Finns det, dricks det.

Har läst en massa här där ni kloka fina människor skriver om tips och hjälpmedel för att klara av att inte dricka. Har laddat ner ett par appar där man fyller i lite olika info om sitt drickande. Gillar statistik så det kan vara bra för mig. Vidare så har jag de här två dagarna käkat några mackor runt 15-tiden så att jag inte är hungrig när min "sug-tid" kör igång. Har också laddat med mineralvatten så att jag har annat att dricka. Det här med att vända sig till någon annan människa för stöd vet jag inte hur det ska gå till. Jag litar inte på någon. Det fick jag lära mig under uppväxten och jag har ingen aning om hur det ska gå att få bort.

Min uppväxt i korthet. Båda mamma och pappa hade varsin psykisk sjukdom och pappa var dessutom alkoholist. Var alltid på min vakt och försökte ligga steget före genom att försöka förutse vad som skulle hända härnäst. Mår mycket dåligt över vad jag själv utsätter mina barn för genom mitt drickande. Orkar inte ta till mig vidden av vad jag gett dem genom arv och miljö för då går jag under.

Igår kväll när jag gick kvällspromenaden med hunden så kände jag luften på ett annat sätt och såg min omgivning. Men mina ben var mer vingliga och ostadiga än när jag är på fyllan. Jag kände mig rädd och osäker. Hur ska jag klara av att leva utan bedövning? Ville heller inte gå hem igen och då kommer jag in på ytterligare en enorm vägbula på min väg mot att försöka hålla mig nykter. Min man. Han har lika stora problem med alkoholen och har ingen lust att ändra på det. Han är mycket nöjd som det är och han drar ner mig. När jag gör mina små försök så trugar han och trugar. Åker och köper hem fast jag ber honom att låta bli. Nu har jag lyckats vara stenhård de här två nyktra dagarna och fast jag var med honom på bolaget så sa jag nej till att köpa något till mig. Han tjatade att jag skulle väl köpa lite till en annan dag om jag nu inte skulle dricka just idag. Jag tål inte heller lukten av öl när jag är nykter. Det stinker i rummet, hans andedräkt, hans glansiga blick.

Oj det här blev visst långt. Om någon vänlig människa har orkat läsa ända hit så tackar jag ödmjukt. Jag har samlat mod länge för att skriva det här inlägget, för när det är gjort så känns det som att jag har satt en boll i rullning. Så nu tar jag ett djupt andetag och sänder iväg....

Japp och vi tar emot bollen!
Välkommen Sarsaparilla!

Jag lever som singel så jag har svårt att ge kloka ord kring
din man men det finns andra här inne som är i samma sits.
Vet inte riktigt hur man gör då om en partner vill fortsätta....
Hmm..

Ville mest skriva Hej och att jag såg ditt inlägg.

Igen varmt välkommen :)

2 dagar är ändå bra, din kropp har fått vila i 2 dagar så det är ju en jättebra början!
Kroppen repar sig ganska fort trots allt.

Har du funderat på att ta ett läkarbesök och be om att få ta prover?

Mvh

MM

Tusen tack för ditt svar MondayMorning!

Har funderat på läkarbesök men jag vet inte om jag kommer att tas på allvar. De gånger jag har sökt på vårdcentral för någon åkomma så har jag alltid nämnt att jag dricker för mycket men det tas ingen notis om det. Det kommer inte ens med i journalen. Kanske de inte tror att det är så allvarligt när man kan samla ihop sig och hålla en hyfsat snygg fasad?

Du måste nog söka direkt för dina alkoholproblem, inte att du har någon annan åkomma och nämner att du dricker för mycket.
Man brukar dessutom få lite förtur när man söker för alkoholproblem.
Där jag går sitter alla möjliga (på beroendecenter) ur alla sociala grupper.

A problem är ju pass utbrett och vanligt idag att läkare är medvetna om att även människor utan den typiska alkolooken kan vara alkoholister.
Tycker du borde söka direkt för att få en rejäl koll på kroppen och hjälp med detta.

Lim

Hej sarsaparilla! Jag tycker du är så duktig som klarat två dygn trots en man som vill köpa vin till dig!! Fortsätt lyssna på din önskan om ett sundare liv där du kan ta upp dina intressen du mår bra av.

Jag hejar på dig!

