Någon som testat att dra ner ordentligt på kolhydrater för att även slippa alkoholsug? Har läst nånstans att socker och alkohol belönar hjärnan på liknande sätt, om man detoxar kroppen från båda kanske det är lättare att avstå alkohol också?

och det är för min del en mycket behaglig och bekväm diet för att gå ner i vikt, och sedan stanna kvar på den vikten.
Däremot påverkade det inte mitt alkoholberoende. För mig krävdes betydligt kraftfullare verktyg (mentala) för att komma i från alkoholen.
Men då uttalar jag mig bara bara för egen del, hur jag upplevt det. Det finns en del andra på forumet som känt av kopplingar mellan sockersug och alkoholsug.

Att LCHF passar mig så bra är detta att man kan äta fet mat och gå ner i vikt. Man slipper gå runt och vara hungrig när man "bantar". Dessutom stora sidovinster, jag får en mycket lugnare mage och kan dricka mycket kaffe (är ju inte gott om man har hungerskänslor).

Kombinationen att både gå ner i vikt och sluta med alkohol är annars bra. Man känner sig tillfreds med sig själv i dubbel bemärkelse.

Hönapöna

Jag har dragit ner på kolhydrater och känner mig sugen på alkohol när blodsockret går ner. Kan bero på att jag ätit lågkolhydratkost i alla år jag har haft problem med alkohol. Då jag har ätit godis så har jag kännt att jag förstört min diet och kan lika gärna dricka alkohol och vice versa.

Kroppen vill väl ha snabba kolhydrater antar jag så godis och alkohol hänger ihop på nått sätt för mig...