"Quitting is easy, I have done it a thousand times." - Mark Twain

Vi är alla här för att dra ner på alkoholen och nu är det min tur. Likt Mark Twain har jag försökt tusen gånger, och det har ju uppenbart inte fungerat eftersom jag sitter och skriver här. Denna gång ska jag ta mindre steg, som kanske kan leda till en längre nykterhet eller 100% nykterhet i framtiden. Jag dricker inte varje dag men 3-4 gånger i veckan, alltså typ varannan, och kan/vill inte sluta när jag väl har börjat. Målet är alltid att bli extremt full, annars känns det onödigt.

Mitt först mål är bara att ta mig igenom idag. Lördag, vi har alkohol hemma och jag är uttråkad. Men jag känner inget direkt sug och jag måste verkligen plugga så det är okej. Mitt andra mål är att ta mig igenom veckan tills i alla fall torsdag då jag är klar med skolan för veckan. Och mitt "stora" mål är att inte dricka tills min födelsedag vilket är om tre veckor. Efter det får vi se... Har inte varit nykter tre veckor på väldigt länge.

Let's do this!

Pärlan

Välkommen och heja! Låter bra med små delmålet..tror det är lättare än att sätta målet för högt direkt. Risken då blir också att man gått och kämpat bara för att trilla dit så fort målet är nått.. Med korta mål som mynnar ut i en längre period känns det mer troligt att man tänker att "äh, tar en vecka till"..:)

Bra iaf att du insett att du dricker mer än du vill! Lycka till! ?

Future

Hej och tack! Ja, det är lätt att tänka att man ska vara nykter för alltid efter en riktigt hemsk bakfylla, men så blir det ju aldrig ;) så små mål tror jag kommer funka bra för mig, i alla fall såhär i början. Hur går det för dig?

Future

Alltså, här ligger jag i sängen, redo att sova. Min man har varit ute med en kompis, kommer hem med öl och Baileys(som vi brukar dricka till kaffet ibland). Är inte arg på honom men mig själv, har typ inte känt ett sug på hela dagen men sen nu så! Kan påpeka att vi bor i USA, så alkohol är tillgängligt dygnet runt. Och klockan är 10:30 här. Tänker att det inte är ett straff att jag inte ska dricka nu, men en belöning. För kropp och hjärna.

Future

Det blev lite Baileys i kaffet imorse men ytterst lite och kände knappt av det, helt onödigt egentligen. En vana, antagligen... men inget mer nu. Ser inte det som en förlust direkt, ville inte ha mer efteråt heller så det var bra.

Future

...känns det väl helt okej. Tråkigt och jobbigt, men okej. Mitt kortsiktiga mål nu är att inte dricka tills torsdag då skolan är avklarad för veckan. Hur löjligt är inte det, att det ska vara "svårt" att inte dricka mellan måndag-torsdag?! Måste bryta vanan.

Tänker alltid på alkohol och när jag dricker är jag nästan besatt. Älskar första glaset och vet hur mycket det är kvar i flaskan, sen följer jag flaskan och får ångest när den sjunker under halva. Dricker mer än min man och tar alltid ett glas till sängen, däckar och sen vaknar jag och glaset är fortfarande fyllt där. Tydligen så tror jag att jag alltid behöver ett glas till... en trygghet liksom. Men det är jobbigt att dricka för mig eftersom jag är så besatt och kan knappt "njuta" av det glaset jag har för jag tänker bara på nästa och på hur full jag är etc. Tar inte så mycket shots längre men förut kunde jag börja med ett-två shots bara för att bli full snabbare.

Är så himla trött nu också, vet inte om det har att göra med detta men tänkte bara tillägga det.

Pärlan

Känner igen mig.. Jag köpte alltid hem mängder till helgen (läs: fredag) för att det inte skulle riskera att ta slut.. Men sen behövde jag ju handla även lördag gör de dom fanns kvar skulle såklart inte räcka hela lördagen.. Och mer och mer blev det eftersom jag kunde dricka så mkt.. Till slut blev det lättare att köpa bags..tills jag tydligen kunde få i mig en hel sån också över ett dygn.. Har också vaknat med glas bredvid sängen.. Ingen stoppknapp överhuvudtaget..

En dryg vecka nykter.. Känns så himla lite trots att veckan känts som en evighet för att det hände så mycket under veckan..