Hoppas du är okey idag :) Tror kanske Dionysa (?) kan hjälpa till med den där biten om att han en man som vill dricka.
Som jag skrev vet jag inte riktigt hur man ska tänka kring det. Vet bara att det måste vara väldigt svårt. Hoppas ni
kan hjälpa varandra kring detta.

Tror lite på att kaka söker maka och att det kan vara lättare att hitta någon som har liknande problem med A.
Hoppas det är okej med er?

Kramar

MM

Jag har ingen bra erfarenhet av vårdcentralen här så jag kollade upp angående Beroendecentrum och det finns ett i närmaste stora stad. De hade ett flertal avdelningar med olika inriktningar och jag skulle nog passa in på två av mottagningarna som finns där. Ska kolla upp det lite mer.

Nu är det tre dagar och jag mår rätt så okej. Var i en jobbig social situation på eftermiddagen och jag tänkte direkt att så fort jag kommer härifrån ska jag hem och dricka vin. Men det skulle jag ju inte alls! Dels så ska jag ju vara nykter nu men så hade jag ju också sett till att inte ha något hemma. Annars vet jag inte vad som hade hänt idag. Imorgon blir det svårare igen när bolaget är öppet.

Suck... nu pös det till och maken öppnade sin första öl.

Humöret har svängt rätt så ordentligt idag. Omväxlande känner jag mig stark, glad, upplyft för att nästa sekund vara liten, skör och gråtfärdig.

Hoppas du mår bra. Kram

Tror att om du i första hand nu tänker att kroppen måste få vila ut, inte gå på högvarv hela tiden för att bryta ner A så kanske det är lättare.
Kroppen tar ju tyvärr stryk. Första två veckorna brukar vara jobbigast med abstinens.

Insikterna kan ju också göra ont, så det är inte konstigt att vi känner oss ledsna. Jag pendlar också mellan stark som en oxe till supersvag.
Kan gråta för inget. Tårar kan komma på bussen men jag antar att det är bra, har inte gråtit på flera år. Inte ens när anhöriga
har gått bort. Man blir väldigt avstängd i sina känslor.

Man kan ju också ha ett beroende samtidigt som man är medberoende.

Vet din man om att du inte vill dricka mer?
Skulle du orka ta kraft och ring till den kliniken imorgon?

Tyvärr måste man ofta ta hjälp ...
Det finns ju också medicin som kan hjälpa dig.

Jag mår bra tack. Ensam hemma, utan min dotter, vilket är en stor risk för mig.
Ingen skulle ju märka om jag drack
Men jag börjar lära mig hur jag ska hantera dessa tankar....

Bra att du skriver på forumet. Jag har erfarenhet av att vi båda i ett förhållande dricker. Tyvärr har jag flera par i min närhet också. Det är jättejobbigt att sluta om partnern fortsätter och även trugar den andre till att dricka a. Det som är bra är att om båda bestämmer sig för att sluta så kan man peppa varandra i stället. Jag ville leva nykter och insåg svårigheten att leva med en man som var a-beroende, och ej ville sluta. Jag berättade det för min sambo och sa att han kan fortsätta dricka men i så fall måste vi separera. Sambon beslöt sig för att följa min väg.. Till våra barns och flera andras lättnad.. Varje nykter dag är ett framsteg och början på ett friskare liv..Kram..

MondayMorning
Tack för dina ord. Jag läser och tar till mig av vad du skriver. Skönt att höra att du kommit en bit på väg och har hittat knep för att hantera dina tankar när du vill dricka. Får jag fråga hur länge du har varit nykter? Det går kanske att hitta någonstans här på forumet men jag har inte hittat någon sökfunktion eller hur man går tillväga.
Min man vet att jag vill sluta men han tar inte till sig det. Han vill inte att något ska rubbas antar jag. Han är nöjd som det är. Har inte ringt mottagningen idag. Jag är sån att jag måste fundera lite mer innan jag gör något.

miss lyckad
Tack för ditt välkomnande! Vad härligt att höra att din sambo ville hänga med på din linje. Då kan man ju stötta varandra när det är motigt. Berätta gärna mer hur ni har gjort och hur länge ni har varit utan alkohol.

