Jag behöver tips på vad jag kan göra istället för att njuta av vinet, som har blivit ett sätt att leva för mig. Jag dricker nu sura citronjuicer och bubbelvatten för att ha något i gladet, men jag behöver ersätta själva sysselsättningen att dricka vin, som jag älskar alldeles för mycket.
Vad gör ni?

Taesa

Nu har jag ju bara varit nykter en vecka men har en 1,5 års nykter period bakom mig. Jag gör sånt jag trivs med så har väl inget bra generellt tips.
Igårkväll nördade jag runt på loppissidorna på FB, sålde massa saker och tjänade in några välbehövliga hundra. Sen drack jag kaffe och åt chokladbollar för att avsluta med lite godis och läsk (skiter i vikten just nu)
Annars har jag läst mycket, lagt pussel, bakat, lagat mat, gått i skogen, pysslat med hästarna, renoverat möbler . Allt möjligt som jag trivs med och som framförallt ger mig ett lugn och avslappning. Har liksom lagt det där på hyllan att helger ska vara något extra utan strävar mer efter lugn och trivsel. Svårt att förklara.Sen är jag ingen social person med massa umgänge utan trivs bra ensam.
När jag var helt nynykter under den långa nyktra perioden drack jag enorma mängder ramlösa på burk, just för att jag var van att dricka nåt hela tiden och för att få burkkänslan liksom.
Hoppas du finner något slags alternativ!

Tränar väldigt mycket.
Första helger var konstiga. Nu är det inga problem.
Jag försöker göra nya saker, ngt som jag aldrig gjort förut. Det ger mig kickar av adrenalin och det behöver jag.

anonym11208

ute och går, njuter av att vara nykter, bakar. Jag tycker att efter den kritiska tiden är över, för mig mellan 17-19/20 så känns det bara skönt att inte dricka.

Zinga

Upptäcker nya fik istället för barer, tränar, läser, gick o tog massage idag o fr.allt sover i soffan eftersom jag varit sjukt trött sen jag slutade med alk. Och går på AA möten vilket är bra för mig när jag känner mig rastlös o orolig. Blir lugn av det o träffar andra i samma sits för att snacka lite skit med dem ?.

Pantani piraten

Cirka 200 dagar nykter här.
Livet har väl återgått till det normala???
Men i början av nykterheten blev det inte så mycket gjort, lite promenader och försöka njuta av nykterheten.
Var dock väldigt rastlös och mycket trött samtidigt.
Försökte även läsa en del, men det gick sådär.
Men motion är ju aldrig fel så det är ett tips?

så sysselsatte jag mig med t.ex Second Hand-rundor. Dvs åkte till olika SH-butiker och letade fynd. Vi har hus och trädgård och då saknas aldrig sysselsättning. Jag har sett mycket filmer om alkohol och droger och dess skadeverkan. Läst mycket om alkohol. Umgåtts med vänner och familj som inte har alkohol som prio 1. Jag yogar och mediterar 1 gång i veckan. Jag läste mycket på forumet i början. Även anhörigsidan...