Future

Bra jobbat med en vecka ändå! Ska försöka hitta din tråd om du har nåt så jag kan läsa den. Det här är min 5e dag förutom pyttelite Baileys i söndags, men räknar inte riktigt det. Tiden går otroligt långsamt, men det är väl för att man tänker på det heeeeeeeeela tiden. Går bara i skolan på förmiddagarna så måste hitta på något efter lunch annars blir jag galen och det är oftast då jag börjar dricka för jag är så himla uttråkad. Ska försöka gymmet idag och plugga måste jag också. Har dock ingen motivation till någonting. Vill inte dricka men vill gärna sova och äta skit.

Pärlan

Min tråd ligger i "Det vidare livet" :)

Jo, det blir nog svårt om man tänker på det.. Jag tänker inte alls på alkohol (än iaf)..men det är nog för att jag slog så hårt i botten.. Det blev plötsligt en icke-fråga för mig huruvida jag skulle kunna dricka mindre eller kunna kontrollera.. När jag nu vet att jag Inte vill dricka nånsin igen så har jag liksom ingen anledning att tänka på alkohol heller..:)

Jag tror att du skulle tjäna på ett lite längre uppehåll. Den besatthet du beskriver avklingar med tiden. Och det är jäkligt skönt att inte vara besatt av alkohol. Känner väl igen besattheten du beskriver men den försvinner efter ett tag.

Future

Tack! Jag känner att ett längre upphåll också skulle vara bra men jag tar små mål just nu för att klara det. Ett jag har är att inte dricka tills min födelsedag, den 22 mars. Sen ska jag ta det från där. Men just nu är jag lite orolig från torsdag-lördag då jag är ledig. Känns bra just nu dock, så skönt att inte vara seg och bakis och min mage gör inte ont som den brukar göra.

Future

Längsta jag har varit nykter sen förra sommaren tror jag. Känns skönt. Känner mig lugn och jag har mindre ångest. Jag har börjat tänka lite på framtiden. Jag vill definitivt skapa en rutin att inte dricka söndag-torsdag. Det är inte värt att vara bakis. Så långt har jag kommit. Tror inte det blir ett problem att hålla mig nykter tills den 22 mars nu, men vi får se hur jag känner mig då. Vill jag dricka eller hålla mig nykter längre? Vi får se.

Future

Nu har det gått en vecka sedan jag drack senast ? Känner mig nöjd, glad och ingen lust att dricka just nu. Klarade mitt lilla mål att inte dricka måndag-torsdag. Det är sol och ska bli uppemot 20 grader där jag bor i världen, så ska hänga med en kompis efter skolan. Hoppas detta håller i sig i helgen och att jag inte blir jättesugen.

Future

Tack Hönapöna! Igår föll jag nästan dit. Som jag skrev så hade jag inget sug under hela dagen, utan det var när jag kom hem på kvällen. Jag och min man tittade på tv och det är väl då vi brukar dricka, speciellt när jag är ledig nästa dag. I alla fall så sa jag utan att tänka:
"skulle jag förstöra allt om jag tog en drink just nu?" Min man vet att jag vill vara nykter till den 22 mars. Då sa han:
"Varför vill du ha en drink?"
"Ja, det skulle vara mysigt(?)" Hörde hur löjligt det lät.
"Jaha, så ska du dricka en drink nu?"
"Nej, det blir aldrig bara en drink."

Så var det. Drack ingenting. Två små frågor hjälpte mig igenom den lilla stunden av sug. Så glad att han reagerade så! Inte alls dömande utan bara frågande. Det får en att tänka själv och stanna upp.

Future

Hejhej.
Frånvaro från forum means alcohol. Oftast, som denna gång. Jag drack i fredags och jag drack i söndags. Bara två drinkar i söndags men ändå. Det är som att man blir nån jävla rebel när man lägger ett förbud på sig själv. I fredags var jag så jävla uttråkad och ensam så det bara "hände". Ångrade mig ganska fort. I söndags vette fan. Var trött och kanske bara en timme från att gå och lägga mig men valde ändå att dricka. Det löjliga var att jag skyllde ifrån mig på fredagen, det är helg, ledig dagen efter osv. Bara jag är nykter mellan söndag-torsdag så går de bra. Och sen drack jag på söndagen? Så jävla löjligt. Har ingen direkt plan just nu men vill ha så många vita dagar som möjligt, speciellt veckorna i och med skolan. Måste plugga nu.