Känner mig väldigt nöjd med mig själv idag. Har haft det kämpigt och var så otroligt sugen på mitt vin. Kunde känna smaken och doften av svalt rosévin. Maken och jag gjorde ärenden på stan och han ville in på bolaget som vanligt men jag följde inte med in och jag förbjöd honom att köpa åt mig. Det som gjorde att jag orkade stå emot var tanken på det här forumet, på alla människor här som kämpar. Sen loggade jag också in på ett par appar som jag tror kommer att vara till hjälp. Där står det svart på vitt hur många dagar och timmar jag varit utan, hur mycket pengar jag låtit bli att göra av med samt några positiva saker på hälsan som redan har inträffat och vilka som kommer att komma om man håller ut. Ville inte sabba min statistik...

Blir tidigt i säng idag för jag sov rätt så dåligt i natt. Det gör jag ju i och för sig alltid. Brukar däcka av alkoholen och sova cirka fyra timmar och sen ligga vaken resten av natten och vrida mig i ångest. I natt låg jag bara vaken och hade långtråkigt. Ingen ångest!

Vaniljsmak

Jag känner igen mig i mycket av de du skriver i ditt första inlägg; "skulle vilja sitta här vid datorn, skriva, surfa runt och dricka mitt vin." och " Eller kväll och kväll... mitt sug är som starkast vid 16-tiden och det är då jag börjar lite smått ...". Det är verkligen så jag känner. Det är så jag hamnade här. Jag är helt ny, upptäckte webbplatsen igår efter att ha vaknat bakfull och med ångest, hoppas på att andras berättelser kan ge styrka och mod att hålla fast vid beslutet. Jag tycker du verkar vara stark, stark som kämpar i sådan motvind. Suget i sig kan vara nog så jobbigt (jag har slutat många gånger ...) men att dessutom göra det utan hjälp och stöd i hemmet ... Det är verkligen starkt!

Dag fem idag då? Kämpa på!

Jag har varit nykter i 2 år - sen återfall under ca 17 månader med periodiskt drickande
som eskalerade och jag drack mer och mer. Sista gången var det en extrem mängd
som jag drack. Nu helt nykter i 118 dagar. Med hjälp av A-terapeut och läkare.
Och inte minst alla här inne (mina hjältar) som styr och håller i mig när huvudet börjar
skena åt fel håll.
Jag har tillgång till ett AA-möte varenda minut i min mobil.
Alla har sin funktion härinne.
Så fortsätt att skriv om din situation...

Tror du kanske måste vara ÖVERTYDLIG med din man.
Få honom att respektera dina nya val.

Och vem vet? Din man kanske hakar på han med till slut?

druckit sen i Torsdags så har du ju snart en vecka.
:)

Och även om du känner att du inte kan lita på någon
så hoppas jag du känner att här inne finns bara människor
man kan lita på och här finns alltid stöd att få.
Från fina människor som aldrig aldrig dömer en.

MondayMorning
Starkt gjort av dig. Då är det 119 dagar idag för dig!
Hur funkar AA i mobilen? Jag gick på ett möte en gång men fick total panik därinne för det var så otroligt mycket folk. Funkar inte för mig.
Maken frågade idag igen om han skulle svänga förbi bolaget och jag sa återigen nej. Sa att jag måste verkligen hålla upp nu ett tag för jag mår inte bra av det här drickandet. Han skulle då också hoppa över men vi får väl se om det stämmer när han kommer hem om en halvtimma.
Jag känner verkligen att härinne finns det bra människor som inte är dömande.
Kram till dig

Vaniljsmak
Tack för ditt inlägg och för att du hejar på! Vi kämpar på tillsammans.
Stor kram

som handlar om "pardrickande" dvs att båda i ett förhållande är beroende av a. Jag slutade på min födelsedag. Var full var och varannan kväll i något år innan det och supandet började tära på både kropp och själ. Jag hade utvecklingssamtal med min dåvarande chef och hon berättade om mail hon fått av min dotter, om mitt beroende. Innan detta så har jag läst och sett massor med böcker och filmer om missbruk. Har även träffat personer med missbruk i mitt jobb. Har även alkoholberoende i släkten. Du kan säkert känna igen dig i trådar där båda dricker. Och ta till dig tips av dessa. Kram..

Min hjälp till självhjälp har varit att jag läst mycket om beroendet och pratat med människor som både har slutat men även personer som inte lyckats sluta med alkohol. Tror att det är viktigt att kunna så mycket som möjligt om alkoholberoende för att kunna sluta för gott...

Tack för att du delar med dig av din historia och tack för tips. Ska försöka hitta såna trådar här och kanske om det finns några böcker att låna.